• Äldre 27 May 07:46
    1709 visningar
    2 svar
    2
    1709

    Hur mycket duk?

    Hej


    Vi ska ha festen på en hembygdsgård och vi blir ca 86st gäster inkl barnen. 


    Vi har flera alternativ till bord, bland annat finns det 16st parkbord men de tror jag vi skippar. Det finns även vanliga bord som räcker till oss samtliga, där var 6personer får plats på ett bord.


    Nu har jag själv inte sett dem, då lokalen är 16mil från vår bostad och vi tänkte åka och kolla detta längre fram.


    Jag tänkte ändå beställa duni dukar men vet inte hur mycket jag ska beställa.


    Jag räknar med att borden är ca 2m långa och vi kommer duka i en U-form.


    Jag räknar med ca 14st bord och då går det 28meter duk, presentbord, tårtbord och buffebord 8meter duk. Därefter tar man i lite extra om man behöver byta eller om det blir en felberäkning på 10-12meter.


     


    Tror ni det räckerr med 50meter duk eller är det lite?


    Hjälp ni som har erfarenhet!

  • Svar på tråden Hur mycket duk?
  • Alylly­ra
    Äldre 27 May 10:48
    #1

    Jag tror att vi räknade med ca 1 m per person när vi beräknade hur många dukar vi skulle ha. Men då hade vi förstås linnedukar, vilka man måste skarva på ett helt annat sätt än vad man behöver göra med en Duni-duk.

    Du kan ju börja med att beställa 50 m och sen passa på att mäta bord mm när ni åker och kikar i lokalen. Presentbord och annat behöver ju inte ha exakt samma duk som övriga bord, så då kan ni ju köpa till extra duk från en vanlig matvarubutik senare. Tänk dock på att på tex presentbord vill man gärna ha en bit som "hänger ner" på kanterna, så dukarna på dessa bord bör vara lite längre än själva borden.

  • Äldre 27 May 12:08
    #2

    Tack, 1m låter väldigt mycket. Kollade och ett bord för 6personer är ca 2,5-3meter långt, räknade då ut att det krävs ca 14st bord. Blir 42meter duk, avrundar till 50meter. Skulle man räkna på 1m/person så blir det 86meter!!


    Detta är INTE lätt men tack för tipset om att köpa annan duk till presentbordet och varför inte till buffébordet. Så långt hade jag inte tänkt :)

Svar på tråden Hur mycket duk?