• AnnaRank

    Intåg i kyrkan - vilken ordning?

    Hej!

    Vi ska ha lite amerikanskt stuk över vårt bröllop, då min sambo står vid altaret med sina två marskalkar och jag ska komma in med min pappa. Jag har två tärnor, plus att våra barn ska komma in med ringarna.

    Blir det då

    1) Tärnor
    2) Barn
    3) Jag och pappa ?

    Ska man då använda sig av två låtar - en för följet och en när jag och pappa går in?

  • Svar på tråden Intåg i kyrkan - vilken ordning?
  • IdaMarie

    Din tanke är kanon. Det är så vi ska ha när vi förnya löfterna oxå. Fast då ska vi ha så här:
    * Maken vid altaret
    * Hans mor ledd av min äldsta bror
    * Vår son ledd av min mor o yngsta bror
    * Tärnor o marskalkar
    * Jag och mellanbrodern (har inte så bra kontakt med min far så jag valde brodern i stället)

    Vi hade tänkt två låtar först men sen hittade jag en som är perfekt för oss alla, då den höjs och blir extra pampig i mitten. Du kan absolut ha två låtar men se till att öva några gånger så allt flyter på och inte blir hackigt på den stora dagen.

  • Lindatamminen

    vi ska ha samma då min pappa ska leda in mig. ska gå så här våra barn först sen jag och pappa sen mina tärnor:) vi har bara en låt.

  • Chicita

    Prata med prästen om ingång i kyrkan först och främstom du inte redan gjort det. :) 
    Det är inte alla präster som godkänner att man går in med sin pappa (eller annan släkting) utan dom vill att man går in enligt svensk tradition. Dvs brud och brudgum går in tillsammans..

    Men 1 låt räcker gott och väl, vi hade en som var 3,16 lång för ingång och vi fick vänta en bra stund efter att jag kommit fram till maken innan musiken var slut (jag gick in med pappa, det var ok för vår präst).


    Så om du är orolig över att musiken ska ta slut så kan du ju välja en längre låt :) 

  • AnnaRank
    Chicita skrev 2014-06-09 10:36:17 följande:

    Prata med prästen om ingång i kyrkan först och främstom du inte redan gjort det. :) 
    Det är inte alla präster som godkänner att man går in med sin pappa (eller annan släkting) utan dom vill att man går in enligt svensk tradition. Dvs brud och brudgum går in tillsammans..

    Men 1 låt räcker gott och väl, vi hade en som var 3,16 lång för ingång och vi fick vänta en bra stund efter att jag kommit fram till maken innan musiken var slut (jag gick in med pappa, det var ok för vår präst).


    Så om du är orolig över att musiken ska ta slut så kan du ju välja en längre låt :) 


    Låten är 2.45 så det kanske går bra då. Ska träffa prästen om två veckor. Vi ska gifta oss på Island så vi får se vad de säger där ;)

    Tack för alla svar!!
  • Chicita
    AnnaRank skrev 2014-06-09 14:29:25 följande:
    Låten är 2.45 så det kanske går bra då. Ska träffa prästen om två veckor. Vi ska gifta oss på Island så vi får se vad de säger där ;)

    Tack för alla svar!!

    Det borde räcka :) 


    Jag hade ungefär lika långt följe som dig :) 

    Ja på Island kan dom ju kanske ha annorlunda regler också ;) 
    Men eftersom jag inte visste det så gick jag efter vad svenska kyrkan här hemma säger ;) 

  • AnnaRank
    Chicita skrev 2014-06-09 15:15:36 följande:

    Det borde räcka :) 


    Jag hade ungefär lika långt följe som dig :) 

    Ja på Island kan dom ju kanske ha annorlunda regler också ;) 
    Men eftersom jag inte visste det så gick jag efter vad svenska kyrkan här hemma säger ;) 


    Men det är min sambos farbror som är präst och jag har svårt att tänka mig att han skulle ha några problem med det. Han är rätt open-minded.

    Shit, det börjar dra ihop sig! 2,5 vecka kvar. Vart tog det här året av planerande vägen..? :)
  • Chicita
    AnnaRank skrev 2014-06-09 16:51:46 följande:
    Men det är min sambos farbror som är präst och jag har svårt att tänka mig att han skulle ha några problem med det. Han är rätt open-minded.

    Shit, det börjar dra ihop sig! 2,5 vecka kvar. Vart tog det här året av planerande vägen..? :)

    Nej då borde det nog inte vara några problem för er

Svar på tråden Intåg i kyrkan - vilken ordning?