• Äldre 17 Jun 22:45
    8665 visningar
    44 svar
    44
    8665

    barn på bröllopet?

    Hej.

    Vi ska gifta oss nästa år och jag är kluven ang de här med barn med på bröllopet. Jag vill inte ha nått fyllekalas efter middagen direkt utan mer mingel med alkohol i lagom mängd. De är ca 25 barn i åldrarna 0-16 år. Tycker inte riktigt att barn och alkohol går ihop men hur formulerar man sej i inbjudan eller ska man helt enkelt ha alla barn med endå? Ammande barn är givetvis med sin mamma.

  • Svar på tråden barn på bröllopet?
  • iso
    Äldre 17 Jun 23:00
    #1

    Jag föredrar både mitt egna och andras bröllop utan barn. Det är MITT tyckande så dyker det upp andra här sen som känner sig kränkta över att deras barn inte är bjudna och att det är hemskt så har de rätt till SITT tyckande. Efter denna friskrivning då;

    vi skrev bara längst ner på inbjudan att "Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop". Jag vet att en del gör nåt rim och liten dikt om det men det är liksom inte vår stil. Det ska vara klart och tydligt, och jag ser ingen anledning att  försvara vårt beslut eller linda in det heller.

    Sen kan man välja att ha barnfritt bröllop och ändå inte servera alkohol. Jag gillar att umgås med mina vänner och min familj som vuxen, utan att bli konstant avbruten eller överröstad även om jag är nykter.

    Ammande barn är såklart en annan fråga, vi kommer att ha en åtta-månadersbebis med, det är OK med mig. Men jag hade ärligt talat inte uppskattat så många fler bebisar än just denna enda. 

  • AkJ
    Äldre 17 Jun 23:38
    #2

    Vi har bjudit tre barn, som vi gärna vill ha med. Två ettåringar och en treåring. Föräldrarna vill dock inte, så de försöker skaffa barnvakt. :) Men i övrigt är det absolut inga barn välkomna. Vi har valt att formulera oss så här: 


    "Vi önskar fira bröllopsfesten med våra vuxna vänner, därför uppskattar vi att barn stannar hemma".

    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 18 Jun 05:02
    #3

    Vi har barn, och nästan alla våra vänner har barn, så det kändes ganska naturligt att bjuda kidsen också. Däremot ser jag inget fel alls i att det serveras alkohol med barn närvarande. Om det är någon skillnad alls så är det att det generellt dricks mer kontrollerat när man har blandade gäster.

    Vi brukar visserligen bjuda föräldrarna på vin på alla våra barnkalas, och har emellanåt cocktailparty med närvarande småfolk också, så både vi och vännerna är vana vid upplägget. Kan tilläggas att vi aldrig har haft en enda gäst som blivit märkbart berusad när det har funnits barn med. :)

  • iso
    Äldre 18 Jun 07:37
    #4
    Utvandrare skrev 2014-06-18 05:02:12 följande:

    Vi har barn, och nästan alla våra vänner har barn, så det kändes ganska naturligt att bjuda kidsen också. Däremot ser jag inget fel alls i att det serveras alkohol med barn närvarande. Om det är någon skillnad alls så är det att det generellt dricks mer kontrollerat när man har blandade gäster.

    Vi brukar visserligen bjuda föräldrarna på vin på alla våra barnkalas, och har emellanåt cocktailparty med närvarande småfolk också, så både vi och vännerna är vana vid upplägget. Kan tilläggas att vi aldrig har haft en enda gäst som blivit märkbart berusad när det har funnits barn med. :)


    hade vi själva haft barn hade vi säkert gjort en annan bedömning. det blir ju mer naturligt då. sen kan jag inte komma ifrån att vissa andra barn hade jag inte velat haft med ändå (för tyvärr alltså men de är SÅ jobbiga). nu är det ju inget problem för oss eftersom inga barn kommer.

    däremot rekommenderar jag alla att vara tydliga på inbjudan. några av mina släktingar trodde t ex trots vår skrivning i inbjudan och trots att inbjudan endast var adresserad till dem att deras tonårsbarn inkluderades. Jag fick ett mail om att de "förutsatte" att inbjudan omfattade deras barn. Men jag sa nej. Vårt kuvertpris är ganska högt och platser begränsade. jag vill att de som är där skall uppskatta vad som bjuds på och vara våra närmsta vänner och släkt. Inte tonårsbarn som följer med på köpet.
  • Äldre 18 Jun 08:19
    #5

    vi ska ha barnfritt. har skrivit såhär i inbjudan: 

    "barnen är välkomna på vigseln, men resten av kvällen vill vi fira med de vuxna". kort och koncist. men ändå vänligt :) 

  • Äldre 18 Jun 09:05
    #6

    Vi valde att ha med barn, dels för att våra barn måste vara med och dels för att vi har vänner som inte kan få barnvakt.


    De flesta har ordnat barnvakt och de som har barn kommer avvika efter middagen. 


    För oss kändes det tråkigt att några av våra gäster inte skulle kunna delta under vår dag, pga att de har barn. 


