• Äldre 27 May 12:13
    4961 visningar
    11 svar
    11
    4961

    Köpa kläder till bröllopsgäster?

    Jag satt och tittde på kläder på nätet när en väninna kom förbi på en fika. Jag är bjuden på ett bröllop och hade sett ut ett par klänningar som jag kunde tänka mig att ha. De var på alla sätt "passande", och priserna låg otroligt nog på mellan 300-500 kronor pr styck. Hon höll med om att de var snygga, och sen var det inget mera om det.

    Förrän jag berättade att jag och min kille oxå hade börjat planer ett bröllop. Då blev det fart på henne och klänningfrågan blev riktigt intressant. Hon letade länge efter lämpliga plagg på hemsidan och hittade till slut en som hon gillade och kunde tänka sig att bära på mitt bröllop. Det var den som jag skulle beställa åt henne, sade hon, och jag höll på att trilla baklänges av förvåning.

    Frågan är: Är det så det ska gå till? Ska brudparet bekosta gästernas kläder ifall de inte anser sig ha råd att lägga pengar på kläder? Har jag missat något viktigt i min planering?!!!

    Kvinnan i fråga kommer inte att vara tärna eller så, utan en "vanlig" gäst.

  • Svar på tråden Köpa kläder till bröllopsgäster?
  • AnnaRa­nk
    Äldre 27 May 12:37
    #1

    Det här var det märkligaste jag har hört. Jag skulle aldrig kräva att någon köper kläder åt mig om jag ska på deras bröllop..? Enda gången jag kan tänka mig att brudparet ska bekosta kläder är väl om man har utsett någon till tärna och vill att de ska bära en specifik klänning som kostar skjortan (hehe). 

    Så nej, du har inte missat någonting. Vi klär inte våra gäster. Har man inte råd med något nytt så tar man väl ändå någonting som man har sedan tidigare?

  • Äldre 27 May 12:53
    #2

    Men va!? Ja, mycket märkligt ska man höra...

    Det var inte så att hon missförstod och trodde att hon skulle få vara tärna? Det är de enda som jag skulle kunna tänka mig att köpa kläder åt...

  • Äldre 27 May 13:08
    #3

    Haha kan inte annat än skratta. Herreguuuuuuud!!

  • Äldre 27 May 13:10
    #4

    Tack för svaren! 

    Tycker också att henns önskan var lite .. annorlunda!

    Det taskiga är att jag tycker mig ana en "köper inte du klänningen till mig så kommer jag i något gammalt" hot och jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med detta. Inbjudan är inte skickad än (herregud, jag vet inte ens hur de ska se ut än), så det är ju lätt att låta bli att skicka en till henne ... men ändå! Det är enkelt att tänka att okej, jag köper klänningen så att du passar in bland de andra gästerna, men det känns bara så fel1

  • Äldre 27 May 13:12
    #5

    "Något gammalt" = ett par jeans och en spetstopp i detta  fall ... :)

  • iso
    Äldre 27 May 13:14
    #6

    haha! men allvarligt?! hon måste ha skämtat eller nåt? och skämtade hon inte så hade nog inte jag bjudit henne på bröllopet. det är bara galenskap hela vägen igenom i sådant fall. samma om hon "hotar" med att ta något gammalt (som iofs kan gå hur bra som helst). 

  • Plätti­s
    Äldre 27 May 13:24
    #7

    Du har inga som helst skyldigheter att köpa en klänning till henne, eller kläder till någon annan! Oavsett hur nära ni är. 

    Jag hade inte gått med på det utan frågat om hon skämtade. Gå på bröllop i en gammal klänning är väl inget farligt? Jag har till och med haft samma klänning på två olika bröllop och inget hände. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 27 May 14:05
    #8

    Möjligen att man kan tänkas betala sitt brudföljes kläder (och inte ens då i alla fall.)

    Har aldrig hört talas om nåt liknade. Hade det varit så hade jag fått förbli ogift, tänk vilka summor det kunde landa på i såna fall... ;)

  • Äldre 27 May 14:17
    #9
    hemligabruden skrev 2014-05-27 13:10:19 följande:

    Tack för svaren! 

    Tycker också att henns önskan var lite .. annorlunda!

    Det taskiga är att jag tycker mig ana en "köper inte du klänningen till mig så kommer jag i något gammalt" hot och jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med detta. Inbjudan är inte skickad än (herregud, jag vet inte ens hur de ska se ut än), så det är ju lätt att låta bli att skicka en till henne ... men ändå! Det är enkelt att tänka att okej, jag köper klänningen så att du passar in bland de andra gästerna, men det känns bara så fel1


    Fast det där är ju ett hot som enbart kommer att falla tillbaka på henne själv. Om hon nu kommer i ett par jeans och resten kommer i finkläder så lär hon ju bli ganska uttittad. Och försöker hon sig på att skylla på er, att ni inte ville köpa klänning åt henne, så lär hon dessutom bli rätt ifrågasatt. Så jag tycker verkligen inte att du ska köpa några kläder åt henne!
  • Äldre 27 May 15:17
    #10

    Jag kan ha väldigt svårt att hålla tand för tunga om jag blir riktigt överraskad.


    Så jag hade nog vräkt ur mig något av typen:
    Javisst, om du betalar min klänning så betalar jag din. Men annars finns det ingen som helst anledning för mig att betala dina kläder, och vad är det som ens säger att du kommer att bli bjuden på bröllopet? Vi har inte bestämt gästlistan än. 
    Det enda vi har bestämt är att vi inte tänker bjuda snyltare och folk som bara skulle vilja delta för att det är fest och gratis mat, utan bara dom som vi verkligen vill ha där...

    Och sen hade jag väl fått tillbringa en månad eller två med att försöka förklara att jag inte menade så illa som det kanske lät :P
    Men att det absolut inte finns någon som helst anledning att man köper gästernas kläder åt dom. Däremot hade hon kanske kunnat få låna något lämpligt ur min garderob om vi hade samma storlek :P

  • inkanp
    Äldre 27 May 16:07
    #11

    Haha! Vilken knäppgök! Om hon kommer i en gammal klänning så behöver ju inte ni skämmas för det, och om hon tänkt komma i jeans så kan hon ju stanna hemma istället. Ibland undrar man hur folk tänker :)

Svar på tråden Köpa kläder till bröllopsgäster?