• Anonym (Funderar)

    Ja eller nej?

    En tjejkompis som jag har känt i 8 månader ska gifta sig nästa månad. Jag undrar om vi ska ge dom en bröllops present. Jag har hjälpt till att hitta saker till bröllopet. Vi får gå på själva bröllopet eftersom dom gifter sig på en strand. Men vi får inte gå på festen. Därför är jag osäker på om vi ska ge present eller inte. Vad hade ni gjort. Jag är inte säker på att vi kan gå på bröllopet. Tror jag är på mitt sommarjobb då. Sambon och jag har känt hennes storasyster i många år. Jag i ca 14 år men har knappt umgåtts med hennes syster alls

  • Svar på tråden Ja eller nej?
  • Radhuspinglan

    Alltså en bröllopsgåva är inte en betalning för att få komma på bröllopsfest. En bröllopsgåva är en lyckönskning från dig till brudparet. Vill du inte lyckönska dem så strunta i present - dock bör du nog helt strunta i att gå öht isf. Varför gå på någons bröllop om man inte känner att man ens vill lyckönska brudparet med en gåva?

    Vill även tillägga att ni hade varit välkomna på självaste vigseln även om den ägt rum i en kyrka. Till kyrkan är alla välkomna. Det kan inte brudparet säga något om.

  • CoG

    Säger som ovan


     


    Om du vill ge en gåva för att de gift sig, gör det.


    Vill du inte är det inget tvång...


    Vi fick en liten present från släkt på makens sida som inte ens var bjudna på bröllopet bara för att de också ville vara med på ett hörn och säga "Grattis"


    Det kan räcka med ett fint kort med en liten text, behöver absolut inte vara ngt stort och påkostat. Det är absolut tanken som räknas.

  • Nyfiken gul , nu fru

    en bröllopsgåva är att lyckönska brudparet.  En present är inte en tack för inbjudan. 

    Om ni vill ge en present är det upp till er och det har inget att göra med hurvida ni kommer på vigseln eller inte. 

    jag tycker dock det hör till artighet, uppfostran, hyfs och god ton att ni ger en bröllopspresent allra helst eftersom ni också varit med och bidragit med hjälp till bröllopet. 

  • Anonym (Funderar)

    Tack för svaren. Jag vill ge en present men visste inte om det skulle vara okej eller inte. Skönt att höra era åsikter. Jag var rädd att uppfattas som påträngande bara. Det var därför jag ville höra andras åsikter

Svar på tråden Ja eller nej?