• vallmoo

    Sminkkunniga se hit! Behöver råd ang. ögonskugga.

    Jag undrar över en sak. Jag ska sminka mig själv. Jag har köpt primer för ögonskugga. Överallt står det att man ska lägga basögonskuggan, en ljus skugga över hela ögonlocket och sedan de andra färgerna ovanpå på olika ställen på locket. Men då undrar jag hur bra primer då hjälper de övriga färgerna att fästa och bli hållbara. Det är ju bara basskuggan som sitter i kontakt med primern...?

  • Svar på tråden Sminkkunniga se hit! Behöver råd ang. ögonskugga.
  • Chicita

    Det jag har lärt mig (ingen utbildad MUA, men suttit som modell på utbildning för sådana i mer än ett år så man snappar ju upp lite ;) ) är att det absolut viktigaste är att du verkligen arbetar in skuggorna. Det går inte att bara pensla på som om man målar en tavla, utan fyll upp penseln, slå av överskottet och börja sen att jobba in skuggorna ordentligt.


    Att lägga lager på lager är inget konstigt, det jobbar man med  hela tiden :) 

  • Vichy

    De sitter bra genom alla lager!

    Ett tips är att göra som Chicita säger plus när det kommer till skuggor som du vill ha mer intensivt (förslagsvis den som ligger på locket, inte möjlig skuggning) är att dutta eller pressa på skuggorna, inte svepa som en pensel! Man får mer färg och den sitter bättre. Skuggningsfärger ska man blanda ut ordentlig med lätta drag, och bygg alltid upp färgerna suggestivt, som när man målar med akvarell!

    Sen brukar jag alltid ta det sista jag gör efter jag är klar med skuggning och allt är att ta lite av "huvudfärgen" på fingret och dutta den i mitten på locket, den försvinner lätt när man blandar och skuggar!

  • Vichy

    Ett till tips är att om man vill få en ombre effekt mellan två skuggor är att ta en ren fluffig borste och dutta den omkring mitt emellan de två färgerna!

    Finns massa tutorials på youtube mer jättebra tips!

  • Chicita

    En fuktig pensel kommer att ge mer intensiv färg också, så det kan också vara ett alternativ om du tycker att det inte blir så mycket färg som du vill ha (istället för att lägga på 72 lager liksom ;) )

  • Vichy

    Precis! Och bra kvalité och bra pigmentering på skuggorna gör det också lättare och bättre!

  • Linnen

    Nu vet jag inte om du provat primern än. Men ifall du inte gjort det, gör det :) En del primers fungerar inte alls på vissa personer. Jag kan t.ex inte använda dom billigaste för 70-100 kr. Min primer jag har nu klarar av att hålla ögonskuggan på plats i över 12 timmar fast man svettas som en gris och det är 30 grader varmt ute. 

  • vallmoo

    Jag har provat den, vet inte om det håller så bra som jag trodde. Smashbox är märket, de rekommenderade den på kicks. Testade att sätta på mig lösögonfransar nyss, gud vad svårt! Och vad obekvämt det känns, alldeles stelt. Sen ser jag fransarna hela tiden...

  • Linnen

    Prova att lägga ett lite tjockare lager primer :) då borde det sitta bättre. Jag har Elizabeth Ardens primer, men märker att om jag har för tunt lager så försvinner ögonskuggan fortare. 


    Lösögonfransar vågar jag inte prova mig på, verkar så sjukt svårt :O En del av mina kompisar säger att såna man sätter på styckvis är enklare och bättre att ha på. 

  • Vichy
    Linnen skrev 2014-06-14 18:35:59 följande:

    Prova att lägga ett lite tjockare lager primer :) då borde det sitta bättre. Jag har Elizabeth Ardens primer, men märker att om jag har för tunt lager så försvinner ögonskuggan fortare. 


