• Äldre 11 Jun 10:13
    5951 visningar
    17 svar
    17
    5951

    Okonventionellt - hiss eller diss?



    Vad tycker ni om denna som förlovningsring? 
    Det är Golden Lady's "happy "heart" med blå topas och arton karats guld. Kostar 14900.-

    Jag och sambon har båda varit både förlovade och gifta tidigare och känner nu att vi inte behöver ha de konventionella attributen. 

    Jag gillar denna ring skarpt men är rädd att den ser alltför mycket ut som en tuggummiautomatsring... 

    Sambon funderar på att ha Georg Jensens ring "Fusion" i två delar. En rödguld och en i gult guld.

    Hiss eller diss? 
    Förslag på andra okonventionella ringar emottages tacksamt!
  • Svar på tråden Okonventionellt - hiss eller diss?
  • Äldre 11 Jun 10:20
    #1

    Jag har själv svårt för sådär stora ringar, eller snarare ringar med sådär stora stenar ;) 


    Men det viktigaste är ju vad du känner. Är det ringen du vill ha, så ska du ha den oavsett vad andra tycker.
    Ja du kan säkert få frågor om ringen, vissa positiva för att du vågar gå utanför ramarna, och andra ifrågastättande eller rent ut negativa.

    Men det  är ju inte alla andra som ska leva med ringen, utan det är ju DU. 
    Och då är det egentligen bara din åsikt som räknas :) 
    Följ ditt hjärta

  • Äldre 11 Jun 10:49
    #2

    Jo, det är sant. Den är rätt stor. Och väldigt iögonfallande. Jag har i vanliga fall en trinity ring på den handen. Vet inte hur den fungerar i vardagslag. Men den är helt klart annorlunda!

    Funderar också över om jag kan ha samma ring som sambon.

    www.georgjensen.com/sv/ownlovestory/&3546000

    Den ringen blir ju också rätt stor. 8 mm med två delar och får jag sen en tredje del blur dn hela 12 mm, vilket är ända upp till leden på fingret. Dessutom är den rätt tjock.

  • Äldre 11 Jun 11:10
    #3

    Du skulle kunna kolla med en guldsmed annars om det går att göra en typ sån ring som din blivande vill ha, men smalare (om det inte finns redan) och du kan ju även kombinera en sån ring med en smal enstensring, alltså där skenan inte är så grov. Eller det kanske går att lägga till diamanter på förlovningsringen och bara ha en ring :) 


    Möjligheterna är ju oändliga ;) 


    Den första ringen känns som om den också är väldigt grov och det kan bli svårt att kombinera med ytterligare en ring om du vill ha två

  • Äldre 11 Jun 11:14
    #4

    vad andra tycker ska man inte bry sig i.. tycker domdet ser ut som en tuggummiautomatleksam, ja men låt dem tycka det då. DU vet ju att det inte är det. men måste säga det att JAG tycker fusion var snyggare ;) 

  • Äldre 11 Jun 11:21
    #5

    Pratade med guldsmeden om hur man kombinerar med vigselring. Man kan antingen fräsa ur i hjärtringen eller modellera vigselringen efter hjärtat så att den ligger jämsides skenan. Tänkte mig bara en tunn vitguldsskena med diamanter runtom. Ev en sån ring på vardera sidan om denna ring.

    Ja, hjärtringen och "Fusion" är ju av helt olika karaktärer.

    Måste bara säga att vid den här förlovningen handlar det inte längre om nån sorts statusmarkör med ringarna. Varken socialt eller ekonomiskt. Been there, done that!

    Vi gör det enbart för att vi vill höra ihop.

  • Äldre 11 Jun 11:38
    #6
    Kattitzi skrev 2014-06-11 11:21:59 följande:

    Måste bara säga att vid den här förlovningen handlar det inte längre om nån sorts statusmarkör med ringarna. Varken socialt eller ekonomiskt. Been there, done that!

    Vi gör det enbart för att vi vill höra ihop.


    Ja någon annan anledning finns inte i min värld.
    Spelar ingen roll om ringen kostar 5:- och ÄR från en tuggummiautomat, eller om den kostar 100.000:- eller mer och är besatt med enorma diamanter så man knappt orkar lyfta handen :P
    Anledningen att man förlovar sig och / eller gifter sig är väl inte för att man ska få nya snygga juveler?
    I så fall är man nog ute och cyklar ;) 
  • Äldre 11 Jun 16:25
    #7

    Nja... Nu kan jag ju se lite i backspegeln och upptäcka lite mindre angenäma sidor hos mig själv...

    Såklart har jag gift mig av kärlek, men nånstans fanns det också andra bevekelsegrunder. Även valen av ring har haft sina orsaker. Framförallt rådande mode och utbud.

    Första gången ville jag nog bli vuxen. Då var det även viktigt att ringen såg vuxen och seriös ut.

