• Äldre 3 Jun 16:10
    3116 visningar
    11 svar
    11
    3116

    Ni som ska ha en borgerlig vigsel

    Hej!

    Hur har ni tänkt att er borgerliga vigsel ska se ut? Kommer ni gå in till musik ( så som i kyrkan)? Eller hur gör ni? Snart är det dags att vigas för min del men har inte tänkt så mycket på själva vigseln, så kom gärna med förslag på vad vi kan tänka på :)

  • Svar på tråden Ni som ska ha en borgerlig vigsel
  • Äldre 3 Jun 18:42
    #1

    Vi ska ha borglig och den kommer vara väldigt lik en kristen vigsel.

    Vi har valt en ingångslåt sedan hälsar vigselförättaren välkommen. En solist sjunger en sång, en vän läser en dikt, några ord från vigselförrättaren och sedan vigselceremonin innan vår solist sjunger ännu en sång. Sedan traskar vi ut till vår utgångslåt och har kramkalas.

  • Äldre 3 Jun 20:26
    #2

    Låter perfekt, tack :)

  • Äldre 3 Jun 22:05
    #3

    Vi kommer att ha en relativt kort borgerlig vigsel, kanske 10 minuter, vars upplägg ser ut såhär:
    - ingång längs en kort gång på en terrass (om vädret tillåter), ca 2 m, till musik av ett band
    - vigselförrättaren säger de första orden enligt vårt vigselformulär här i Finland, vet inte om det är exakt samma i Sverige, i stil med:
    "Syftet med äktenskapet är att bilda en familj för familjemedlemmarnas gemensamma bästa och för samhällets bestånd. Äktenskapet är avsett att vara bestående, så att familjemedlemmarna tillsammans skall kunna skapa ett lyckligt hem."
    - en av mina vänner läser en dikt
    - musik och sång av bandet
    - sedan följer frågorna och ringväxlingen
    - utgångslåt spelad av bandet

    Ungefär så :)

  • Äldre 4 Jun 22:38
    #4

    Tack! Jag tror vår vigsel kommer bli ganska så kort också, men man vet aldrig.. Pluggar på högskola och det är en föreläsare därirfån som ska vig oss och han är rätt så bra på att pratat på :). Men det gör inget, han är så himla mysig så jag blev så glad när han ville ställa upp! Han har en bit att åka, men såg det som en ära att få viga oss :).

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Jun 09:23
    #5
    Lokesmamma skrev 2014-06-04 22:38:16 följande:

    Tack! Jag tror vår vigsel kommer bli ganska så kort också, men man vet aldrig.. Pluggar på högskola och det är en föreläsare därirfån som ska vig oss och han är rätt så bra på att pratat på :). Men det gör inget, han är så himla mysig så jag blev så glad när han ville ställa upp! Han har en bit att åka, men såg det som en ära att få viga oss :).


    Vad mysigt!

    Vi hade ungefär samma upplägg som de tidigare,
    - Ingångslåt spelad och sjungen av makens bröder
    - En låt som sjöngs av två kompisar
    - En dikt som lästes av min moster
    - Vigselceremonin
    - En låt som sjöngs av en vän
    - Utgångslåt spelad av makens bandpolare

    Som du ser satsade vi på att engagera vänner och familj Vår vigselförrättare var inte så pratsam, så vi lät honom göra så lite som möjligt.

    En grej som några vänner till oss gjorde som jag tyckte var mysig var att lägga in en allsång. Det blev lite som en psalm i kyrkan fast icke-religöst och mycket vackrare!
    Hur ni är gör hoppas jag ni får ett fantastiskt bröllop!
  • Äldre 5 Jun 09:39
    #6

    Vi kommer ha väldigt likt det alla skriver här! Ingångssång, Vännina som sjunger och vän som spelar gitartt, vigsel med en dikt, en till sång och så ut. MEN vi klarar inte att bestämma de där in och utgångssångerna. Har ni några tips??? Vi vill att det ska låta fint men absolut inget väldigt högtidligt!

