• Äldre 20 May 10:04
    5074 visningar
    10 svar
    10
    5074

    Why you should merry me! Hur gick ditt frieri till?

    Det här med frieri. Viktigt för vissa totalt oviktigt för andra.
    Hur blev du friad till eller var det du som friade?
    Eller hur tänker just du fria?

    Så här friade Tim


  • Svar på tråden Why you should merry me! Hur gick ditt frieri till?
  • Äldre 20 May 12:34
    #1

    har berättat ett x antal ggr här på bt, men kan ju berätta igen.. inte för att det är så roligt.. :P 

    jag frågade min,då,kille om han ville förlova sig med mig. och fick ett nej. hepp? frågade en sådär 2-3 ggr till men med ett nekande svar igen. 

    sen kom dagen då vi skulle skaffa vårt första gemensamma boende, vi hade kollat på en fin lägenhet och for sen och åt på en restaurang. han tittar allvarligt på mig och säger: vi kommer inte ta den lägenheten....
    jag blev ju såklart besviken, för jag älskade den!. men så fortsätter han: förrän du gått med på att förlova dig med mig. 

    OOOJ så glad jag blev! efter att jag nästan förlorat hoppet så frågar frågar han helt plötsligt! 

    nåväl. åren går. tänkte inte så mycket på giftermål, förrän 2011, då - PANG! jag vill gifta mig. så jag fixade fin middag, skrev ett brev om hur mycket jag kände för honom etc. och så frågade jag om vi ska ta och gifta oss (ja det blev ett andra frieri) och fick.... ett NEJ.. O.O VA?! nehe? :((((

    efter mycket om och men så håller vi på att planera nu.. :P 

    skitromantiskt eller hur? haha!

  • Äldre 20 May 13:23
    #2

    Vi hade pratat om förlovning och till och med kollat på ringar tillsammans, så jag kan ju inte säga att det kom som en total överraskning. Däremot visste jag inte att han faktiskt hade köpt ringar.

    I alla fall, vi brukar vandra och tälta en del. Och så 26 april i år, första riktigt varma sommardagen för i år, så hade vi egentligen tänkt att åka till min sambos farmor och farfar på Smögen. Men av olika anledningar så gjorde vi inte det utan sköt det till kommande helg. Så föreslog min sambo att vi skulle åka och tälta istället. Jag kände INTE för det, så han fick dra igång en ordentlig övertalningskampanj tills jag gav med mig. 

    Så vi packade ihop, handlade lite kvällsmat, packade in oss och hunden i bilen och åkte till en fin strand vid vattnet där vi grillade och tittade på solnedgången. En helt fantastiskt fin kväll! 

    Efter maten reste min sambo på sig, sa att jag skulle följa med och så kysste han mig. Sen sa han att han vill leva resten av sitt liv med mig (mitt inre sa: "Iiiiiiiiiiihhhh!!!!!"), gick ner på knä, tog fram en ask med två ringar i och frågade om jag ville gifta mig med honom. Såklart jag ville!

    Sen kysstes vi och skrattade åt hunden som hade bra mycket större bekymmer än att husse och matte just förlovat sig (hans hål i sanden som han grävt läckte in vatten!!)

    Otroligt mysig kväll som jag för alltid kommer minnas!

  • Äldre 21 May 07:25
    #3

    Jag blev friad till i soffan
    Det var min födelsedag och vi satt i soffan och pratade. Hade just ätit smörgåstårta och då ställde hjärtat frågan. 23 april 2003 och vi gifte oss 30 augusti 2003 <3

  • Äldre 21 May 07:54
    #4

    Vi förlovade oss 14 september 2002 i Kvissle gårdskyrka. En gammal kyrkoruin från medeltiden. Fantastiskt ställe med stora gravkullar i bakgrunden.

  • AnnaRa­nk
    Äldre 21 May 11:18
    #5
    Forumvärd skrev 2014-05-21 07:25:38 följande:

    Jag blev friad till i soffan
    Det var min födelsedag och vi satt i soffan och pratade. Hade just ätit smörgåstårta och då ställde hjärtat frågan. 23 april 2003 och vi gifte oss 30 augusti 2003 <3


    Hm, är det bara jag som är dum nu? Han friade 23 april 2003 och ni förlovade er 14 september 2002? 
  • Äldre 21 May 11:20
    #6
    AnnaRank skrev 2014-05-21 11:18:05 följande:
    Hm, är det bara jag som är dum nu? Han friade 23 april 2003 och ni förlovade er 14 september 2002? 
    Nej då du är inte alls dum

    Vi förlovade oss ett år innan vi gifte oss men det var inget riktigt frieri då utan "bara" en förlovning"
    Men- 23/4 2003 smälde han till och friade rejält
  • Äldre 21 May 11:21
    #7

