• Ponduss

    Vilda blommor i slutet av augusti?

    Vi ska gifta oss i slutet av augusti och jag har fixat i ordning massa vinflaskor som va ska ha som vaser vid dukningen.

    Då undrar jag om ni har nån koll på vilka vilda blommor det finns som fortfarande blommar i slutet av augusti? Vi kommer duka med vitt så blommorna får gärna vara i alla möjliga vackra färger, dock inte blommor i superstarka färger.

    Tanken är att det ska bli ungefär såhär, fast med blommor i olika färger då

  • Svar på tråden Vilda blommor i slutet av augusti?
  • Elna14

    Det är ju ett begränsat utbud i augusti. Renfana (gula) blommar då, jättefina, men luktar ganska starkt och jag tror att det är vanligt med allergi, så kanske inget bra alternativ.
    Det borde finnas en hel del bär då, kanske hagtorn (röda bär), tveksamt om rönnbären kommit redan då. Det beror ju på var i landet du är också. Benved har också jättefina rosa/orangea frukter, men vet inte riktigt hur tidigt de slår ut, förmodligen inte förrän i september.
    Ljungen blommar väl då, men det beror ju på om du är skrockfull, det anses av en del som otur att ha ljung inomhus.
    Älgört (beige) borde fortfarande blomma i augusti, de är jättefina, men doftar en hel del.
    Eftersom det inte finns jättemycket blommor då kanske du också kan använda grenar av ek eller bok, eller något fint gräs, blir fint tillsammans med blommorna.
    Mjölke/mjölkört/rallaros (rosa) blommar i augusti.
    Kommer inte på fler just nu.
    Lycka till!

  • msE

    vad fint med vilda blommor !!

    en liten förmaning dock, plocka blommor är okej så länge de inte är fridlysta så klart, men grenar får man inte bryta från träd, man kan dock kolla där dom nyligen röjt eller avverkat om det ligger ngt kvar man kan ta.

    Det bruka finnas möjlighet för vissa blommor att blomma en andra gång under augusti om sommaren varit fin, annars är älgörten som nämndes ovan väldigt söt med sina små blommor i klasar.

  • Elna14

    Nej just det, självklart behövs markägarens tillstånd om du vill klippa grenar.
    Vad jag vet är inte någon av de blommor jag föreslog fridlysta, men kolla för säkerhets skull, det är ju olika beroende på landskap.

  • Ponduss

    Tack för alla tips! Självklart så kommer vi kolla upp vart vi får plocka någonstans och absolut inget fridlyst =)

Svar på tråden Vilda blommor i slutet av augusti?