  • Äldre 5 Jun 11:13
    #7
    emser skrev 2014-06-05 09:39:15 följande:

    Vi kommer ha väldigt likt det alla skriver här! Ingångssång, Vännina som sjunger och vän som spelar gitartt, vigsel med en dikt, en till sång och så ut. MEN vi klarar inte att bestämma de där in och utgångssångerna. Har ni några tips??? Vi vill att det ska låta fint men absolut inget väldigt högtidligt!


    Vi ska ha concerning hobbits dom ingångslåt, ett ganska vanligt alternativ för de som vill ha "något annat" :)

    Kanske finns det någon annan filmmusik som ni gillar? Där går det verkligen att hitta något fint samtidigt som det känns ganska avslappnat. Fundera över några favoritfilmer och gå in och lyssna på soundtracket.



  • Alylly­ra
    Äldre 5 Jun 11:37
    #8
    emser skrev 2014-06-05 09:39:15 följande:

    Vi kommer ha väldigt likt det alla skriver här! Ingångssång, Vännina som sjunger och vän som spelar gitartt, vigsel med en dikt, en till sång och så ut. MEN vi klarar inte att bestämma de där in och utgångssångerna. Har ni några tips??? Vi vill att det ska låta fint men absolut inget väldigt högtidligt!


    Vill ni ha instrumentalt eller med sång?

    Vi hade Niklas Strömstedt - Om som ingångslåt, kanske inte så konventionellt men det passade oss :) Och en klezmerlåt som utgångslåt för att vi ville förmedla en känsla av glädje och fest.

    Filmmusik är ett bra tips, det finns mycket vackert att hitta. Eller folkmusik, gånglåtar eller brudmarscher finns det ju många av. Ett annat tips är dataspelsmusik, förutsatt att ni gillar att spela förstås. Det finns faktiskt massa vackert där som man inte tänker på...
  • Äldre 5 Jun 12:47
    #9

    Tack för tips! Filmmusik är en väldigt bra ide för vi ser mycket på film! Vi tänkte kanske något mer traditionellt eller iaf lugnt till ingången och så mer glatt och fest på vägen ut! Hade gärna haft någon favoritlåt man hade kunnat spela men har inte hittat någon som passar..

  • Äldre 5 Jun 17:23
    #10

    Vi skall ha borgerligt bröllop, men hur vi vill ha det är lite luddigt än, men tanken är att vi vill ha kyrkokänslan med lång ingång, vacker lokal och det pampiga, men vart man hitar en sådan lokal som inte är en kyrka blir svårt, och slott och liknande är alldeles för dyrt att hyra i min mening. :/ 

    Sen skall det vara solosonger x 2 av vän, dikter av släkten och liknande i själva vigselakten, så en vigsel längre än 2 minuter passar oss ^^

    Valet av in- och utgångsmusik är inte bestämt alls, men det lutar åt dessa val:
    Ingångsmusig: "Zeldas Lullaby" från "Legend of Zelda"-spelserie (vi är båda gamers i hjärtat!)
    Utgångsmusig: Pachebels "Cannon" i D major för att den gör mig så emetionell och lycklig när jag hör den <3 (passar bra på den bästa dagen i ens liv) :) 

  • iso
    Äldre 5 Jun 17:27
    #11

    Vi kommer ha borglig kvällsvigsel (efter middagen men innan tårtan). som det ser ut just nu kommer vi göra det hela väldigt enkelt; ingen särskild ingångsmusik och vigseln som vanligt utan sånger, dikter eller något annat. efter vigseln blir det champagneskål och sen tårta. "vanlig" musik kommer dras igång efter skålen tänker jag men då blir det blandad bakgrundsmusik.

    låter kanske tråkigt jämfört med hur mycket man kan göra men varken jag eller min blivande är bekväma med att ha för mkt på gång framför en massa andra människor. skulle bli konstigt att ha ingångsmusik också när vi redan suttit och ätit middag med alla :)

    vi hoppas på att det hela blir en trevlig och hejdundrande fest med vissa bröllopsinslag.

Svar på tråden Ni som ska ha en borgerlig vigsel