• Äldre 11 Jun 12:28
    2548 visningar
    4 svar
    4
    2548

    Schemat för bröllopsdagen

    Detta är vårt preliminära schema för dagen. Hur ser ert schema ut och ni som redan har gift er, vad tycker ni om vårt? Något vi bör tänka på? Vi har ju aldrig gift oss förut och är inte vana vid att planera stora fester, så allting är lite nytt. 

    8.00 - Frukost,

    9.00 - Hårfrisören och smink. Tärnor och marskalkar anländer. 

    12.00 - Lätt lunch.

    12.20 - Åker till fotograferingsplatsen. 

    12.30 - Porträttfotografering.

    14.15 - Brudparet anländer till kyrkan. 


    14.30 ? Vigsel.


    15.00 ? Gratulationer, riskastning och gruppfotografering. 


    15.30 ? Porträttfotografering för oss och tillsammans med föräldrar, syskon och brudfölje.


    15.50 ? Gästerna anländer till festlokalen. Mingel med bål och tilltugg. Toastmaster presenterar sig och upplägget för kvällen. 


    16.45 ? Brudparet anländer till festlokalen. Brudskål och mingel.


    17.30  - Förätten serveras.


    18.00 ? Varmrätten serveras.


    19.30 ? Bensträckare,


    20.00  ? Bröllopstårta, kaffe och avec. Presentöppning.


    20.45 - Brudvals 

    21.00 och framåt - Fest 

  • Svar på tråden Schemat för bröllopsdagen
  • Äldre 11 Jun 13:38
    #1

    Vad har ni tänkt att göra i en hel timme medan gästerna minglar? Det bara kliar i en att vilja grattas och skåla och prata med alla direkt efter vigseln.

    Tänk på att om ni väljer att ha presentöppning så kan det ta ett tag och vara lite av en party-dödare då det tar ner tempot till 0.

    Men annars ser planeringen bra ut tycker jag

  • Äldre 11 Jun 14:33
    #2

    Jag skulle nog skippa presentöppningen. Det är som en julafton där bara en får paket. Kul i typ 10 min. Spara det till dagen efter och passa på att umgås med nära och kära istället :)

  • Äldre 11 Jun 15:09
    #3

    Ert program är inte helt olikt vårt. Tänk på att brudparet inte brukar anlända till kyrkan en kvart innan. Om ni ska gå in i kyrkan tillsammans bör ni vänta någon annanstans och inte komma till kyrkan förrän alla gästerna är på plats och det är dags att gå in, ingen ska ha sett brudparet innan dörrarna slås upp. Kolla om det kanske finns ett församlingshem där ni kan vänta om ni blir klara med fotograferingen i förväg.
    Det är väldigt tråkigt för gästerna när brudparet försvinner för fotografering mellan vigsel och fest, planera gärna in någon sorts aktivitet för de som vill om väntetiden blir lång.
    Presentöppning eller ej beror lite på hur många gäster ni har. Är ni mer än 20-30 skulle jag absolut spara det till nästa dag, kanske frunch eller eftermiddagsfika med närmsta familjen/vännerna och paketöppning.

  • Äldre 15 Jun 10:43
    #4
    Magenta skrev 2014-06-11 13:38:46 följande:

    Vad har ni tänkt att göra i en hel timme medan gästerna minglar? Det bara kliar i en att vilja grattas och skåla och prata med alla direkt efter vigseln.


    Vår fotograf tyckte att det var bra att planera in en timme för fotografering även efter vigseln. Hon hade varit med om brudpar som varit så nervösa innan vigseln att bilderna inte blev bra alls, och därför har vi lagt till en timme där "utifall". 
    Tingeling89 skrev 2014-06-11 14:33:49 följande:

    Jag skulle nog skippa presentöppningen. Det är som en julafton där bara en får paket. Kul i typ 10 min. Spara det till dagen efter och passa på att umgås med nära och kära istället :)


    Vi tänker att delvis kan dra ned feststämningen men vi känner också att det kan upplevas lite otacksamt att få presenter, lägga undan dem och sedan inte nämna det mer under kvällen. Vi vill gärna öppna dem och kunna tacka människor direkt och på plats. Vi tänker dels att vi ska göra det på ett effektivt sätt. Vår toastmaster får delvis öppna paketen lite så att det går fort för oss att ta av pappret. Vi funderade även på  att eventuellt börja med presentöppning när våra gäster fortfarande fikar efter maten. 
    Elna14 skrev 2014-06-11 15:09:35 följande:

    Ert program är inte helt olikt vårt. Tänk på att brudparet inte brukar anlända till kyrkan en kvart innan. Om ni ska gå in i kyrkan tillsammans bör ni vänta någon annanstans och inte komma till kyrkan förrän alla gästerna är på plats och det är dags att gå in, ingen ska ha sett brudparet innan dörrarna slås upp. Kolla om det kanske finns ett församlingshem där ni kan vänta om ni blir klara med fotograferingen i förväg.


    Vi har ett litet rum i kyrkan där vi och brudföljet får vara innan vigseln :)
Svar på tråden Schemat för bröllopsdagen