• Äldre 27 May 08:04
    5400 visningar
    9 svar
    9
    5400

    Bästa maten ni har fått på ett bröllop?

    Är lite nyfiken på vilken mat ni anser har varit bäst på de bröllop ni har varit på? Var det trerätters eller buffé eller något helt annat?

    Specificera gärna vad maten bestod av och vad som gjorde den bra :)

  • Svar på tråden Bästa maten ni har fått på ett bröllop?
  • Äldre 27 May 08:38
    #1

    Den enda mat som jag faktiskt minns var på ett bröllop med ett par som verkligen gillade mat, och de hade en sorts tapasmiddag, där det kom in tre-fyra smårätter åt gången på olika teman, som amerikanskt, asiatiskt, norrländskt etc. Gott och roligt tänkt.

    Min man och jag har pratat om det där, och konstaterade att man aldrig kommer ihåg maten på ett bröllop (med detta enda undantag...). När det gällde vårt eget bröllop har vi satsat på att det ska vara gott och trevligt, men maten behöver verkligen inte stå i fokus - det är inte för att äta som gästerna har kommit, och även om man slår knut på sig själv för att maten ska bli fantastiskt så är det inte det gästerna kommer ihåg.

  • Äldre 27 May 09:17
    #2

    har bara varit på ett bröllop och då var det en buffé. loved it! men måste säga att såhär spontant tror jag att jag oavsett skulle föredra buffé, man får ta det man vill pröva, och blir inte tvungen att lämna för att man fått något man inte gillar. typ.. 

  • Äldre 27 May 09:32
    #3

    Jag minns de flesta av de bröllopsmiddagar vi varit på och jag föredrar sittning framför buffé.
    Buffé blir lätt stimmigt och rörigt och man njuter inte lika mycket av maten.

    Bästa maten? Hmmm, det kan jag inte svara på riktigt. Tror nog att allt varit gott faktiskt. Eller ett bröllop var det lamm som jag inte är jätteförtjust i, men däremot var tillbehören supergoda så det blev en bra rätt iaf.

  • Äldre 27 May 10:22
    #4

    Jag har visserligen bara varit på två bröllop - ett med trerätters och ett med buffé. Minns inte exakt vad vi åt, men jag gillar trerätters bättre än buffé i alla fall. På det bröllopet med buffé var maten på nedervåningen och borden på ovanvåningen - med en smal spiraltrappa däremellan. Jag hade högklackat och ljus långklänning på mig, det var inte alls roligt att försöka balansera tallrik med kladdig mat på i den trappan!

    Så på vårt bröllop blir det förmodligen trerätters :) 

  • Alylly­ra
    Äldre 27 May 10:42
    #5

    Den mat som jag kommer ihåg bäst är den på vårt eget bröllop (så klart...). Vi satsade på svenska höstsmaker och hade en superbra kock som gjorde det jättebra! Kan fortfarande längta efter rödbetsmoussen vi hade till förrätt

    Annars gillade jag också maten på några vänners bröllop, där en gemensam vän till oss som är kock lagade maten. Hennes mat är alltid fantastisk, och hon kom ut och presenterade varje rätt, vilket jag tyckte var trevligt.

    Alla bröllop jag har varit på har faktiskt haft sittande middag, och det är nog det jag gillar bäst personligen också. Men vi ska på ett bröllop med buffé här i juni, så då får jag chans att utvärdera det också. Ska bli spännande!

  • Äldre 27 May 10:56
    #6

    Den enda mat jag kommer ihåg från någon annans bröllop var den gång som maten tog slut. Vi var sista bordet som skulle få ta och det hade tagit jättelång tid eftersom buffén var uppbyggd som ett enda låååångt bord (där all mat stod framme direkt, det fylldes inte på något under tiden) och det var alltså bara en enda kö att stå i. 


    Flera av dom som hade tagit tidigt "skulle bara" och smet emellan för att ta en liten bit till av något extra gott.

    Så vi på sista bordet fick dela broderligt på några få potatisar och de smulor som fanns kvar av kött och sånt (alla fula bitar med massa senor och grejor alltså) 


    Däremot vet jag att det var många som sparade våra festprogram (med menyer) för att ha som minne, dels för att det var gott och dels för att det var unikt med medeltidsmat och tema.
    Flera gäster har plockat fram programmen när vi kommer för att hälsa på och har frågor om maten för dom har försökt laga själva eller tänkte prova att laga. Vi hade ju ett cateringföretag som lagade, så vi kan inte svara så ingående, men lite kan vi ju hjälpa till med att liksom komma ihåg hur det smakade eller hur det var gjort :) 

    Bästa maten för er är det som är genomtänkt, bra råvaror och räcker till alla ;) 
    Ett tips är att hålla en röd tråd både genom dukning/dekoration och mat.
    Ex: Marint tema = räkor / musslor till förrätt (kan vara soppa eller terrin eller en gammadags räkcoctail eller liknande) och så någon fin fisk till varmrätt och om ni ska ha efterrätt så kanske det också ska kännas lite "marint" även om jag inte på rak arm kommer på något... Kanske bara dekorationerna då som blir "marina" ;) 


    Att tänka på att ge allergiker och vegetarianer / veganer likvärdig mat, eller att försöka hitta mat som alla kan äta är också en bra idé då det inte får någon att känna sig besvärlig eller utanför :) 

  • Plätti­s
    Äldre 27 May 14:19
    #7

    Jag kommer faktiskt inte ihåg någon av de middagar jag fått på bröllop. Däremot älskar jag mat och kan stå i köket i timmar när vi ska få middagsbesök, så jag kommer nog lägga en del tid och energi på vårt bröllop. Sambon är nöjd så länge han får kött  

    Det jag funderat på och föreslagit till min blivande make är att ha en grillmiddag. Då blir det den där avslappnade stämningen som vi båda vill ha, naturligt mingel och småprat, samt att det kommer finnas hur många olika sorters mat som helst. Kött, kyckling, grillade grönsaker, sallad, potatissallad (sambon kan inte leva utan potatissallad) och massa goda såser. 

    Förhoppningsvis blir det lagom minnesvärt samtidigt som det passar våra familjer och vänner. Enda problemet är att jag alltid är den som grillar hemma, och det blir knepigt att göra i brudklänningen! 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 27 May 14:44
    #8

    Vårt bröllop, självklart. Medehalvsbuffé med ett så gott färskt bakat bröd som jag skulle kunna leva på ;) Den buffén ska vi ha när vi firar 10 år. Jag tror jag har menyn sparad..ehh.

  • Äldre 27 May 21:26
    #9

    Har varit på många bröllop och blivit bjuden på alla möjliga varianter av mat och matordning.

    Buffe har helt klart varit det godaste och bästa -  men allra bäst var dom bröllop där man verkligen tänkt igenom HUR man serverar buffen på bästa sätt för att slippa stök, stoj och spring där ändå ett program pågår med diverse tal och annat. 

    jag gillar buffe det finns något för alla och det finns oändliga varianter på buffe . Det blir aldrig tråkigt. 

    hade själv 2-rätters sittande middag när jag gifte mig men annars är jag faktiskt stark motståndare till en fast meny för det är så mycket som kan bli fel . 

Svar på tråden Bästa maten ni har fått på ett bröllop?