• Äldre 27 May 11:07
    2326 visningar
    9 svar
    9
    2326

    Har ni dessertvin?

    Hej,

    Har ni dessertvin eller kör ni på samma vin genom hela maten (med rött och vitt som alternativ)?

    Vi tänkte köra på Cinzano till brudskål och till efterrätt men det är ju tyvärr inte så mycket billigare i Tyskland och jag tror aldrig jag varit på bröllop med dessertvin (kan tillägas att jag inte varit på särskilt många bröllop).

  • Svar på tråden Har ni dessertvin?
  • Äldre 27 May 11:13
    #1

    Jag gillar dessertvin väldigt mycket och tycker det känns trevligt att servera.

    Man dricker ju bara väldigt lite eftersom det är mycket sött. Mer som en likör än ett glas vin.
    Därför räckern en flaska väldigt långt så det blir inte så jättedyrt.

    Den här tycker jag är riktigt bra OCH prisvärd.
    www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/%C3%BAbal&artikelId=42989&varuNr=8011&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dMoscatel%2bde%2bSet%25c3%25babal%26id%3d1594%26epslanguage%3dsv

  • Äldre 27 May 11:14
    #2

    Haha, nu blev inte hella länken klickbar så man kom visst in på något helt annat
    Det är iaf nr.8011 på systembolagets sida som jag menar

  • Äldre 27 May 12:21
    #3

    Vi tänker inte ha det.


    Vi har tårtan som dessert och till det kaffe med avéc.


    Avéc blir congac och baylies, det får räcka. 


    Blir så mycket annars

  • Alylly­ra
    Äldre 27 May 14:40
    #4

    Vi hade ett riktigt gott dessertvin till vår efterrätt. Det var trevligt att bryta av rödvinet med något annat som dessutom lyfte smakerna i desserten.

    Sen hade vi avec till tårtan lite senare.

  • Äldre 27 May 15:06
    #5

    Vi hade inget dessertvin, däremot passade vårt andra vin rätt bra till den dessert vi hade ändå eftersom det var en dessert som inte var så särskilt söt :) 

    Dessertvin är trevligt, men inte alls nödvändigt. 
    Många tar hellre en kopp kaffe ;) 

  • Äldre 1 Jun 13:44
    #6

    Jag älskar vin i allmänhet (blir lätt så när man jobbar på bolaget) och dessertvin i synnerhet, så vi kommer absolut ha det. Sen blir det kaffe och avec till tårtan. :)

  • Äldre 1 Jun 14:35
    #7

    Jag tycker att det är jättetrevligt med dessert vin om man serverar efterrätt, där beror det ju på hur middagen är upplagd.

    I vårt mat/vinpaket ingår dessertvin och jag hoppas kunna övertala festlokalen att vi ska ordna med mitt favoritvin från Frankrike. ;)

  • Äldre 1 Jun 15:44
    #8

    Vi har också funderat på det. 

    Är det något gästerna kommer att uppskatta eller kommer det att kännas överflödigt?

  • Äldre 1 Jun 16:01
    #9
    Vancouver skrev 2014-06-01 15:44:46 följande:

    Vi har också funderat på det. 

    Är det något gästerna kommer att uppskatta eller kommer det att kännas överflödigt?


    Det där är en fråga ni bara kan svara på. Om vi tittar på de svar som getts i tråden går ju meningen isär. Och vad tycker ni själva? Gillar ni dessertvin? :) Personligen tycker jag att en dessert med ett välmatchat vin till är en underbar avslutning på en middag. Jag köper ofta hem dessertviner till middagar med vänner eller bara jag och karln. Alltid uppskattat och många ser det som lite extra lyx. Precis som med varmrätt och vin behöver man ju dock tänka hur man matchar ihop dessert och dryck. Som A ring on my finger skrev serveras ju små glas (5-6 cl) så man brukar ju inte behöva så många flaskor.
Svar på tråden Har ni dessertvin?