• Äldre 10 Jun 00:54
    3081 visningar
    3 svar
    3
    3081

    Egna ord ej löften

    Hej BT,
    Vi ska gifta oss borgerligt i nu i sommar. Det är en hemlig vigsel med bara vi två plus vår dotter och övriga obligatoriska människor (vigselförättare och vittnen). Jag undrar nu hur lägger man upp själva ceremonin när den är så privat? Vi har tänkt be VF inkorporera en dikt vi tycker om i det hon säger och sen kanske säga "några kloka ord på vägen". Vi tänker att standardlöftena blir bra men vill nog säga några ord till varandra innan det. Alltså inga egna löften utan mer var sitt liten kärleksförklaring (ganska kort och inte alltför cheezy). Kan man göra så? Eller är det antingen egna löften eller färdiga varianten? Hur har ni lagt upp det?

    Tacksam för tips/feedback, känner oss vilsna.

  • Svar på tråden Egna ord ej löften
  • Alylly­ra
    Äldre 10 Jun 10:02
    #1

    Den "färdiga varianten", alltså den borgerliga vigselceremonin ("Tager du?"-delen) måste sägas. Det är den som är den juridiskt bindande delen. Utöver det kan ni säga hur mycket eller hur lite ni vill själva.
    Be vigselförrättaren att hon ger er ordet så att ni får säga några ord till varandra, och sedan tar hon den officiella delen. Det kommer bli jättebra!

  • Äldre 10 Jun 22:13
    #2

    Vi hade en form av " egna löften" som kanske mer var som ord på vägen, vilket fall som så kändes de så fint och rätt :) Vi hade bestämt tillsammans att de skulle vara tre meningar var, och de två första skulle börja likadant, den sista skulle vara samma för oss båda. Det blev en vacker liten ceremoni i ceremonin, innan vi sa "ja" till varandra. Våra löften/ord såg ut så här:

    "Jag älskar dig för att..."
    "Jag vill leva med dig för att..."
    "Och därför lovar jag att alltid vara din"

    Vår vigselceremoni var på ca 20 minuter med 70 gäster, men det kändes på något vackert vis som att det bara var min man och jag där, särskilt när vi sa våra ord till varandra... :)

  • Äldre 10 Jun 22:16
    #3

    Min inlägg kanske inte var så tydligt, vi sa alltså detta till varandra precis före de juridiska löftena. Innan vi sa detta plockade vi fram ringarna och höll dem i våra händer, vi höll dem där tills efter de juridiska löftena, sen växlade vi ringar och sen kysstes vi :)

Svar på tråden Egna ord ej löften