• Zettis

    HJÄLP Ingen Toastmaster!

    Vi har nu frågat 4 olika personer/par om de vill vara toastmaster/madam på vårt bröllop men alla har tackat nej! Vad gör vi?

    Jag funderar på min bästa vän men jag vill heslt att hon ska få vara med på festen och bara njuta. Jag har funderat på min morbror, min mosters man mfl men det känns inte helt rätt. Jag vill inte att mina föräldrar drar i det heller. Min blivande mans syskon har vi oxå funderat på men vill även där att de bara ska få vara med på festen. 

    Kan man fråga någon som inte är bjuden på festen? Kan man vara utan toastmaster? Vem håller isf i trådarna. Jag vill ju göra så lite som möjligt på vår dag.

    /orolig...

  • Svar på tråden HJÄLP Ingen Toastmaster!
  • Chicita

    Man kan vara utan toastmaster.
    Om du har någon du litar på som fixar maten/köket/serveringen (en bra cateringfirma exempelvis eller om ni är på restaurang) så tar det bort en hel del av ansvaret.
    Det som kan bli "problem" är det där med talen...
    Dom som vill hålla tal kanske inte vet när det är lämpligt och så drar det ut på tiden och alla hinner inte tala. Eller så kommer dom i "fel" ordning (vilket inte är någon katastrof om ingen av dom äldre skulle ta illa upp då) 

    Vår toastmaster var makens morbror (ingift). Han ville gärna ha med en "hjälpreda" och bad sin son - makens kusin alltså.
    Det var helt perfekt :) 

    Att be någon som inte är inbjuden känns väldigt fel.
    Men försök hitta någon som inte är rädd för att prata inför folk, någon som kan bjuda på sig själv och be denne. Det behöver inte vara bästa vännen eller nära släkting. :) 

  • Utomlands 2013

    Varför har de tackat nej? Är det för att de inte har varit toastmaster förut och är nervösa? Eller finns det en möjlighet att uppdraget är för krävande?
    Ska ni ha många gäster så behövs det en toastmaster/toastmadame tycker jag, för att festen ska flyta på bra med tal, sånger och annat.
    Ni kan inte be någon som inte är gäst på bröllopet, det vore högst ofint.

  • Zettis

    Det är lite olika anledningar till nej-svaren. Vi bor inte på samma ort som många av våra vänner då vi flyttat mycket. Men mest beror det på att de vi frågat känner att de har mycket att göra och inte hinner med "uppdraget". Vi har ändå tänkt att planera mycket själva så uppdraget är inte så stort eg. Men visst en viss planering krävs ju. Vet verkligen inte vem jag ska fråga....

Svar på tråden HJÄLP Ingen Toastmaster!