Späckhuggarsafari
Såg i Sagan om konungens återkomst att det var några som blev väldigt nyfikna på min späckhuggarsafari som utfördes i helgen... Så jag får väl berätta då ;)
Resan började kl 04.20 i Vännäs, där vi gick på tåget som tog oss till Narvik. Vi anlände till Narvik kl 14 och gick då iväg för att köpa lite frukost som vi sedan tog med till stugan vi hyrt. kl 16.30 avgick bussen till Tysfjord där vi hade bokat en stuga. (sist i inlägget kan jag lägga till länkarna så ni kan se hur det såg ut och så...) Rekommenderar att ta mittemellanklassen, dvs inte de allra enklaste stugorna för de var rätt sunkiga.
Vi var rätt trötta efter den två och en halvt timmar långa bussfärden så det blev mat och lite öl oc sedan sovdags.
Kl 8.30 morgonen efter var det en snabb föreläsning om späckhuggare av vår guide och kl 9.15 så åkte bussen till hamnen (1 timme med buss). Vi gick ombord på båten, tog två åksjukepiller och sen gick båten mot tysfjorden. Efter två timmar var det dags att ställa sig och speja efter späckhuggare. Det var akllt som attans och även om jag hade på mig mer kläder än jag någonsin haft så var det snorkallt ;) Till slut fick vi se späckhuggarna. Inte särskilt nära men ändå. Vi var ute i ca tre timmar och såg många stora flockar med späckisar och det var helt otroligt!!!! Om jag hade pegar och tid (och varmare kläder) skulle jag åka nästa helg igen!!
Hur underbart som helst och jag rekommenderar det verkligen!! Jag skulle nog dock åka lite längre nästa gång och kosta på mig att åka på mer än en safari. det akn ju faktiskt vara så att man inte ser någon späckis en dag (det är ju itne sea world...)
Länken till hotellet och safarisidan är:
www.tysfjord-turistsenter.no/english/
//Annika