• Cakefairy

Låter klänning sys efter egna önskemål - vad kan det kosta?

Hej,

jag och sambon har börjat planera bröllop som ska firas så fort pengarna finns Skrattande
    Än så länge har vi räknat på en budget på ungefär 250 000 (inklusive resa) vilket ju verkligen är en hel del pengar och inte så lätt att få ihop i våra unga dar. Men nu till egentliga frågan: Sedan jag kollade på sista Harry Potter filmen blev jag helt kär i brudklänningen där och har funderat på att köpa "grundklänningen" och sedan lämna in den till sömmerska för att hon ska fixa överdelen och påvfåglarna. Frågan: Tror ni att det ens är möjligt? Vad kan det kosta tro ni?
    Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Låter klänning sys efter egna önskemål - vad kan det kosta?
  • Nyfiken gul , nu fru

beror väl på hur nära orginalklänningen du kommer förstås när du köper den. Ju mer du måste sy om den ju dyrare blir det ju givetvis eftersom det kostar i både material och tid. 

Att sy på applikationer så det blir påfåglar är väl i sig inte så konstigt arbete för en sömmerska men ju mer pill hon måste göra ju dyrare blir det ju givetvis eftersom en sömmerska tar betalt per timma. 

att få en enkel slät brudklänning uppsydd hos sömmerska efter ett vanligt mönster med vanligt sidenduchesse som material kostar nånstans mellan 2-4000 kr men det går ju inte riktigt att jämföra det med att sy om och lägga till.  

något du måste kalkylera också är att sömmerskan kanske inte har materialet som behövs för att kunna ge dig det du vill ha, påfåglar kan du kanske få men i annat utförande , klänningen kanske inte heller kan sys om som du vill ha den beroende på hur den ser ut i orginal och vilket material den är gjord i .  Sitter det stödskenor som korsettliv kan hela livet behöva sys om eller korsettliv kanske måste konstrueras och läggas till osv...  

så ett utförligt svar så här är svårt att ge men ta med en bild på klänningen till en sömmerska och hör vad hon har att säga om själva iden och om det går att genomföra och vad det kan kosta. 

• Himla

Oj oj det blir nog dyrt om den ska sys enligt ditt önskemål. Dels inköpandet av alla fjädrar, och sedan tiden att pilla fast det...det blir femsiffrigt belopp i alla fall....skulle tippa minst 20.000 bara för själva jobbet...

• Cakefairy
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-07-05 20:32:28 följande:

beror väl på hur nära orginalklänningen du kommer förstås när du köper den. Ju mer du måste sy om den ju dyrare blir det ju givetvis eftersom det kostar i både material och tid. 

Att sy på applikationer så det blir påfåglar är väl i sig inte så konstigt arbete för en sömmerska men ju mer pill hon måste göra ju dyrare blir det ju givetvis eftersom en sömmerska tar betalt per timma. 

att få en enkel slät brudklänning uppsydd hos sömmerska efter ett vanligt mönster med vanligt sidenduchesse som material kostar nånstans mellan 2-4000 kr men det går ju inte riktigt att jämföra det med att sy om och lägga till.  

något du måste kalkylera också är att sömmerskan kanske inte har materialet som behövs för att kunna ge dig det du vill ha, påfåglar kan du kanske få men i annat utförande , klänningen kanske inte heller kan sys om som du vill ha den beroende på hur den ser ut i orginal och vilket material den är gjord i .  Sitter det stödskenor som korsettliv kan hela livet behöva sys om eller korsettliv kanske måste konstrueras och läggas till osv...  

så ett utförligt svar så här är svårt att ge men ta med en bild på klänningen till en sömmerska och hör vad hon har att säga om själva iden och om det går att genomföra och vad det kan kosta. 

Okej, närmaste sömmerska till mig är ca 15 mil bort, tror du jag kan maila någon? Hur får man tag på en bra sömmerska som kan tänkas kunna fixa en sådan sak?
  • Cakefairy
    Himla skrev 2014-07-07 07:54:27 följande:

Oj oj det blir nog dyrt om den ska sys enligt ditt önskemål. Dels inköpandet av alla fjädrar, och sedan tiden att pilla fast det...det blir femsiffrigt belopp i alla fall....skulle tippa minst 20.000 bara för själva jobbet...

Okej menar du de vita fjädrar eller? Det är just fåglarna och överdelen jag vill låta fixas, kan inte ha riktiga fjädrar ändå pga allergi, något i stil med denna klänning här. Men det kanske ändå blir minst 20.000?
  • Nyfiken gul , nu fru

du måste räkna med att materialet du behöver får du bekosta själv även om en sömmerska beställer det .

Det finns syntetfjädrar om du inte tål riktiga fjädrar men vad dom kostar vet jag inte. Och efter lite googlande verkar syntetfjädrar svåra att få tag på.  

Om du ska ha bara korsettlivet bestrött med fjädrar som du visar ovanför här så blir det ändå mycket pengar för som sagt det är många fjädrar som krävs och det är många timmars jobb - OCH  du ska ju låta klänningen sys om också. 

jag har inte hittat några syntetfjädrar och vad dom kan tänkas kosta men jag har googlat lite löst på fjädrar överhuvud taget och du får vara beredd på att det är ruskigt dyrt. Lösa fjädrar styckvis hittar du tex hos butiker som säljer fiskeutrustning och dom kostar 29 kr paret och du behöver flera hundra fjädrar....   För tusen fjädrar blir det 14.000 spänn.... sen ska du betala för jobbet och resten... 

