• augusti

    vad är detta för strn

    Jag har en gammal ring från min mormor som är död sen snart 20 år. Det är en 14k guld ring med en rosa sten. Alla jag frågat i butik är antingen osäkra eller tar ca 300 för att berätta. Jag u drar om någon kan komma med en bra gissning. Mamma har ingen aning. Stenen är i riktigt bra skick utan repor eller hack så jag tror det är någon sort äkta sten men jag vet ibte. Hjälp tack????

  • Svar på tråden vad är detta för strn
  • augusti

    Häpp så funka inte bilduppkaddningen. Provar sen. Denär starkt rosa iaf om det är till hjälp...

  • Carro87

    När jag lämnade in några gamla halsband på Smycka så kunde de mha ett instrument se om diamanten var äkta eller ej. I mitt fall var inte diamanterna äkta, vilket jag redan visste...!
    Sen för att få reda på diamantens slipning, klarhet, färg och vikt måste de nog skicka iväg det till någon kunnig person.
    Men du kan ju börja med att besöka vilken smyckesbutik som helst, de borde kunna hjälpa dig att avgöra om det är en riktig diamant eller ej.

  • FrökenW

    Är den starkt rosa så är det nog inte en diamant, eller så har du vunnit jackpot för de är väldigt ovanliga och exklusiva. :)

    Det finns massor av rosa ädelstenar så det är nog svårt att säga bara utefter en bild, men bla safir, granat, topas, spinel och turmalin finns i mer eller mindre knalliga nyanser. Rosenkvarts är mer babyrosa men kan vara ganska 'stark' babyrosa. Alla är äkta ädelstenar, de flesta vad man tidigare kallade 'halvädelstenar', men alla är inte jätteexklusiva/dyra.

  • augusti


    nej jag räknar absolut inte med att det är en diamant!  Jag menar bara att det inte är en glasbit eller plastbit eller vad det nu är man använder i fejkstenar...

    fick ingen toppen bild på den men såhär ser den ut

    Shit vad stor den blev...sorry...
  • diamond 2

    Hej Augusti,

    Läste din fråga om den rosa stenen. Bra att du la upp en bild då man får en visst hum om vad det kan vara. När det gäller värdering eller bedömning om en ädelsten är äkta så kan inte din lokala guldsmed eller en butik avgöra detta. Det behövs en expert, en gemmolog som undersöker stenen och speciella instrument. Normalt skickar butiken till en sådan. 300 kronor är nog bara guldsmedens kostnad för att titta på stenen. Billigare går nog inte att få, men resultatet är som sagt osäkert.

    Ringen ser inte ut att vara svensk , med hänsyn till modell och att den är i 14 k. Stenen ser ut att vara matt, du kan rengöra den med lite ljummet vatten ,lite vanligt diskmedel, och en gammal tandborste. Att bedöma stenen från en bild går inte,
    men den har en ganska onaturlig rosa färg så det stämmer inte riktigt ihop med de äkta möjligheterna. Det finns syntetiska rosa stenar, imitationer, glas, rosafärgade behandlade, och naturligtvis de äkta rosa turmalin och rosa rubin mfl.

    Vill du lämna ringe till försäljning kan man lämna till Kaplans auktioner och får då samtidigt veta om stenen är äkta.

    MVH
    Elisabet
    Gemmolog, Diamantgraderare

  • augusti

    Tack för utförligt svar! Den är inte från sverige. Kan dock inte minnas vart den var köpt. Jag kan egentligen inget om stenar men tyckte den såg så hel o orepad ut för att vara så gammal????

  • diamond 2

    Hej igen,

    Pröva att göra rent den, kanske du kan fråga en guldsmed om han kan putsa upp själva ringen och samtidigt titta på stenen och ge dig en snabb bedömning. Bor du i Stockholm , Göteborg, Malmö är det fler butiker som har kunnig personal. Helst ska man ringa och kolla att rätt person är där. Eftersom du ärvt ringen kan det vara roligt att bära den oavsett om den är äkta eller inte...
    Lycka till
    Elisabet 

  • Catelicat

    Det är inte särskilt ovanligt att man måste plocka ur stenen ur sin fattning för att ta reda på vad det är för sten. Om du verkligen vill veta tycker jag att du ska betala en fackman att göra sitt jobb - de kan ju faktiskt inte förväntas göra sitt jobb gratis bara för att människor tycker att de ska det. Det finns viss risk att de dessutom måste skicka iväg stenen till någon med både kunskap och redskap att kunna ta reda på det svar du söker.

    Spineller och safirer är inte helt ovanligt i olika nyanser av rosa. 

Svar på tråden vad är detta för strn