• Äldre 14 Jul 20:03
    6556 visningar
    2 svar
    2
    6556

    Hur tacka för bröllopspresenter?

    Vi valde att inte ha presentöppning på bröllopet och nu sitter vi och funderar på hur vi bäst ska tacka för alla fina gåvor vi fick. Är det okej att skicka personligt skrivna tackkort till alla gästerna eller borde vi sitta och ringa runt istället?

  • Svar på tråden Hur tacka för bröllopspresenter?
  • Äldre 14 Jul 20:30
    #1

    Jag har läst Magdalena Ribbings bok "Ja!- Allt om bröllop" och i den står det att man gärna kan öppna presenterna dagen efter, som ni gjorde, och att man hemskt gärna kan skicka ett tackkort och skriva något personligt till givaren om gåvan man fick, vilket man gärna kan göra oberoende om man öppnar presenterna under själva festen eller dagen efter. Att ringa runt tycker jag låter onödigt, ett kort blir utmärkt! 

    Jag citerar Ribbing "De nygifta ska så snart som möjligt tacka alla som givit dem bröllopspresenter. Enklast är att göra det omgående, men ska det vara bröllopsfoto med så brukar framtagandet av den rätta bilden ta sin tid. Det hindrar inte att man kan skriva alla tackkort och klistra in bilderna när de kommer - och för den delen måste man inte ha en bild i tacket, även om alla tycker att den är trevlig att få. [...] Tackkorten från de nygifta ska skrivas för hand, helt eller delvis. Helt handskrivna kort är tveklöst de mest artiga och trevliga.
    Den vänlighet och ansträngning som finns i bröllopspresenten förtjänar ett personligt tack. Båda de nygifta ska underteckna med sina namn.
    Det blir lite torftigt att skriva: "Tack för den fina bröllopspresenten." Vänligare och mest korrekt är att nämna gåvan. "Stort tack för den fina brödrosten, vi använder den varje dag." "En så vacker duk du broderat! Vårt allra varmaste tack för den och din uppvaktning till vårt bröllop."

    Hoppas det hjälpte :)

  • Äldre 14 Jul 21:14
    #2

    vi valde att dra kopia på det finaste kortet som en av gästerna tog på oss och gjorde det till tackkort.  Sen skrev jag med fin penna för hand en personlig hälsning till alla närvarande gäster och tackade för presenten eller hjälpen vi fick. 

    Även dom som inte kom på bröllopet men skickade hälsningar eller presenter till oss fick ett personligt tackkort. 

Svar på tråden Hur tacka för bröllopspresenter?