• Äldre 4 May 13:56
    1973 visningar
    4 svar
    4
    1973

    Vigselprogrammet. Vad skriver man vid sånger?

    Vi ska ha Tina Turners sång "The best" som utgångsmusik. Det är dock inte hon som skrivit den, och i vigselprogrammet skriver vi då?? Tina Turner eller Mike Chapman? Eller Dolly Parton, för den delen, för hon gav ut den först.

  • Svar på tråden Vigselprogrammet. Vad skriver man vid sånger?
  • Äldre 4 May 14:54
    #1

    Hej! Enligt min erfarenhet (har sjungit på otaliga bröllop/dop/begravningar/konserter i allmänhet) så skriver man alltid kompositör/textförfattare. Vem som framfört låten ifråga tidigare spelar ingen roll, för det är inte de som har rättigheterna till låten i sig utan de äger bara en del av inspelningen som just de medverkat på.

    Inser dock nu att det inte riktigt framgår i din fråga om ni ska spela låten som en CD? I sådana fall, så skulle jag skriva ut Tina Turner också. Plus eventuellt även producenten eller skivbolaget. Om låten däremot ska spelas på orgel eller framföras av solist så räcker det med låtskrivarens namn!

    Hoppas att detta inte blev ett alltför rörigt svar

  • Äldre 4 May 17:07
    #2

    Versioner av låtar är ju inte viktigt om det inte är den som framförs av den artisten på tillexempel cd! Solister gör det ju alltid till sitt eget så då räcker det med kompositör/textförfattare!

  • Äldre 4 May 19:29
    #3

    ska låten spelas av organist/musiker är det alltså kompositör/textförfattare som enbart behöver stå

    Ska den spelas upp via cd är det ju den aktuella verisionen som ska skrivas ut, dvs det som står i häftet till cd:n , man kan även skriva vilket förlag cd:n är utgiven på. 

  • Äldre 4 May 20:52
    #4

    Jag skulle nog bara skriva ut titeln på sången. Typ "the best" framförd av ......

Svar på tråden Vigselprogrammet. Vad skriver man vid sånger?