• AkJ
    Äldre 22 Jul 10:03
    3062 visningar
    10 svar
    10
    3062

    Vad betalar ni för fotograf?

    Vi fick tag på den fotograf vi vill ha till bröllopet idag, och han ska återkomma medgett pris. Vi är helt vilsna när det gäller detta, så undrar: vad betalar/betalade ni?


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Svar på tråden Vad betalar ni för fotograf?
  • Äldre 22 Jul 10:22
    #1

    Intressant fråga, något jag funderat mycket på! Rådet man oftast får från redan gifta par är: "Snåla inte på fotografen!" Men sen är ju betydelsen av "snåla" olika för alla :)

    Den vi förmodligen kommer anlita tar 5300 kr för fotografering under vigseln och efter (1,5 timmar) samt porträtt (1,5 timmar). I detta ingår även samtal så hon kan "känna in sig" på vad vi vill, och provfotografering på utvalda platser. Jag jobbar själv med bild så det är viktigt för mig att fotona blir bra. Har även bekanta som kommer fota.

  • Äldre 22 Jul 11:02
    #2

    Minst 6-7000:- räknar jag på och det får det vara värt! Sen extra för förstorningar

  • Äldre 22 Jul 11:19
    #3

    När vi letade tyckte vi det var svårt att jämföra fotografernas priser då det skiljer väldigt mycket i vad man får, det är ju inte bara hur många timmar fotograferingen pågår utan hur många bilder och i vilken kvalité man får, om det ingår tackkort, fotobok m.m.

    Vi hade bestämt att vi ville ha en fotograf som var med hela dagen (förberedelser, fotografering, vigsel, mingel, middag, dans) och till slut bokade vi ett paket som går på 26 000 kr. Men det är kanske inte ett jättebra exempel för då ingår förutom 12 timmars fotografering, 500 redigerade bilder, fotobok och tackkort även en morgongåvefotografering innan, och hår och smink samt en ansiktsbehandling på bröllopsdagen.

    Det finns verkligen alla varianter och prisklasser men det viktigaste är ju att ni känner att ni får ut det ni vill av fotograferingen och att priset inte gräver något hål i er budget.

  • Äldre 22 Jul 12:07
    #4

    den vi mest troligt kommer ta betalar vi 4-5000kr för. det är 2 timmar och 40-60 kort. om ja inte minns helt galet. 

  • Äldre 22 Jul 12:16
    #5

    5600 kr (tror jag att det var) + reseersättning för 1.5 h porträttfotografering och 1.5 h under vigseln och minglet efteråt. Ingår en fotobok och lågupplösta bilder.
    Var noga och välj en fotograf vars bilder ni tycker om, de kan ha väldigt olika stil.

  • Äldre 22 Jul 18:14
    #6

    Jag har lagt 20 000 kr på bröllopsfotografen för 3 tim. (Svimmade alla nu?) Då ingår ca 250 högupplösta redigerade digitala bilder,  plus att man i det priset får välja tackkort, förstoringar, fotoalbum etc till ett värde av 4 500 kr. Misstänker att vi kommer lägga mer pengar på vår fotograf då vi bl a ska välja en gigantisk förstoring i form av tavla eller dylikt att hänga på väggen. 


    Ångrar inte en sekund att jag lade alla de pengarna på fotografen, för av de smakprov som hittills visats så är bilderna fantastiska! Å fotografen i sig var helt underbar under de där tre timmarna. Lär anlita personen ifråga igen, för andra typer av fotograferingar. Glad

  • Äldre 22 Jul 20:43
    #7

    nu är det 10 år sedan och det har gått inflation i priset och utbudet men vi betalade 4.900 kr . 

    Då fotade vi oss utomhus på två olika ställen, vår bil och chauffören fick också vara med på fotograferingen. 

    Vi fick ett album med 14 bilder  +10 lösa kort för att själva kunna välja om vi ville ha albumbilderna eller byta ut dom . En förstoring ingick samt även annons/bild till tidningen.  

  • AkJ
    Äldre 22 Jul 21:48
    #8

    Tack för alla svar! Fotografen vi kontaktat är den vi tycker tar världens bästa bilder. Han är prisbelönt och detta skulle bli hans första bröllop (vi vill inte ha klassisk bröllopsfotografering). Men just eftersom han är så stor är vi lite rädda för prislappen. Men nu vet jag lite mer om vad det kan kosta!


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 23 Jul 09:53
    #9

    Min blivande make jobbar lite tillsammans med en kille som är jätteduktig på att fotografera och han är med 12 timmar för 8000 + mat till sig och sin assistent

    8000 var vad den fotografen jag ville ha kostade för 1,5 h..

    Jag hade gärna haft dem båda men min blivande sa ifrån ^^

    Någon dag efter kommer en kompis göra en gratis "thrash the dress"-fotografering med oss också:) (vi kommer klä upp oss som på bröllopet och ha en fotografering där man inte behöver bry sig om klänningen blir förstörd alt. Förstöra klänningen)

  • AkJ
    Äldre 27 Jul 00:24
    #10

    Måste bara berätta - nu är det klart! Stort tack för att ni delade med er, det gjorde att vi kunde fatta ett genomtänkt beslut.


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Vad betalar ni för fotograf?