• Anonym (Går det.)
    Äldre 20 May 19:42
    3339 visningar
    5 svar
    5
    3339

    Överraska med hindersprövning

    Min syster och hennes sambo hade funderingar på ett hemligt bröllop för flera år sen vid en högtidsdag. Sjukdom gjorde att de sköt upp det. Nu ångrar de sig väldigt att de inte gjorde det och vill eg. vara gifta, men orkar inte komma till skott.
    Jag har lekt med tanken att ha ett överraskningsbröllop. Finns det möjlighet att någon annan beställer en hindersprövning, ordnar vigselförrättare - där man förklarar läget, och slår in hindersprövningen som en present och de skriver på den i samband med vigseln?

    Skulle det kunna gå?

  • Svar på tråden Överraska med hindersprövning
  • Äldre 20 May 19:51
    #1

    Oj. Jag skulle inte våga överraska med ett bröllop direkt.. Jag tror dessutom att präst/vigselförrättare måste veta att brudparet är OK och medvetna om att de ska gifta sig. Fråga er mamma, kolla vad hon tycker?

  • Anonym (Går det.) Trådstartaren
    Äldre 20 May 19:57
    #2

    Bra frågor. Väl värda att fundera över.

    Jag är lite inspirerad av att jag såg på tv för flera år sen om en som överraskade sin man med en vigsel/bröllop på Gekås i Ullared. Men det är klart att där visste iaf ena parten om det.

  • Äldre 20 May 20:16
    #3

    Jag har för mig att både jag och maken var tvugna att skriva under hindersprövningen. Och så är det ju det där med efternamnsbiten om dom vill byta namn eller ha samma... osv...


    Så jag tror inte att det är möjligt faktiskt

  • Äldre 20 May 20:21
    #4

    Dessutom så skickas hindersprövningen till folkbokföringsadressen för de som ska gifta sig. Så utöver det som Chicita skriver så verkar det vara fler hinder.

    Du kanske kan höra med dem om de inte ska skicka efter en sån där hindersprövning, för att det är ju bra att ha om utifall att man skulle få för sig att gifta sig. 

    Ni kanske kan ge dem bröllopet som en bröllopspresent då.

  • Äldre 21 May 18:42
    #5

    Så här är det:

    Blanketten för hindersprövning kan man själv beställa via skatteverkets hemsida. Den kan laddas ner eller begäras hemskickad. 

    Den MÅSTE vara ifylld och godkänd av skatteverket INNAN bröllop sker av dom båda som ska gifta sig..   Dvs du kan inte ge bort en hindersprövning och ha bokat en vigsel.  Vigselförättaren måste veta att dom FÅR gifta sig med varandra . 

    Den blankett man får tillbaka från skatteverket om att hindersprövningen är godkänd är den som vigselförättaren måste ha för att skriva under och godkänna vigseln.  

    Så nej iden är fin och bra men inte genomförbar.

Svar på tråden Överraska med hindersprövning