• AnnaRank

    Vill INTE flagna!

    Jag är så jävla dum. I tisdags var jag ute med mina elever vid en strand som en avslutningsgrej nu i slutet av terminen. Det var varmt, men vi satt vid vattnet så det blåste och jag tänkte inte så mycket på det. Förrän jag kom hem. Mina axlar och överarmar var (och är än) KNALLRÖDA. Och jag brukar inte få någon fin, jämn solbränna, utan jag blir en kräfta och sedan flagnar jag.

    Vi gifter oss om två veckor och jag är livrädd att jag ska se ut som en orm.. är det någon som har förslag/goda råd/tips/idéer på hur jag ska rädda det här?

  • Svar på tråden Vill INTE flagna!
  • fkidron

    Flagnar gör det ju i regel för att huden torkar ut, vad jag har förstått i alla fall. En lättare bränna behöver inte flagna om man smörjer in rikligt med fukt. 
    Yoghurt ska ha kylande effekt men tror även att den återfuktar.
    Ren aloe vera är ju också känt att den ska återfukta huden.

    Men mitt bästa tips är att investera i en riktigt superfet kräm på apoteket, har inget tips på något namn men riktigt, överdrivet fet ska den vara. Så smörjer du in ett rejält lager på området efter duschen innan du går till sängs. Men att istället för att smörja och smörja som man annars gör, så låter du det ligga kvar som ett lager av kräm och på det har du en tunn tröja av bomull eller liknande, så det inte kladdar ner lakanen. Gör du så varje kväll fram till bröllopet så har jag svårt att tro att det kommer flagna! Lycka till!

  • fkidron

    Flagnar gör det ju i regel för att huden torkar ut, vad jag har förstått i alla fall. En lättare bränna behöver inte flagna om man smörjer in rikligt med fukt. 
    Yoghurt ska ha kylande effekt men tror även att den återfuktar.
    Ren aloe vera är ju också känt att den ska återfukta huden.

    Men mitt bästa tips är att investera i en riktigt superfet kräm på apoteket, har inget tips på något namn men riktigt, överdrivet fet ska den vara. Så smörjer du in ett rejält lager på området efter duschen innan du går till sängs. Men att istället för att smörja och smörja som man annars gör, så låter du det ligga kvar som ett lager av kräm och på det har du en tunn tröja av bomull eller liknande, så det inte kladdar ner lakanen. Gör du så varje kväll fram till bröllopet så har jag svårt att tro att det kommer flagna! Lycka till!

  • augusti

    Cocosolja o aloevera! Honung hjälper också. Jag brukar blanda cocos aloe vera p honung i enliten sprayflaska o ha med o spraya där jag brän mig.

  • TheD

    Maken kan bränna sig och då är det aloe vera som gäller och sen blir det röda brunt utan flagning :)

  • Cajo

    Yoghurt är gryyymt! Låter lustigt men jag har sett underverk! aloe vera är också bra, som tidigare nämnt (:

Svar på tråden Vill INTE flagna!