    Ser ju att jag stavat fel i rubriken...
    Marry inte merry ska det vara

  • Äldre 21 May 12:55
    #8

    Jag frågade min sambo om han ville förlova sig med mig när jag vaknade upp på IVA efter att ha varit medvetslös ett par dagar. 
    Vi har bägge tidigare sagt  att vi aldrig skulle gifta oss, men när min 40 års kris seglade upp för 6 månader sedan bestämde vi gemensamt att det var skojigare att bjuda på bröllopsfest än 40 års fest. Gästlistan var, med ett par små undantag, faktiskt densamma.
    Så egentligen var det inget frieri utan snarare ett gemensamt beslut "Okej, vi gifter oss". 
    Har försökt få sambon att gå ner på knä och fria efter att vi bestämt oss, men han vägrar!!! Påtalade denna brist när vi besökte mina föräldrar och min kloka pappa sa att han aldrig friade till min mamma, utan det var ett gemensamt beslut de tog och det funkar fortfarande efter snart 51 år

  • Äldre 22 May 21:25
    #9

    Jag blev friad till idag!!! Dock så hade jag det på känn och förstod var som var på gång tidigare under dagen. Vi har nu iår varit tillsammans i 5 år, även om vi är unga.

    Runt kl 17 fick jag ett sms att han skulle höra av sig om när han kom hem och att han skulle laga mat ikväll (så att jag inte satte igång med det).
    Sedan nån gång efter 18 fick jag ett nytt sms "Du kan komma ner till hamnen där vi den lilla parken och ta med dig hunden". Då visste jag direkt!
    Så vi cyklade iväg mot hamnen med en lycklig hund som trodde vi skulle till hundparken...

    När vi väl kommer fram ser jag min (nu) fästman sitta på gräset vid en brygga och vår hund blev överlycklig och höll på att dra ner mig.
    På gräset ligger säkert drygt två dussin röda rosor och han har ställlt ut värmeljus bredvid två plastchampagneglas och alkoholfri cider.
    Jag och vår hund går fram och han blir alldeles sönderpussat av henne medan han bara tittar på mig och skrattar lite.
    Jag sätter mig bredvid och säger lite genant "hej" och han svarar likadant.
    Han ville inte hålla något holywood-tal utan satte sig på knä framför mig, tog fram en enkel silvverring (en tillfällig) och frågade om jag ville gifta mig med honom. Ja!----Sen drack vi cider, åt lite choklad, pratade, mös med hunden och åkte sen hem och köpte en pizz då ingen av oss kände för att laga mat.
    Imorgon kommer släkt från bådas sidor och hälsar på (lång resa) och vi har sedan innan reserverat ett bord på en restaurang, så där släpper vi nyheten!

  • Äldre 26 May 12:19
    #10
    ViskesLopme skrev 2014-05-22 21:25:47 följande:

    Jag blev friad till idag!!! Dock så hade jag det på känn och förstod var som var på gång tidigare under dagen. Vi har nu iår varit tillsammans i 5 år, även om vi är unga.

    Runt kl 17 fick jag ett sms att han skulle höra av sig om när han kom hem och att han skulle laga mat ikväll (så att jag inte satte igång med det).
    Sedan nån gång efter 18 fick jag ett nytt sms "Du kan komma ner till hamnen där vi den lilla parken och ta med dig hunden". Då visste jag direkt!
    Så vi cyklade iväg mot hamnen med en lycklig hund som trodde vi skulle till hundparken...

    När vi väl kommer fram ser jag min (nu) fästman sitta på gräset vid en brygga och vår hund blev överlycklig och höll på att dra ner mig.
    På gräset ligger säkert drygt två dussin röda rosor och han har ställlt ut värmeljus bredvid två plastchampagneglas och alkoholfri cider.
    Jag och vår hund går fram och han blir alldeles sönderpussat av henne medan han bara tittar på mig och skrattar lite.
    Jag sätter mig bredvid och säger lite genant "hej" och han svarar likadant.
    Han ville inte hålla något holywood-tal utan satte sig på knä framför mig, tog fram en enkel silvverring (en tillfällig) och frågade om jag ville gifta mig med honom. Ja!----Sen drack vi cider, åt lite choklad, pratade, mös med hunden och åkte sen hem och köpte en pizz då ingen av oss kände för att laga mat.
    Imorgon kommer släkt från bådas sidor och hälsar på (lång resa) och vi har sedan innan reserverat ett bord på en restaurang, så där släpper vi nyheten!


    Grattis!!!
Svar på tråden Why you should merry me! Hur gick ditt frieri till?