• Cakefairy
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-07-08 09:57:15 följande:

du måste räkna med att materialet du behöver får du bekosta själv även om en sömmerska beställer det .

Det finns syntetfjädrar om du inte tål riktiga fjädrar men vad dom kostar vet jag inte. Och efter lite googlande verkar syntetfjädrar svåra att få tag på.  

Om du ska ha bara korsettlivet bestrött med fjädrar som du visar ovanför här så blir det ändå mycket pengar för som sagt det är många fjädrar som krävs och det är många timmars jobb - OCH  du ska ju låta klänningen sys om också. 

jag har inte hittat några syntetfjädrar och vad dom kan tänkas kosta men jag har googlat lite löst på fjädrar överhuvud taget och du får vara beredd på att det är ruskigt dyrt. Lösa fjädrar styckvis hittar du tex hos butiker som säljer fiskeutrustning och dom kostar 29 kr paret och du behöver flera hundra fjädrar....   För tusen fjädrar blir det 14.000 spänn.... sen ska du betala för jobbet och resten... 

Okej, jag tycker det ser ut som i bilden att de inte har använt sig alls av fjädrar men av spets som de har klippt till för att göra povfåglarna alltså. Vad ta en sömmerska vanligtvis per timme?
  • Cakefairy
    Lenblo skrev 2014-07-16 19:13:50 följande:

Det här stället är villigt att sy upp just denna klänning som den ska vara från början:

www.alibaba.com/product-detail/OL5804-Real-Photos-Organza-Embroidery-Black_657571842.html

Det är ett kinaklänningsföretag, men låter definitivt som ett alternativ till att låta en sömmerska lägga många timmar på fri hand. Den skulle alltså kosta ca 2700 om man bara beställer en klänning.

Tack, jag känner dock att då blir det nog billigare att köpa en färdig klänning i Kina och sedan låta en svensk sömmerska sy upp detaljerna, hittat en som kan göra det för 10 000 (inkl. material och arbete).
  • Lenblo

Billigare med grundklänning +10 000 än totalt 2700 kr?!? Vissa tycker att det inte är värt risken ifall klänningen inte blir som de förväntat sig, men billigare blir det knappast.

• Cakefairy
    Lenblo skrev 2014-07-17 23:05:46 följande:

Billigare med grundklänning +10 000 än totalt 2700 kr?!? Vissa tycker att det inte är värt risken ifall klänningen inte blir som de förväntat sig, men billigare blir det knappast.

Grundklänningen från kina kostar knappt 3000 så ja med hennes arbete som hon säger går på 10 000 plus kanske några resor till mig kommer jag ändå undan billigare. Och jag förlitar mig på att sömmerskan håller det hon lovar, så ska vi göra klänningen i tid ifall det måste göras någon ändring.
  • AkJ

Jag syr upp min klänning från grunden hos en sömmerska, och hon tar 10 000 för jobbet och så tillkommer materialkostnaden. Hon säger att hon räknar med 40 timmar, vilket skulle bli 250 kronor per timme, men 10 000 är alltså ett fast pris. Vet inte om hon är dyr eller billig generellt, men jag träffade två sömmerskor och den andra ville ha 50 000 kronor för samma uppdrag ...

Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Cakefairy
    AkJ skrev 2014-07-18 08:08:41 följande:

Jag syr upp min klänning från grunden hos en sömmerska, och hon tar 10 000 för jobbet och så tillkommer materialkostnaden. Hon säger att hon räknar med 40 timmar, vilket skulle bli 250 kronor per timme, men 10 000 är alltså ett fast pris. Vet inte om hon är dyr eller billig generellt, men jag träffade två sömmerskor och den andra ville ha 50 000 kronor för samma uppdrag ...

OKej, det låter ju väldigt billigt, vad låter du den sys upp?
  • Cakefairy
    AkJ skrev 2014-07-18 08:08:41 följande:

Såg nu att jag såg fel, och därav missförståndet. Såg 2 700, förlåt. Det är ju väldigt billigt, men det kostar säkert massa fraktkostnad (har sett sådant på ebay, klänningen kostar typ 1000 men sen vill de ha 5000 i frakt).
    Har tagit kontakt med säljaren nu iaf så få vi se om de hör av sig
  • IdaMarie
    Cakefairy skrev 2014-07-09 17:09:59 följande:
    Okej, jag tycker det ser ut som i bilden att de inte har använt sig alls av fjädrar men av spets som de har klippt till för att göra povfåglarna alltså. Vad ta en sömmerska vanligtvis per timme?
    det är inga fjädrar utan spets som du sa.
  • Lenblo
    Cakefairy skrev 2014-07-18 14:51:51 följande:
    Såg nu att jag såg fel, och därav missförståndet. Såg 2 700, förlåt. Det är ju väldigt billigt, men det kostar säkert massa fraktkostnad (har sett sådant på ebay, klänningen kostar typ 1000 men sen vill de ha 5000 i frakt).
    Har tagit kontakt med säljaren nu iaf så få vi se om de hör av sig
    Vitsen med kinaklänningar är ju att det är billigt. Frakten kommer inte att gå på någon större summa. De som säljer från Kina på Ebay brukar sällan ta särskilt mycket betalt för frakten, oftast är det inräknat. Frakten från USA är däremot väl tilltagen.

Risken man tar med en kinkaklänning är att det kan vara lång leveranstid, eller att kvalitén inte är vad man har tänkt sig. Då kan det vara trassligt att klaga. Men hade du tänkt köpa en billig kinaklänning och sedan brodera upp den har du ju samma problem där också.
Svar på tråden Låter klänning sys efter egna önskemål - vad kan det kosta?