• hallonmumrik

    Hur går en bröllopsfest till?

    Varken jag eller min sambo har varit på bröllop och nu så ska vi gifta oss i augusti. Vi har lite funderingar på hur själva festen går till. Hur gör ni?
    Har ni livemusik under middagen eller efter? Vad gör man efter man har ätit? Om man inte vill ha dans finns det något annat man kan göra för att engagera gästerna? När äter man tårtan?

  • Svar på tråden Hur går en bröllopsfest till?
  • Nyfiken gul , nu fru

    det finns inga generella regler egentligen  det mesta brukar komma automatiskt men ungefär så här kan det gå till

    Gästerna anländer alltid före brudparet till festen, där kan dom få mingla och småprata , det kan serveras en välkomstdrink.  Finns det en bordsplacering kan det ta lite tid innan alla har hittat sina platser. 

    någon har koll  på när brudparet anländer - då bör alla gäster stå vid sina stolar vid respektive plats.  Om brudparet vill kan lite musik spelas när brudparet tågar in i festlokalen, antingen att nån spelar på CD eller att livemusik spelas under intågandet. 

    Under tiden man äter finns det möjlighet för alla att hålla ett litet tal.  Mellan man väntar på rätterna (om man har sittande middag) så kan man ha lite underhållning i form av nån som kanske spelar ett stycke, sjunger något eller man kanske beordrar 5 min rök och  kisspaus. 

    Mellan mat och tårta kan man ha lekar om man vill ha det , eller annat lämpligt . Ha bara koll på klockan så det inte drar ut på tiden så tårtan äts vid midnatt. Se till att ha ett körschema och var punktlig på klockslagen. 

    När tårtan och kaffet är uppäten och uppdrucket så kan livemusik ta över och man skapar dansgolv och små grupperingar med ett bord och några stolar lite här och där i rummet. 

  • Nyfiken gul , nu fru

    kom ihåg att det är ert värdpar eller den toastmaster ni utser som ska ha koll på vad som görs under bröllopsfesten, det är dom eller den som ska ha schema och fixa och trixa med innehållet under festen.  Det är inget som ni ska hålla ordning på.  Ni ska bara njuta och umgås med era när och kära. 

  • Anonym (E)

    Om ni har någon mer bröllopsvan vän kan ni kanske be dem vara värdpar/ toastmaster, så behöver ni inte fundera så mycket på det där. Det är bra om det finns lite lekar eller dyligt förberett, men att värdparet stryker dem om det blir mycket tal och sång, så att det inte blir för segt för gästerna. Jag har varit på bröllop där man inte serverade tårtan förrän vid tvåtiden på morgonen, det var segt. Värst är det om det blir massor med interna skämt som bara ett fåtal av gästerna förstår. Något som också är bra att undvika är långa bild- eller filmvisningar från brudgummens/brudens barndom, med pinsamma anekdoter framförda av en stolt fader. Några minuter kan vara roligt, men inte mer, så om ni misstänker att någon förälder planerar något dyligt kan det vara bra att hinta att max tio minuter är en lagom längd på ett tal.
    Men det finns egentligen inga regler, ni gör vad ni tycker passar er. En del tar tårtan som efterrätt till exempel. Jag har nog bara varit på ett bröllop med livemusik under själva middagen, men det är kanske lite en kostnadsfråga också. En inhyrd stråkkvartett kan ju vara väldigt trevligt, men knappast billigt, om ni inte har musikaliska vänner.
    Lycka till, bry er inte så mycket om hur det 'brukar vara' utan satsa på ett program ni tycker är trevligt.

  • hallonmumrik

    Tack för era svar! Dock så har vi en oengagerad toastmaster så just nu känns det som att han inte kommer ha någon koll alls, vilket gör att jag känner att jag måste ha kolla på allt det också. Han har inte börjat planera något än och hade inte ens koll på när vi skulle gifta oss utan hade bokat en resa då. Varför ens tacka ja till att vara toastmaster då... men det löser sig säkert till slut ändå.

  • Nyfiken gul , nu fru
    hallonmumrik skrev 2014-06-24 19:11:29 följande:

    Tack för era svar! Dock så har vi en oengagerad toastmaster så just nu känns det som att han inte kommer ha någon koll alls, vilket gör att jag känner att jag måste ha kolla på allt det också. Han har inte börjat planera något än och hade inte ens koll på när vi skulle gifta oss utan hade bokat en resa då. Varför ens tacka ja till att vara toastmaster då... men det löser sig säkert till slut ändå.


    då tycker jag du ska fråga någon annan som kan få uppdraget att vara värd eller toastmaster. 

    det är inte er sak att hålla igång ett körschema, det ska någon annan göra. 

    När jag gifte mig så hade vi ingen fest utan middag på resturang och tårta o mingel hemma men den som skötte servicen och såg till att det hände saker o ting var våra respektive föräldrar. Dom pratade ihop sig på plats och bara efter några minuters prat hade dom klart för sig hur upplägget skulle fungera och allt gick som på räls. 

    så det behöver inte vara så avancerat för den som åtar sig uppdraget. 
Svar på tråden Hur går en bröllopsfest till?