• ViskesLopme

    Palladium 500 och 950

    Jag är helt övertygad om att jag vill ha en Palladiumring, men när jag börjar titta runt har jag förstått att det skiljer mellan olika ringar.
    500 består till 50% av palladium och resten av silver och koppar.
    950 består av 95% av palladium.-
    Jag förstår att 950 är det bästa egentligen, men jag är nyfiken på hur 500 står sig, t.ex. i jämföreellse med vitgulld.


    Jag har inget jobb elller hobby som kommer slitta jättemycket utan vill undvika att t.ex. ha en vitguldsring som ändrar färg.


    Kommer 500 räcka för mig och hur åldras de i jämförelse med varandra?


    Någon som kan berätta som sin 500 elller 950 palladiumring?

  • Svar på tråden Palladium 500 och 950
  • sötnöten

    Jag och min partner har tittat en del på förlovningsringar den senaste tiden och var själva inne på att ha palladium, då vi hört att det ska vara tåligare än silver, men billigare än guld/vitguld. Det vi fick lära oss genom att prata med ett flertal guldaffärer och smeder var:

    Palladium, i detta fall pa500, vilket på alla ställen var 50% palladium och 50% silver: 
    * Är INTE mer slitstarkt än silver. 
    * Palladium är meningen att vara en efterliknelse av vitguld men billigare. 
    * Det är inte lättare att infatta stenar i än något annat ämne
    * Ringen blir INTE i en äkta metall 
    * ang. åldring sa de att den inte förändrades särkilt mycket alls mer än att den kan bli repig. 
    * Oavsett ämne i ringarna, är de för tunna tar de lättare skada! 

  • augusti

    Jag har flera originalsmycken från swarovski bland annat ringar o de är i palladium som är en ädelmetall som räknas in i platinametaller. Så jo det är en äkta metall.

    Iaf, de håller jätte bra o jag anväbder dem ofta. Jag tror det är palladium 500 för det verkar vara det enda de säljer i sverige men om du beställer från nätet kan du få 950.

  • sötnöten

    Det augusti säger stämmer, på svenska marknaden säljs inte starkare än palladium 500 :)

  • ViskesLopme
    sötnöten skrev 2014-05-11 13:15:56 följande:

    Det augusti säger stämmer, på svenska marknaden säljs inte starkare än palladium 500 :)


    Jo, jag har stött på ett fåtal som jobbar med 950. Främst då på nätet.

    För mig är det viktigaste bara att veta hur det skiljer mellan de två när det kommer till slitage.
Svar på tråden Palladium 500 och 950