• Äldre 3 Jun 18:20
    3077 visningar
    8 svar
    8
    3077

    TÄRNOR

    hej jag har inga nära tjej vänner alls alla har tyvärr visats sig vara falska och har ingen bra kontakt med mina kusiner eller systrar vem ska vara min maid of honor och 2 andra tärnor.

    snälla hjälp min alla snälla här inne


    Planerar mitt underbara bröllop i 2015 MAJ
  • Svar på tråden TÄRNOR
  • Äldre 3 Jun 18:23
    #1

    Du måste inte ha tärnor alls, och speciellt inte någon maid of honour (det är inte en svensk tradition).
    Vill du ha tärnor så kan du fråga vem du vill, och du kan ha hur många eller hur några du vill också. 


    Mina blivande svägerskor var mina tärnor.
    Skulle egentligen haft en av mina vänner + den äldsta svägerskan, men då min vän visade sig att hon inte var någon riktig vän så gav jag henne "sparken" ;) 

  • Anonym (Anony­mBrud)
    Äldre 3 Jun 18:46
    #2

    Ja du, bra fråga
    Jag sitter i samma sits som du. Jag har igentligen inga nära vänner. Kände en press på att ha en maid of honour pga av att grabben vill ha en best man. 
    Så jag frågade en tjekompis och hon sa ja. VI har knappt kontakt! Hon är så dålig på att svara i telefonen, svara på meddelanden på mobilen... Jag ångrar mig nu. 
    Skulle ha struntat i en maid of honour. 
    Vad är dem till? hålla i buketten och fixa till släpet. That's it! 
    Det kan ju vem som helst hjälpa till med ju tycker jag. 

  • Äldre 3 Jun 19:10
    #3

    Ni behöver bara 3 saker för att gifta er (om man nu försöker se det med lite humor)


    1 - någon frivillig att gifta sig med
    2 - Godkänd hindersprövning
    3 - en vigselförrättare med giltig vigselrätt.

    Sen är i princip allt annat valfritt.
    Ja visst man får lov att anpassa sig lite efter prästens önskemål om man gifter sig i kyrkan och man kan inte styra helt över en borgerlig vigsel heller. Men generellt sådär då ;) 

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Jun 11:47
    #4

    Jag hade inga tärnor och det funkade lika bra det! Man måste inte ha tärnor, inte ens om mannen har 10 marskalkar... Det gör ingenting att det blir ojämnt antal, ingen bryr sig och gör de det är det deras problem.

    Jag hade dock några vänner som hjälpte mig att göra mig i ordning på morgonen (och knäppa alla femtio knappar i min klänning), men det hade ju lika gärna syrran, blivande mannen eller mamma kunnat hjälpa till med.

    Om du verkligen vill ha tärnor men inte har några nära vänner så kanske du får ta några som du inte är så nära? Det går knappast att "hitta på" nära vänner under ett år, utan du vet ju redan nu vad du har att "välja på" så att säga. Jag hade nog valt tex mina systrar, det är ett ganska bra tillfälle att bli närmare om inte annat, men det är ju bara hur jag hade tänkt.


    Anonym (AnonymBrud) skrev 2014-06-03 18:46:44 följande:

    Ja du, bra fråga
    Jag sitter i samma sits som du. Jag har igentligen inga nära vänner. Kände en press på att ha en maid of honour pga av att grabben vill ha en best man. 
    Så jag frågade en tjekompis och hon sa ja. VI har knappt kontakt! Hon är så dålig på att svara i telefonen, svara på meddelanden på mobilen... Jag ångrar mig nu. 
    Skulle ha struntat i en maid of honour. 
    Vad är dem till? hålla i buketten och fixa till släpet. That's it! 
    Det kan ju vem som helst hjälpa till med ju tycker jag. 


    Du får ändra dig om du vill! Det är bara att säga att ni har ångrat er. Om hon ändå inte svarar när du hör av dig så kanske hon på något plan förstår... Din man kan fortfarande ha en marskalk om han vill.
  • Anonym (bride­sman?)
    Äldre 5 Jun 13:16
    #5

    När jag gifte mig förra gången hade jag allvarliga funderingar på att ha en kille som brudtärna, han var helt klart min bäste vän och hade det inte varit för att jag kände att min syster skulle bli besviken hade han fått vara "bridesman".
    Har du närmre manliga kompisar finns ju inget som hindrar att någon av dem blir "tärna".
    Och som det skrivits innan, det måste inte till någon tärna alls, och inte pga att din blivande har en bestman. Min blivandes bestman kommer att gå själv in och ut ur kyrkan. Våra barn ska vara tärnor och marskalker, och eftersom vi har en son och en dotter var, så blir det jämna par.

  • Äldre 5 Jun 14:27
    #6

    Vi ska förmodligen ha varsin marskalk, han ska ha sin bästa kompis och jag min bror. Har inte heller några nära vänninor på det sättet, hade möjligen kunnat ha ett helt gäng men vi vill inte ha något stort följe. Och det mesta av bröllopsplaneringen, även klänningsletande osv, vill vi sköta gemensamt vi två.  

    Funderar däremot på att bjuda in några kompisar att vara med när jag gör mig i ordning och ta ett glas bubbel, men sen gå in och sätta sig bland de övriga gästerna. 

  • Plätti­s
    Äldre 5 Jun 14:36
    #7

    Jag kommer förmodligen inte ha några tärnor, även fast jag har nära tjejkompisar och systrar. Det känns helt enkelt inte som att jag vill ha det. Min sambo velar mellan att ha en eller tre marskalkar. En av hans bröder och två av hans bästa vänner (ett tag pratade han om att ha en "fight to the death" mellan dem, fast jag tror han slutat med det). 

    Mina systrar och några av mina kusiner (en eller två, kanske tre) är delaktiga som "tärnor" där jag får bolla tankar kring bröllopet. Och så försöker jag involvera min mamma så mycket jag kan och i den utsträckning hon orkar (hon är sjukskriven sedan två år). 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 Jun 20:18
    #8

    Förstår ditt dilemma men håller med övriga inlägg här, du behöver inte ha tärnor alls om du inte vill! Och de behöver inte vara kvinnliga!

    Jag kommer ha en tärna och min fästman två bestman (han har två bröder och ville att det skulle vara rättvist) så att det är "ojämnt" eller nåt sånt spelar verkligen ingen roll!

    Kan berätta att min syster hade en kvinnlig och en manlig tärna, och hennes mans bestman fick hoppa in samma morgon (i form av en kompis till min syster) då hans egen bestman backade ur i sista stund! (vissa människor är inte de man tror att de är).


    Så spela roll vilka som står där uppe, de viktigaste är ju ni två som gifter er! :) 

Svar på tråden TÄRNOR