    Funkar inte p alla primers! Vissa blir det ett sämre reslutat om man tar för mycket! Så det är bra att testa sig fram i god tid innan! 
    Men de flesta ska det räcka med lite eller lagom mycket! ;)

    Vill man ha en "naturligare/enklare" primer kan man använda sig av ren aloe vera gel! Funkar jättebra!
  • Janda

    Gällande lösögonfransarna så behöver många klippa av en liten bit för att de ska bli bekväma. Då ska du klippa i fransen närmast näsan. Och sätt den någon millimeter eller två från ögonvrån, då känns de inte och du störs inte av den på samma sätt.

    Ett annat alternativ är så klart singelfransar, en del tycker de är enklare, en del inte.

    Gällande ögonskugga så är budgetalternativet Isadora bra, lite dyrare så är jag förtjust i Urban Decays Naked-paletter. Men med en bra primer så fungerar de billigare skuggorna utmärkt. Då är det oftast finishen som avgör, matta billiga skuggor har ofta sämre pigment, dyrare märken brukar klara det bättre. Provs och känn på dem i butiken, känns de krämiga och ger bra med färg så brukar de vara enkla att sminka med.

  • Himla
    Janda skrev 2014-06-25 20:52:46 följande:

    Gällande lösögonfransarna så behöver många klippa av en liten bit för att de ska bli bekväma. Då ska du klippa i fransen närmast näsan. Och sätt den någon millimeter eller två från ögonvrån, då känns de inte och du störs inte av den på samma sätt.

    Ett annat alternativ är så klart singelfransar, en del tycker de är enklare, en del inte.

    Gällande ögonskugga så är budgetalternativet Isadora bra, lite dyrare så är jag förtjust i Urban Decays Naked-paletter. Men med en bra primer så fungerar de billigare skuggorna utmärkt. Då är det oftast finishen som avgör, matta billiga skuggor har ofta sämre pigment, dyrare märken brukar klara det bättre. Provs och känn på dem i butiken, känns de krämiga och ger bra med färg så brukar de vara enkla att sminka med.


    Jag gillar också Isadoras skuggor :) De sitter jättebra på mig. vilken överkurs med lösögonfransar...Modigt! jag skulle se galen ut för jag hade aldrig fixat det haha
  • Vichy
    vallmoo skrev 2014-06-25 19:53:11 följande:

    Vilka är era favoritmärken på ögonskugga?


    Urban Decay där med! Älskar deras NAKED palette's.. De är ite dyrare men SÅÅÅÅ bra! 

    NYX skuggor är också bra men mer till vardags. Och även vissa Viva la diva, men tycker de luktar konstigt...
  • vallmoo
    Vichy skrev 2014-06-26 16:19:38 följande:

    Urban Decay där med! Älskar deras NAKED palette's.. De är ite dyrare men SÅÅÅÅ bra! 

    NYX skuggor är också bra men mer till vardags. Och även vissa Viva la diva, men tycker de luktar konstigt...


    var köper du den ögonskuggan, urban decay? Läst mycket bra om dem.
  • Vichy
    vallmoo skrev 2014-06-26 16:57:08 följande:
    var köper du den ögonskuggan, urban decay? Läst mycket bra om dem.
    Lättast är det att beställa från beautybay.com eller lookfantastic.com

    www.beautybay.com/urbandecay/Palettes/Urban-Decay/_/N-1z13djnZ1z140co

    www.lookfantastic.com/brands/urban-decay/urban-decay-eyes/eyeshadows.list

    Jag hittade en äkta på blocket också. finns även en del på tradera men de flesta är tyvärr riktigt dålia kopior..

    Sen kan man beställa via franska sephora också. 
  • Janda
    vallmoo skrev 2014-06-26 16:57:08 följande:

    var köper du den ögonskuggan, urban decay? Läst mycket bra om dem.


    Jag köpte min på feelunique.com men har handlat på beautybay oxå. Det är fraktfritt men risken finns att det ändå tillkommer tull när du hämtar ut paketet. Dock är det bara att ta en bild på kvittot och mejla feelunique så får du tillbaka tullpengarna. Jag har Naked 1 men tror jag ska köpa Naked 3 oxå. Ett tips är att passa på att köpa Urban Decays grymma primer samtidigt.
Svar på tråden Sminkkunniga se hit! Behöver råd ang. ögonskugga.