    Andra gången, som blev ett mycket kort äktenskap, var det viktigt för mannen att det var en "riktig" vigselring... så som det uppfattades i hans värld, det blev en alliansring med en rad brillianter. Den gjorde nog mig mest bara beklämd. Ingen sa nånsin ens att den var vacker. Den var helt enkelt lite för mycket. Dessutom var jag hela tiden rädd att nån sten skulle tappas eller för att dyrgripen skulle förstöras på annat sätt eller komma bort.

    Ingen av ringarna var svåra att välja, mallen begränsade utbudet.

    När jag nu bestämt mig för att slå mig lös från konventionerna uppstår det helt andra problem. Jag kan välja precis vad jag vill och denna valfrihet blir istället till en förbannelse då utbudet blir för stort...

  • Äldre 11 Jun 17:34
    #8

    Hehe... ja det är som i godisbutiken. 
    Finns det för mycket att välja på så går man antingen hem med halva butiken eller utan  något alls ;) 

  • Äldre 27 Jun 11:03
    #9

    Efter många om och men har vi nu bestämt oss för återbruk. ????

    Jag har en designerring som kostade mig rätt mycket som kommer att bli förlovningsring. Sambon har beställt en likadan.

    Vigselringen kommer att bli en gammal vigselring som jag tidigare gjort om och nu återställer, med stenar på nästan en karat tillsammans. Lite tråkig ring, men jag har använt den på andra handen nu ett tag. Vill kunna använda den.

    Har hintat min tillkommande om att jag ändå vill ha ringen på bilden för att ha på den andra handen.... ???? Får väl se om det blir så...

  • Äldre 27 Jun 11:04
    #10

    Hm. Frågetecknen skulle inte vara där.

  • Äldre 27 Jun 22:35
    #11

    Jag tyckte om din stora ring med hjärtat. Skit i vad andra tycker, om du tycker om den funkar den.

    Riktigt stora ringar är en vanesak. Jag använder min jämnt utom vid träning, men då använder jag inga smycken alls. Min mäter nästan 10*18 mm och är 9 mm hög, och den stör inte i vardagen. Stenen är en topas, vilket din också ser ut att vara.

  • Äldre 5 Nov 22:21
    #12

    Jag tyckte hjärt-ringen var väldigt gullig! Hade ju varit hur fin som helst! Helt klart originell!

    Undrar dock om du inte tycker det känns konstigt att "återanvända" en ring du fått i ett tidigare äktenskap, för att symbolisera det du har tillsammans med din nya?

    Jag vet att för vissa är ringen "bara en bit metall", är kanske för sentimental själv, så har svårt att förstå det, även om det rent praktiskt bara är så. :)

  • Äldre 6 Nov 11:21
    #13
    Pess nu tror jag att du läste lite fel.Flört
    TS har inte skrivit att hon ska återanvända sin gamla ring. Hon har skrivit att eftersom hon varit förlovad och gift tidigare så är det inte nödvändigt med dom traditionella attributen (med andra ord, hon behöver inte ha en förlovnings/vigselring som "ser ut" som en förlovnings/vigselring) 
  • Äldre 17 Nov 02:45
    #14

    Hmm, jag syftade på detta inlägg: "Efter många om och men har vi nu bestämt oss för återbruk. ????

    Jag har en designerring som kostade mig rätt mycket som kommer att bli förlovningsring. Sambon har beställt en likadan.

    Vigselringen kommer att bli en gammal vigselring som jag tidigare gjort om och nu återställer, med stenar på nästan en karat tillsammans. Lite tråkig ring, men jag har använt den på andra handen nu ett tag. Vill kunna använda den.

    Har hintat min tillkommande om att jag ändå vill ha ringen på bilden för att ha på den andra handen.... ???? Får väl se om det blir så..."

    Jag tolkade det som att hon skulle använda någon av sina förra, som hon gjort om, för att göra om igen, men jag kan ha missuppfattat? :)

  • Äldre 17 Nov 10:14
    #15

    Ah... det inlägget hade jag missat. Nåja guld är guld oavsett vad det har varit tidigare Glad
    Man skulle kunna säga att min vigselring består av 2 tidigare förlovningsringar eftersom jag lämnade in dom ringarna när jag beställde min. 

    Skulle kanske inte valt att ta någon av dom och göra om just den ringen... men dom var bra att betala med Oskyldig

  • Äldre 10 Jan 22:21
    #16
    +1

    Ja, du har så rätt! Är man inte "vidskeplig" så ska ju inte ngn annan komma och pracka på en det! :D 

    Guld som guld! Jag är dessutom alldeles för sentimental för att göra om gamla saker! Haha. Skulle säkert samla på mormors gamla kapsyler om ingen stoppade mig!

  • Anonym (blå)
    Äldre 22 Jan 21:38
    #17

    Jag tycker att du ska göra som du vill. Jag kommer att ha en vigselring med mörkblåa safirer för att det är jag i den ringen känner jag. Älskar mörkblått

Svar på tråden Okonventionellt - hiss eller diss?