• Äldre 24 Jun 18:55
    6957 visningar
    12 svar
    12
    6957

    Kan man ha en "riktig" låt som ingångsmarsch?

    Min sambo friade till mig under en åt som är väldigt fin akustisk och jag skulle vilja att ci går in i kyrkan till den. Någon som vet om sånt är möjligt?

  • Svar på tråden Kan man ha en "riktig" låt som ingångsmarsch?
  • AkJ
    Äldre 24 Jun 20:19
    #1

    Kyrkliga bröllop måste ha två psalmer, in. och utgångmusik, men ni kan välja in- och utgångsmusiken. Så vill ni ha en "vanlig låt" går det jättebra. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 24 Jun 20:24
    #2

    självklart, vi ska ha Änglagård (höga gärdet) som ingångslåt, och Rid över skog(ronja rövardotter)  som utgångslåt. :) 

  • Äldre 25 Jun 07:28
    #3

    såklart - det är NI som väljer vilken musik som ska spelas. 

    Sen om kantorn spelar orgel, någon spelar gitarr, ni spelar cd eller trallar själva på vägen in - det är helt upp till er. 

    Det enda ni behöver tänka på är att låten ska godkännas av prästen, men det brukar sällan vara något problem. 

  • Himla
    Äldre 25 Jun 07:48
    #4

    Klart ni kan!

  • Äldre 25 Jun 09:56
    #5
    litenkaka skrev 2014-06-24 18:55:21 följande:

    Min sambo friade till mig under en åt som är väldigt fin akustisk och jag skulle vilja att ci går in i kyrkan till den. Någon som vet om sånt är möjligt?


    Ert bröllop, era regler, era låtar
    självklart kan ni ha det
    Live free, ride free
  • Äldre 25 Jun 14:49
    #6

    Tänker mer om kyrkan har regler för sånt :) låten är en Håkan Hellström så det är ju ingen direkt hardcore-låt heller...

  • Himla
    Äldre 25 Jun 15:37
    #7

    Vi är också Håkan nördar , hmmm...såg nu att du skrivit aukustisk i din TS...jag tänkte enbart instrumentalt vilket ju inte är samma sak... ska det vara aukustisk alltså MED sång så bör man kolla att texten är ok att ha innan....

  • Äldre 25 Jun 17:20
    #8
    litenkaka skrev 2014-06-25 14:49:03 följande:

    Tänker mer om kyrkan har regler för sånt :) låten är en Håkan Hellström så det är ju ingen direkt hardcore-låt heller...


    dom enda reglerna som kyrkan har angående musik är att det inte får vanhelga kyrkan.  Det tycker jag knappast Håkan Hellström gör. 
  • Äldre 25 Jun 18:51
    #9

    Absolut! Jag sjöng en soft version av I was made for loving you till en ingång för ett brudpar! Till utgång hade de valt Signed sealed delivered så det var inga klassiska stycken alls. Bara psalmerna.


  • Himla
    Äldre 26 Jun 06:58
    #10
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-06-25 17:20:44 följande:
    dom enda reglerna som kyrkan har angående musik är att det inte får vanhelga kyrkan.  Det tycker jag knappast Håkan Hellström gör. 
    Nej men det kan finnas ord i texter man kanske får byta ut om det inte passar. Jag vet inte vilken låt det är, men jag tänker på en fantastiska Valborg...det är den senaste av våra Håkan favoriter där det är en väldigt tänkvärd och vacker text men jag KAN tänka mig att tex refrängen med " du kanske inte får den du vill ha men du får mig" kan vara känslig .... Står man inför prästen och Gud, för så är det ju i alla fall för prästen så tycker en del präster att då bör man ju ha valt den man allra helst vill ha bla. Men bara att fråga, jag tycker själv att den är fantastisk i sig.

  • Äldre 26 Jun 07:33
    #11

    Jag menade såklart instrumental INTE akustisk :) jag som är snurrig... Och låten är Valborg! Min sambo friade till mig under den låten på Ullevi och sjöng med in texten som jag tycker är fantastiskt fin. Vi har numera en tavla på väggen med texten "om du vill ha en idiot lägg din hand i min". Tänker mig att spela låten på piano som ingång...

  • Äldre 2 Jul 00:19
    #12

    An der schönen blauen Donau passar bra när brudparet ska inleda dansen.  

    (börjar vid 1 min 35 sek ) 

    Sen kan en rutinerad och trevlig trubadur ta hand om resten trubadur.us/ 
    Eller kanske ett helt bluesrock-band framåt kvällen urband.me/

Svar på tråden Kan man ha en "riktig" låt som ingångsmarsch?