• Äldre 26 May 12:46
    8303 visningar
    3 svar
    3
    8303

    Dagens tips! Gör din egen bröllopstårta!

    Dagens tips!

    Gör din egen bröllopstårta!


    Ser väl enkelt och smidigt ut?


  • Svar på tråden Dagens tips! Gör din egen bröllopstårta!
  • Äldre 31 May 16:01
    #1

    Tack för länken, ser jättekul ut! Jag är helt inne på att göra min tårta själv och strunta i skrock om att det för otur med sig att bruden bakar själv...

  • Äldre 31 May 19:51
    #2

    Det ser jätteenkelt ut när man ser det ja, och ok det är inte jättesvårt att få till en tårta.
    Däremot är det svårt att få den så fin och slät som på filmen om man inte tränar en hel del ;) 

    Att tänka på:


    - Fyllningen måste vara så kallat skär-fast (dvs, den måste vara så fast att den håller ihop fint och inte börjar pysa ut i hålet som blir när man tar en tårtbit)
    På filmen använder dom en fast smörkräm och sylt men det är sällan vi gör det i svenska tårtor.

    Jag gjorde ju min egen tårta, men tyvärr blev en av mina mousser (som jag gjort flera gånger och inte misslyckats med tidigare) för lös så det gick inte att täcka tårtan med sockerpasta så det fick bli gräddtårta istället :P
    Men den smakade i alla fall bra ;) 

  • Äldre 26 Jun 16:30
    #3

    Fortsätter med tips.

    - När du täcker tårtan är det bra att först täcka med ett tunt lager, så smulorna fastnar, sen ställa in i kylen. Fram när det stelnat, spackla tunt igen, in i kylen och så upprepa proceduren fram till kakan är helt slät. Ju mer tid man lägger på "underarbetet" desto enklare att få en jämn och fin tårta. 

    - När man ska fylla tårtan så spritsar man en "korv" med smörkräm längs med kanterna, då rinner inte fyllningen ut lika enkelt. 

Svar på tråden Dagens tips! Gör din egen bröllopstårta!