• Äldre 14 Jul 14:33
    6122 visningar
    12 svar
    12
    6122

    Herrgårdar och slott med övernattningsmöjligheter i Skåne

    Hej allihopa! 
    Vi har börjat planera vårt bröllop som ska gå av stapeln nästa år. Vi vill väldigt gärna gifta oss på ett slott eller i en herrgård i Skåne. Kruxet är att vi också vill ha möjlighet för övernattning, både för oss och för våra gäster. Helst i anslutning till festlokalen, men annars i närheten. 
    Även borgar eller liknande pampiga ställen är av intresse!

    Jag vet att det finns hur många trådar om detta som helst, men jag tycker att det är väldigt många som är väldigt gamla, och saker kan ändra sig.

    Så, har någon några bra tips till oss? 

  • Svar på tråden Herrgårdar och slott med övernattningsmöjligheter i Skåne
  • Äldre 14 Jul 14:56
    #1

    Någon speciell del av Skåne?

    Det finns Örenäs slott utanför Glumslöv.
    Citadellet i Landskrona (finns ett hotell precis i närheten)
    Trollenäs slott (tror jag har övernattning)

  • Äldre 14 Jul 15:28
    #2

    Nej, var spelar ingen roll. Så länge det är i Skåne så blir jag nöjd, bland annat därför vi vill ha med övernattning.

    Har du själv varit på bröllop på något av ovanstående? Hur var de i så fall?

  • Rin
    Äldre 14 Jul 15:35
    #3

    Bjärsjölagård, Bäckaskog eller Häckeberga slott kanske??

    www.bjarsjolagardsslott.se/
    www.backaskogslott.se/
    www.hackebergaslott.se/

    Ellinge slott är också fint, men har bara 15 bäddar
    www.ellinge.se/

  • Äldre 14 Jul 23:44
    #4

    Fantastiskt, tack! Ska genast in och kolla. Har tittat lite på Ellinge, och förhoppningsvis finns det någon typ av B&B eller vandrarhem inte allt för långt ifrån så fler kan övernatta. :)

  • Äldre 15 Jul 00:19
    #5

    Jag gifte mig på Kronovalls slott och de har en massa rum. Det var superbra där. Finns även vandrarhem i närheten.

  • Äldre 15 Jul 10:20
    #6
    Marie Malmö skrev 2014-07-15 00:19:47 följande:

    Jag gifte mig på Kronovalls slott och de har en massa rum. Det var superbra där. Finns även vandrarhem i närheten.


    Ja, det är ett fantastiskt vackert slott. :)
  • Äldre 15 Jul 13:31
    #7
    SofieFii skrev 2014-07-14 15:28:29 följande:

    Nej, var spelar ingen roll. Så länge det är i Skåne så blir jag nöjd, bland annat därför vi vill ha med övernattning.

    Har du själv varit på bröllop på något av ovanstående? Hur var de i så fall?


    Jag har varit på bal på Örenäs slott och kommer själv att gifta mig på Citadellet. Dock kommer vi endast att har ceremonin där men när vi var och tittade hade de dukat för en stor bröllopsfest och det var verkligen jättefint!

    Trollenäs har jag inte själv varit på men har vänner som gift sig där och var nöjda.
  • Äldre 15 Jul 18:38
    #8

    Jag har besökt Trollenäs också och det är superfint, men mer mörkt. De har 8 dubbelrum, tror jag att det var.
    Det kostar 100 000:- att hyra samt en kuvertavgift för dukning, dukar, porslin etc. Catering och serveringspersonal tillkommer.

    Fulltofta slott har också en jättefin festlokal i trädgården, men man kan inte övernatta PÅ slottet, i så fall på hotell en bit bort. Det är nackdelen.

  • Äldre 8 Aug 10:13
    #9

    Vi använde Fulltofta slott som har en otroligt vacker festsal med vacker park runt om. En underbar takterass. Och Paul som är ansvarig på plats är underbar att jobba med. 
    Vet att de höll på att projektera för boende på plats men vi lät våra gäster bo på boende i närheten och så erbjöd vi transport till boendet från festlokalen under kvällen/natten

    Det fungerade toppen!!

  • Iafia
    Äldre 10 Aug 23:51
    #10

    Vi ska ha vår fest på Fredshög Herrgård utanför Landkrona, mysigt ställe med plats för drygt 20 pers plus två B&B inom gångavstånd :)

  • Äldre 13 Aug 19:18
    #11

    lafia, jag har tittat lite på Fredshög Herrgård, och mailat men inte fått tag i dem. Är det Christina vars telefonnummer står på hemsidan som ni haft kontakt med?

  • Iafia
    Äldre 13 Aug 20:34
    #12
    SofieFii skrev 2014-08-13 19:18:24 följande:

    lafia, jag har tittat lite på Fredshög Herrgård, och mailat men inte fått tag i dem. Är det Christina vars telefonnummer står på hemsidan som ni haft kontakt med?


    Vi hade samma problem, dock upptäckte vi efter ett tag att hennes svar hade hamnat i skräpposten... Så kolla där! Annars är det henne ni ska ringa ja :)
Svar på tråden Herrgårdar och slott med övernattningsmöjligheter i Skåne