• Äldre 10 Jun 22:21
    2467 visningar
    9 svar
    9
    2467

    Bröllop i samband med tävling

    Jag och sambon har länge funderat på att gifta oss, men aldrig fått tummen ur. Dels har det varit för mycket med barn och husprojekt, så orken och tiden har inte funnits, dels har vi inte riktigt vetat hur vi vill ha bröllopet. Nu känner vi att vi vill slå till i slutet av sommaren. Det är alltså rätt brådis med planeringen.

    Vår första plan var att gifta oss ute på vacker plats och sedan ha enklare fest hemma i trädgården, men partytält och buffémat. Men nu kom sambon med en mycket tilltalande idé som jag känner att jag behöver lite input på. Vi är båda sportiga och friluftsande typer. Hans idé är att vi ska ställa upp i en multisporttävling och gifta oss under den. Låter jättekul tycker jag!  Men hur 17 gör man då med gästerna? Det blir en kortare tävling, men det rör sig ändå om kanske 3 h. Vi kan ju knappast bjuda in gästerna för att stå och heja på oss när vi kommer in och växlar lite då och då, det blir ju trist för dem. I och för sig skulle man kunna ha ett tält för dem i växlingsområdet där det har förberetts lite roliga bröllopsrelaterade aktiviteter, men det känns i så fall lite trist att inte vi är delaktiga där.....
    Alternativt kan vi förstås gifta oss i samband med tävlingen och bjuda in gästerna till själva festen bara (som då inte ens behöver vara samma dag). Men är inte det lite tråkigt, spec för långväga gäster, att inte få vara med på själva vigseln? Eller kanske bjuda in gästerna till målområdet en stund innan beräknad målgång och ha någon som tar emot dem där och sedan vigas vid målet, duscha och åka hem till festen?

    Jag tycker det känns lite komplicerat detta, men å andra sidan är det väldigt vi och därför lockande. Snälla ge mig feedback!

    Jag vill också tillägga att vi tänkte bjuda in hela familjer, med barn i alla åldrar, så det behöver också vägas in.

  • Svar på tråden Bröllop i samband med tävling
  • Äldre 11 Jun 06:29
    #1

    Vid mål gång och lite alcofritt bubbel sedan åka hem och ha mottagningen där. Alla inblandade men ändå som Ni vill?

  • Äldre 11 Jun 07:27
    #2

    Låter helt fantastiskt! :) Jag håller med, efter målgång känns som en bra tid att ha vigseln, då har ni ju även det att se fram emot under loppet, ni går liksom i mål i två bemärkelser. Då kan de gäster som vill komma lite tidigare för att vara med och heja på er under loppets gång, medan andra kan komma nån halvtimme innan beräknad målgång och bara mingla lite. Ni kanske kan ha någon som ansvarar för mingeltält och snittar och sedan kommer vigselförrättaren lagom till att ni går i mål (+/- en halvtimme). Kul idé! Fest hemma känns ju också smidigast, då kan ni förbereda och pynta dagen innan i lugn och ro.

  • Äldre 11 Jun 08:37
    #3

    Prata med arrangören för loppet så kan de säkert ställa upp och hjälpa till med att gästerna får en plats att samlas på och att ni får en vigsel plats hänvisad.

  • Äldre 11 Jun 08:59
    #4

    Jag skulle nog ha försökt ange en ungefärlig vigseltid vid målområdet, men sen talat om för gästerna att dom gärna får komma och hejja fram er under tävlingens gång :)


    Jag skulle tycka att det var jättekul att få följa er hela vägen så att säga, men andra skulle säkert tycka att dom inte alls har något intresse av själva sport-delen.
    Så gör den delen valfri :) 

  • Äldre 12 Jun 07:03
    #5

    Tack för era svar! Härligt att ni är så positiva, jag var lite orolig att vår idé skulle sågas.....
    Jag har mailat arrangören för att få mer info om tävlingen, för att se om det våra tankar över huvud taget är möjliga. Börjar dock kännas mer och mer görbart ju mer jag tänker på det

  • Äldre 3 Jul 23:24
    #6

    Vi har ändrat planerna lite nu. Om vi bjuder in gästerna till vigseln och tävlingen känner vi att det "krävs" av oss att vi ordnar med aktiviteter och lunch medan vi är ute och tävlar. Sen kommer det bli ett glapp på några timmar innan själva festen, dels för att vi inte ska behöva känna oss stressade under tävlingen, dels för att vi ska hinna plocka ihop, göra oss i ordning och fixa det sista inför festen. Där behövs också tiden fyllas för gästerna. Vi kommer antagligen ha mer än nog med att förbereda oss för tävlingen samt förbereda festen, så allt detta extra som vi inte ens kommer vara delaktiga i känns som överkurs, även om det förstås vore roligt. Så vår nya plan är att skriva på inbjudan att vi gifter oss i samband med tävlingen och sedan bjuder in till fest på eftermiddagen. Och lägga till någon rad om att den som vill får närvara vid vigseln och tävlingen. Då klargör vi att vi bjuder på festen, inget annat och att deltagande vid vigseln är helt frivilligt. Det underlättar även för långväga gäster, då vigseln antagligen kommer ligga rätt tidigt på förmiddagen.

    Nu gäller det att få ihop inbjudningskort snarast om det ska bli något av detta

  • Himla
    Äldre 4 Jul 04:40
    #7
    Maria16 skrev 2014-06-11 06:29:21 följande:

    Vid mål gång och lite alcofritt bubbel sedan åka hem och ha mottagningen där. Alla inblandade men ändå som Ni vill?


    Kanon!!! vilken härlig dag!
  • Äldre 4 Jul 06:15
    #8

    Vilken bra lösning. Ha en super dag och lycka till under tävlingen.

  • Äldre 4 Jul 09:48
    #9

    Det låter vettigt :) 

    Jag skulle ändå ha pratat med arrangören för tävlingen och talat om att det KAN komma ett gäng bröllopsfina gäster, och höra om dom har något ställa dom kan avvara för dom ifall det skulle bli dåligt väder. 
    Typ att dom ställer upp en extra paviljong och reserverar för era bröllopsgäster. 
    Men inte så att ni ska ordna massa saker för dom under dagen. Mat och sånt får dom klara själva :)

Svar på tråden Bröllop i samband med tävling