• Anonym (Velig & vill veta mer)
    Äldre 24 May 14:12
    1455 visningar
    0 svar
    0
    1455

    Operera bort livmoderna med äggstockarna kvar!?!

    Denna tråd hamnade först under kategorin "Ekonomi", så jag skapar en ny här :) 

    Jag har haft muskelknutor i livmodern sedan flera år tillbaka. Jag var hos gyn. i veckan pga av svåra mensturationsproblem & fick då veta att den/dem växt & "flyttat" sig till ett ställe som gör att jag har extrema smärtor (vid ägglossning, mens, sex & träning). Jag blöder extremt mycket mellan 8-14 dagar (+ mellan blödningar då & då). Har en vecka i månaden utan besvär.

    De sa att de måste operera bort den/dem & skickar mig nu vidare till ett ultraljud så de får se exakt hur det ser ut. Beroende på om det är en stor eller flera mindre så är det lättast eller nödvändigt att de operara bort livmodern (väljer jag att "bara" ta bort knutorna är risken väldigt stor att jag måste göra fler op om några år).  
    Jag vet att jag absolut inte ska ha barn i framtiden (pga många olika skäl, bla sjukdom) så själva bortfallet av min livmoder spelar absolut ingen ledsam roll i mitt beslut. 

    Har läst på de flesta ställen att då man lämnar kvar äggstockarna så är det ingen risk för att hamna i för tidigt klimakterie. Men sen läste jag någonstans att det visst var en biverkning på 1 av 3...!? 

    Jag är nu nyfiken på att höra från er med erfarenhet av denna operation. För & nackdelar ev. biverkningar ni varit med om. 
    Jag har läst på om allt jag hittat på nätet, men tycker att det saknas bra information om vad man kan vänta sig efter operationen, från de som själv genomgått denna op eller känner någon som har gjort det.

Svar på tråden Operera bort livmoderna med äggstockarna kvar!?!