• sandrahs

Byta tyg bakom snörningen?

Det är ca 1 månad kvar till mitt bröllop men klänningen passar inte riktigt som jag vill ännu... För att tyget bakom snörningen ska täcka ryggen måste klänningen dras ihop så mycket så jag knappt kan andas! Jag behöver gå ned kanske 2 kg men om jag inte skulle lyckas, går det att byta ut tygbiten bakom klänningen på enkelt sätt utan att man förstör den? Eller skulle man kunna lägga någon tygbit bakom så inte ryggen syns? I övrigt passar den bra, det är just överst runt revbenen det blir tajt och det saknas ca 0,5-1 cm om klänningen inte dras åt allt för tajt. Det är ju en fördel att inte svimma av andnöd!

• Svar på tråden Byta tyg bakom snörningen?
  • Noelle

Hej!

Tycker inte att du ska behöva svimma på ditt bröllop!

Det går jättebra att ändra "tygbiten" bakom snörningen om du lyckas hitta tyg i en lämplig färg. Tror de flesta sömmerskor borde kunna fixa det. Jag jobbar tillsammans med en sömmerska och hon gör sådana ändringar rätt ofta. Hon har även tagit bort ryggplattan (tygbiten) helt på vissa klänningar som ändå ska användas på sommarbröllop. Jag tycker det blir riktigt snyggt faktiskt, du kan ju prova om du inte skulle hitta någon bättre lösning.

Lycka till! 

• Chicita

Att ta bort den helt är inget jag rekommenderar.

När man inte har plattan som skydd bakom snörningen så kan man få rejäla (om man har otur eller känslig hud - blodiga) skavsår.
    Efter att man haft på sig den ett tag så börjar snörningen nämligen skära in i huden eller snarare man sväller ut mellan snörena så man ser lite kasslerliknande ut där. 

Inte snyggt...

Men ja den går att byta ut.

Det kan även vara så enkelt som att man flyttar fastsättningspunkten på ena sidan så får man lite mer spelrum.

• Noelle

Oj det har jag aldrig hört talas om, men vad bra att du sa det! Ska säga det till min sömmerska.

• Chicita
    Noelle skrev 2014-05-03 14:43:24 följande:

Oj det har jag aldrig hört talas om, men vad bra att du sa det! Ska säga det till min sömmerska.

Det beror på massa olika saker, bland annat hur känslig man är i huden, typ av snöre/band, hur varmt det är, hur tjock/smal man är mm mm.
    För vissa går det jättebra, andra tycker bara att det nyps en del och kanske har fula märken efter snörningen när man snör upp på kvällen sen, andra kan få väldigt fula sår, blåmärken/ blodutgjutningar osv.

Jag kanske skulle chansat för typ 9ornas bal eller liknande då jag faktiskt kan gå hem, eller byta om ifall någon kommer med ombyte eller så. Men på bröllopsdagen när säkert en hel del ska kramas (oh aj, inte så skönt om ryggen känns/ är somett öppet sår/ blåmärke) och man inte bara kan smita iväg hur som helst heller... 
    ;) 
  • sandrahs

Okej, vad bra! Jag ska kolla med en sömmerska om vad hon kan göra. Jag tror att det skulle bara vara att flytta fästerna lite grann. Jag tror inte att jag kommer ta bort den helt, som ovanstående skrev så vill jag inte se varken kasslerliknande ut eller få skavsår! Men tack för råden :)

Svar på tråden Byta tyg bakom snörningen?