• Anonym (Canad­a)
    Äldre 17 May 03:08
    2740 visningar
    1 svar
    1
    2740

    Kanada

    Jag är tillsammans med en kanadensare och vi planerar att gifta oss nästa sommaren (sommaren 2015).
    Vi har bestämt vatt gifta oss i Kanada men inte var vi vill leva sen. Jag hade inte haft nånting emot om att jobba där osv men jag ville veta om det är någon här som är gift med en kanadensare som kan berätta hur det om man vill gifta sig med en kanadensare. Jag har ingen vidare utbildning efter gymnasiet kan detta spela någon roll? Jag hade för mig att man får en permanent uppehålltistånd (för att man blir sponsoriserad av sin partner) men innebär detta att man jobba där och leva i stort sätt som en kanadensare tills man får medborgarskap?!?!?!?
    Ursäkta min svenska och hoppas att det är nån som kan svara
    Kram

  • Svar på tråden Kanada
  • Äldre 17 May 18:01
    #1

    Om du gifter dig med en Kanadensare så kan du ansöka om uppehållstillstånd och arbetstillstånd där borta. Din utbildning spelar ingen roll, men det finns vissa ekonomiska krav som ni måste uppfylla, dessa kan jag dessvärre inte för Kanada, men den informationen kan du hitta via den kanadensiska ambassadens hemsida. Det är även viktigt att du ansöker om rätt typ av visum om du hade tänkt att stanna därborta direkt efter vigseln. Om du inte har rätt visum kan du tvingas åka tillbaka till Sverige och ansöka om uppehållstillståndet härifrån, något som kan ta flera månader (ibland så länge som ett år).

Svar på tråden Kanada