• Anonym (Solro­sen)
    Äldre 1 Jul 11:24
    2428 visningar
    7 svar
    7
    2428

    Irriterad med all rätt?

    Behöver tankar från er som är opartiska i denna situation. Vi planerar bröllop & det är superkul, jag & sambon har varit rörande överrens om i princip allt & både kyrka & festlokal med alla dess tillbehör är bokade. Budgeten har vi redan passerat (blir lätt så). Nu till irritationsmomentet... det känns inte som att vissa inte respekterar att det här är våran dag & fläker mer än gärna ut lite klantigt formulerade åsikter om både det ena & det andra. Hur många gånger har man inte hört: "det här kommer faktiskt vara eran dag" och sen i nästa mening kommer en dumförklaring typ "men varför ska ni gifta er just där", "det här skulle vara roligare", "den här klänningen ska du ha", "vadå ska du låta dom vara tärnor". Nu har ngra personer som fått lite ansvar kring det hela (min önskan att ställa upp med diverse under själva vigseldagen såsom att hålla koll på gästerna osv" frågat vilken budget vi kan avvara till dom spec. Vad är det för grej? Ok om drt skulle vara till möhippan/svensexan men det är det inte. Är jag otacksam eller har jag skäl till att bli irriterad?

  • Svar på tråden Irriterad med all rätt?
  • Äldre 1 Jul 13:42
    #1

    Förstod inte sista delen riktigt.
    Vill de ha betalt för att hjälpa till?

    Jag anser på det övriga, er dag, era "regler". Passar det sig inte så behöver man inte gå. (men jag anses va för hård på det enligt folk)


    Live free, ride free
  • Alylly­ra
    Äldre 1 Jul 14:37
    #2

    Folk gillar att ha åsikter.

    Och bara för att de tycker annorlunda än er betyder inte att de tycker fel. Bara att det kanske inte passar er att göra på det viset. Om någon börjar tycka att något ni ska göra är fel/fult/konstigt, så säg bara "Det tycker du" och gå vidare med ett annat samtal. Om de tar upp det igen, säg att ni har bestämt er och inte är intresserade av att diskutera det vidare. Ni måste inte diskutera ert bröllop med alla som är nyfikna. Låt inte andra människors sura miner/avundsjuka/tro om bättre vetande förstöra er dag!

    Sen undrar jag också vad du menar med de sista meningarna, är det folk som ni har bett ställa upp som värdar, toastmasters elkler dylikt som har undrat över om de får någon egen budget? I så fall får ni väl be dem specificera vad de ska ha den till och ta ställning till den utgiften. Om ni inte kräver mer av dem än att de ska vara där och ha lite koll på schemat har jag svårt att se vad de ska använda pengarna till.

    Sen tycker jag inte att ni ska betala svensexa/möhippa, det är ju en grej som vännerna arrangerar för att fira brudparet, inget som brudparet ska styra i eller betala för.

  • Äldre 1 Jul 15:53
    #3

    När det gäller bröllop (och barn) älskar folk att komma med synpunkter. Låt det rinna av er och var bestämda. Gör ett schema eller ha en planeringskväll med de närstående så inga missförstånd uppstår. Våra föräldrar kunde inte förstå att vi skulle lägga ut så mycket pengar på en dag, inte deras stil alls. Nu i efterhand tycker de att bröllopet var helt otroligt och pratar gärna om det för vänner. Vi körde vårt race till 100% och det blev super :)

  • Anonym (Solro­sen) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 17:35
    #4

    Vi har bett två personer att dela på ansvaret som toastmasters & nu undrar dom vilken summa vi kan avvara för dem att spendera. Jag frågade direkt vad dom menade & vad pengarna i så fall är ämnade till men fick som svar att vi inte skulle fundera över det. Det är uppenbarligen ngn form av överraskning men kan inte tänka mig vad det kam vara... vi har ju redan täckt allt ifrån transporter till middag, hotell för oss osv. I så fall skulle detdetvara en bättre idé att kanske gå ihop med flera av vännerna/våra föräldrar.

    Tack för era tankar, flera förslag och tips som de i vår närhet har kommit med har absolut varit mycket värdefulla och hjälpt oss i planeringen så menar inte att folk inte får komma med förslag, det är mer när vissa lite hånfullt ska ha åsikter som jag blir irriterad. Men det är ju så... folk älskar att ha åsikter. Vi har också några familjemedlemmar som är lite skeptiska på vad kalaset kommer gå på och valet av lokaler osv men vi har bestämt oss & det känns rätt

  • Äldre 1 Jul 21:14
    #5

    Jag anser ju att en toastmaster inte behöver göra några inköp alls, det enda du behöver är din röst. Har de behov av att köpa något för att överraska er får de själva stå för det.

    Jag hade sagt att det inte är budgeterat något till dem och att ni inte förväntar er att de ska göra några inköp.

  • Äldre 1 Jul 21:20
    #6

    ni ska i klartext tala om för era toastmasters vad ni förväntar er av dom och exakt vad som ingår i deras uppgifter.

    om dom har överaskningar och planer utöver det så talar ni om för dom att alla såna saker betalas ur egen ficka. Därmed punkt. 

  • Aniara­4
    Äldre 2 Jul 09:50
    #7

    Jag tycker det låter jättemärkligt att be den man vill överraska om pengar till en överraskning (enda undantaget om man är ett barn som vill överraska en förälder)!

    Att hålla ordning på ev. tal och programpunkter kostar ingenting. Behöver de ett anteckningsblock för att skriva upp vilka som vill hålla tal kanske de kan få en tia till det??? Men hittar de på andra saker på eget bevåg är det ju helt och hållet deras eget ansvar i så fall.

Svar på tråden Irriterad med all rätt?