• manda

    Ok med långklänning till "Kavaj-bröllop"?

    Jag ska på bröllop i helgen och på inbjudan står det klädsel "Kavaj". Jag vet att man egentligen helst ska ha en kortare klänning, men är det okej att ha en långklänning också, om den är ganska enkel? Jag har tagit en bild på min klänning som jag tänkt ha här.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 15:03
    Oj, det gick visst inte att lägga in bilden : ( Någon som vet om det är möjligt att bifoga bild till ett inlägg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 15:05
    Jag har sparat bilden på klänningen i mitt galleri på min profil, vänligen kolla där! : ) Tack!

  • Svar på tråden Ok med långklänning till "Kavaj-bröllop"?
  • VinterBrud2015

    Det är faktiskt något jag har tänkt på inför vårt bröllop och jag uttryckligen kommer skriva att långklänning är okej även om det är klädkod kavaj. Tycker det där med just knälångklänning ofta är väldigt svårt.

    Om inte paret du ska på bröllop till är väldigt noga med etiketter så tror jag det är helt lugnt att du kommer i en enklare långklänning. Mycket av det som säljs i butik nu är ju långklänningar och de används ju även till vardags av många så tror inte alls att man tänker att det är överklätt.

  • Chicita

    En enklare långklänning är oftast ok. 
    Längden på klänning är en gammal tumregel. I princip kan du tolka den som att med "långklänning" i klädkoder menas det en klänning i satin, siden, chiffong eller liknande. Alltså en lång finklänning - men som inte är en balklänning...
    Så en typ bomullsklänning i maxidress-stuk (exempelvis) är helt ok :) 


    Jag kan inte se bilderna i ditt galleri av någon anledning. Obestämd
    Att du inte kan lägga upp bilder här kan bero på att du surfar via telefon eller surfplatta. Alternativt att du har "fel" webläsare.
    Prova att byta och surfa via Chrome eller annat (alltså annat än Explorer)

  • Ello

    Jag hade tyckt det var OK. Vi har kavaj som klädkod men ärligt talat bryr jag mig inte. Så länge man inte kommer i shorts och bar överkropp :D

  • Ping

    Vi var på ett kavajbröllop för några veckor sedan och jag hade på mig en långklänning i maxistuk (lite finare tyg, inte bomull men inte siden. En festklänning helt enkelt) . Innan var jag lite orolig över att jag skulle vara för uppklädd, men det visade sig att ca 50% av de kvinnliga gästerna hade långklänning. Det är ju på modet nu, så tror det är rätt vanligt. Jag kände mig jättefin och fick många komplimanger för min långklänning så jag säger kör på och ha så kul! :)

  • inkanp

    Hej!

    Jag hade precis samma fundering och mailade därför Magdalena Ribbing :) Fick nedan svar (som inte publicerats på dn.se):


    Roligt att spalten är till nytta!


     


    Det är som du skriver, svårt att hitta rätt i klänningslängder - egentligen kjollängder eftersom tvådelat är lika korrekt som hel klänning - när modet ser ut som nu. Lång klänning till Kavaj är alltså fel enligt vedertagen klädetikett, men godtagbart enligt det mode som gör att lång klänning/kjol passar till alla slags klädkoder. Men som inbjudare kan du inte bestämma detaljer om gästernas klädsel i den meningen, alltså inte att kvinnorna SKA ha lång klänning eller inte FÅR ha lång klänning. Det måste gästerna få bestämma själva! 


     


    Till högtidsdräkt, dvs frack, kan det stå som på kungens bjudningskort Klädsel: Herrar civil högtidsdräkt, damer lång aftontoilette. Det är nu ingenting jag rekommenderar utanför just dessa bjudningar! 


     


    I övriga sammanhang är det alltså gästerna själva som beslutar om kjollängden. Vill en gäst ha lårkort kjol är det etikettsmässigt fel, men ingenting som inbjudaren kan göra något åt. Inte heller om gästerna vill ha lång klänning/kjol till klädsel Kavaj.


     


    vänliga hälsningar


    Magdalena Ribbing


    dn.se/etikett


     



    Min fråga var enligt nedan:


    Hej Magdalena,


     


    Tack för en trevlig spalt med lärorika svar!


     


    Jag har letat lite bland dina svar efter information om långklänning på bröllop med klädkod Kavaj eller Mörk kostym. En väninna och jag planerar varsitt bröllop med våra respektive, och känner båda att det är svårt att hitta en klädkod som passar. I dag är det så vanligt med långklänning av diverse slag, och vi tycker att det skulle vara helt okej att våra gäster väljer en långklänning av ?mellan?-fin modell (inte i vanligt bomullstyg och inte heller med glitter och paljetter).


     


    Är det okej att ha en långklänning enligt ovan till klädkod Kavaj och/eller Mörk kostym?


     


    Jag har hittat två svar av dig som berör ämnet, båda från 2012, som dock är lite motsägelsefulla, därav min fråga. Som svar på inlägget ?Kavajklänningslängd?, 5:e juni 2012, svarar du att ? Jo, visst kan man ha en lång kavajklänning om den är som du skriver, i enklare material och snitt ? det går ju att ha lång kjol till vardags om man vill?. Som svar på inlägget ?Bröllopsklädsel??, 27:e april 2012, svarar du: ? Till klädkod Kavaj är det korrekt med knäkort eller vadlång klänning, absolut inte hellång?.


     


    Tack på förhand!


     

  • manda

    Åh vad skönt, nu känner jag mig lite tryggare : ) Vad synd att ni inte kan se klänningen, jag provar igen nu. Obs den är väldigt skrynklig. Hur är det med skor föresten, kan man ha sandalliknande skor med öppen tå?

  • September2014

    Jättefin klänning! Sandaler är en hel vetenskap, men så länge man håller sig borta från flip flops tycker jag att det går alldeles utmärkt! :) 

    Vi har kavaj som klädkod på vårt bröllop och när folk frågar har jag sagt att flip flops och brudklänning är det enda de inte får ha på sig. Cool

  • Anettem
    manda skrev 2014-07-23 09:51:34 följande:

    Åh vad skönt, nu känner jag mig lite tryggare : ) Vad synd att ni inte kan se klänningen, jag provar igen nu. Obs den är väldigt skrynklig. Hur är det med skor föresten, kan man ha sandalliknande skor med öppen tå?


    Snyggt! Vi har kavaj som dresscode och jag skulle inte ha något emot om mina gäster hade den där klänningen. Det enda jag skulle anmärka på (Tyst naturligtvis, för man vill inte stöta sig med sina gäster) är att det vore passande med något som täcker axlarna i kyrkan. En kofta eller liten sjal kanske? :)
  • Valencia

    Jag ser gärna att mina gäster har långklänning på mitt bröllop, vi ska ha mörk kavaj som klädkod. Funderar på att skriv något om det på inbjudan. Typ klädkod: mörk kavaj, gärna långklänning. Men det blir kanske lite svårtolkat? Vill ju inte att gästerna ska tro att de måste ha långklänning

Svar på tråden Ok med långklänning till "Kavaj-bröllop"?