• Äldre 24 Jun 14:35
    3079 visningar
    6 svar
    6
    3079

    Förslag på ingångsmusik

    Hej, någon som har något förslag på ingångsmusik? Vi ska stå framme i kyrkan och så ska vi ha någon musik när gästerna går in. Så det traditionella bröllopsmarchen känns inte aktuell.. 
    Någon som har något förslag? :) 

  • Svar på tråden Förslag på ingångsmusik
  • Äldre 24 Jun 15:12
    #1

    Kan ni inte ha en trubadur som sitter längst fram och sjunger kärleksvisor och ballader med en aukustisk gitarr. Fint stämningsfullt och ändå diskret mingelljud


    Live free, ride free
  • Äldre 24 Jun 18:12
    #2

    kanske låta kantorn spela något fint stycke, tex något klassiskt, typ Bach eller Mozart. Funkar fint som mingelmusik medans folk sätter sig på sina platser. 

  • AkJ
    Äldre 24 Jun 20:25
    #3

    Eller om ni har en egen sång? Er låt, liksom. Var på ett bröllop som körde sin låt som tema hela dagen. Ingångmusik, framförd av solist under vigseln, till bröllopsvalsen. Det var verkligen fint, och än idag tänker jag alltid på deras fina dag när jag hör låten. 

    (Vi kör vår låt som ingångsmusik, men sedan olika låtar för andra tillfällen). 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 24 Jun 21:07
    #4

    Jag gillar klassisk musik så jag tänker tipsa om några såna som ofta används på bröllop och som jag personligen tycker är fina, utan att bli för pampiga.
    Sedan är smaken som baken och kanske inte alls något som passar er eller den stil ni vill ha.

    Preludium in G ur svit no 1, Bachs 6 solosviter för cello (låter så här:

    )
    Pacelbel, kanon in D (kan låta något sånt här: )

    )
    Jesu bliebe mine freude (på orgel/piano, t ex

    )

    ...tja. ganska offiellt blir det ju då.

  • Äldre 25 Jun 19:25
    #5

    Hej!

    Ett väldigt fint pianostycke som jag kan rekommendera varmt är Peterson-Bergers "Sommarsång"
    <iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/iJ09ihemrws" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    En sak som kan vara värd att reflektera kring är hur det ska fungerar rent praktiskt när ni säger att "gästerna ska gå in". Tänker ni att alla gäster ska vänta utanför tills 2 minuter innan gudstjänsten börjar och sedan få gå in? Då kommer det troligtvis behövas någon som står vid kyrkport(arna) och ber gästerna att vänta utanför. 

    Men om ni har tänkt er mer av en drop-in så kan det ju vara bättre med att ha någon musik spelat från CD eller MP3 (om de tekniska förutsättningarna finns i kyrkosalen).

    Kan vara värt att fundera kring så att det inte uppstår några problem på bröllopsdagen.

    MVH Vaktmästare CE


  • Äldre 25 Jun 19:26
    #6

    Hej igen!

    Lyckades såklart inte "bädda in" video-klippet till sången, så här kommen en länk istället! 



    MVH Vaktmästare CE


Svar på tråden Förslag på ingångsmusik