    Här kommer ingen starksprit att serveras merän avéc. Under middagen blir det två glas vin alt två öl. Ett bröllop ska enligt min mening inte vara ett fyllekalas, så jag är inte orolig för den biten. 


    Alla gör som de vill och väljer utefter vad som känns bäst :)

  • Äldre 18 Jun 09:26
    #7

    Våra barn kommer att vara med hela dagen/kvällen. Den minsta hade vi gärna haft barnvakt till för allas skull (han kommer tycka att det är hur tråkigt som helst och hade hellre varit hemma och lekt) men det är inte lätt att få barnvakt när alla eventuella barnvakter är bjudna på bröllopet.

    På ceremonin kommer även kusinerna vara med som näbbar men sen åker de till barnvakter.

    Hade alla våra vänner haft med sina barn hade det varit ca 50-60 barn (0-10år) och den typen av bröllop vill vi inte ha.

    Vi skrev: "Vi älskar era barn väldigt mycket, men denna dag vill vi ha ensamrätt på er vuxna"

  • Äldre 18 Jun 10:22
    #8

    Vill ni inte ha barn med - så vill ni inte ha barn med... Enkelt. :) 
    Man behöver inte lägga någon värdering i det hela.

    För oss var det i och för sig självklart att bjuda in barn då annars typ 25% av min närmare släkt hade fallit bort :P (min brorsdotter).
    Och själv tyckte jag att det var så roligt att få vara med och framför allt räknas med när jag var liten och fick följa...
    Vi tänkte som så att vi är tydliga med att det inte blir alkoholfritt och så får dom föräldrar som inte vill ha sina barn i samma rum som alkohol fixa barnvakt till sina barn då eller stanna hemma. 
    Alla barn i makens släkt är med på 2 stora sammankomster per år då det är middag och de vuxna dricker vin eller öl till maten och det är aldrig några problem så vi såg inga problem i att ha barnen med den här dagen heller alltså :) 
    Men alla tycker inte lika, alla resonerar inte lika och det är helt ok :) 

    Jag säger som dom ovan har sagt.
    Var tydliga inget "vi tycker om barn, men i kväll tycker vi om er barnvakt" eller andra luddiga beskrivningar.
    Skriv "Åldersgräns för middag och kväll är XX-år. Spädbarn som behöver sin mamma är välkomna"


    Det där med ammande barn var uppe till diskussion ett tag. Om man har en 2-månades som vägrar ta bröstet eller man inte kan amma pga något så vill man nog inte behöva lämna den lilla bäbisen till barnvakt även om man nu inte agerar mjölkbar.

  • Äldre 18 Jun 13:47
    #9

    Vi ville inte att alla gäster skulle ha med sig sina barn, dels för att jag har stor familj och dels för att det är föräldrarna vi umgås med och inte deras barn. Dock tyckte vi att våra syskon fick ta med sig sina barn. Så i inbjudan skrev vi förnamnen på dem som vi bjuder in och i informationen i inbjudan: "Vi har bestämt oss för att hålla middagen/festen barnfri utom för våra syskons barn". 
    Men lik förbaskat har vi fått frågan om vad som räknas som barn, och om hen verkligen är ett barn när hen faktiskt är i övre tonåren. Sambon svarade att -Ja i våra ögon är hen ett barn.

    Nu är det inga av våra gäster som har barn som är yngre än 18 månader, hade någon gäst haft det hade vi självklart gjort undantag om barnet fortfarande ammades. Vi hade dock varit tydliga mot dessa gäster att om barnet får för sig att börja illskrika i kyrkan, så är vi tacksamma om någon tar med sig barnet och lämnar lokalen. Har varit på bröllop där barn skrikit så mycket att det förstörde hela akten.

  • Äldre 18 Jun 14:18
    #10
    Ninisen skrev 2014-06-18 13:47:07 följande:

    Vi ville inte att alla gäster skulle ha med sig sina barn, dels för att jag har stor familj och dels för att det är föräldrarna vi umgås med och inte deras barn. Dock tyckte vi att våra syskon fick ta med sig sina barn. Så i inbjudan skrev vi förnamnen på dem som vi bjuder in och i informationen i inbjudan: "Vi har bestämt oss för att hålla middagen/festen barnfri utom för våra syskons barn". 
    Men lik förbaskat har vi fått frågan om vad som räknas som barn, och om hen verkligen är ett barn när hen faktiskt är i övre tonåren. Sambon svarade att -Ja i våra ögon är hen ett barn.

    Nu är det inga av våra gäster som har barn som är yngre än 18 månader, hade någon gäst haft det hade vi självklart gjort undantag om barnet fortfarande ammades. Vi hade dock varit tydliga mot dessa gäster att om barnet får för sig att börja illskrika i kyrkan, så är vi tacksamma om någon tar med sig barnet och lämnar lokalen. Har varit på bröllop där barn skrikit så mycket att det förstörde hela akten.


    Fast det där med tonåringar förstår jag att folk undrar över.
    Vi räknar t.ex inte tonåringar som barn på vårt bröllop.

Svar på tråden barn på bröllopet?