• Äldre 2 May 23:06
    2369 visningar
    7 svar
    7
    2369

    Övernattning gäster, formulera önskelistan.

    Hej!
    Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så jag testar här.
    Vi kommer att övernatta på en Herrgård i samband med vår bröllopsfest och de gäster som väljer att dricka alkohol under festen behöver sova över på Herrgården till en kostnad av 700 kr per person. Vår önskan är att så många som möjligt vill spendera natten tillsammans med oss på det ställe vi hyrt. Det kommer bli fantastiskt!

    Dyrt? Jo! Så därför vet vi inte hur vi skriva eventuell önskelistan till de som mot förmodan ger oss pesenter utöver att de betalar sina boenden. Haft mkt diskussioner kring detta och vi kommer inte avsäga oss presenter efter som det är frivilligt att ge liksom att tacka ja/nej på inbjudan till vårt bröllop. 

    Vet också att det är oartigt med önskelista men samtidigt vill vi lägga ut en hint för de som ändå vill ge ngt om vad. Upplevs det som  girigt? Ser framför mig 10 brödrostar osv. 

    Hade tänkt skriva ngt i stil med "vår högsta önskan är att ni vill fira dena dagmed oss, vill ni ändå ge en gåva......"

    Feedback tack snälla!

  • Svar på tråden Övernattning gäster, formulera önskelistan.
  • iso
    Äldre 2 May 23:36
    #1

    Jag tycker ditt förslag lät bra. Håller med dig om att det kan va kul att få presenter och både accept och övernattning är ju trots allt frivilligt. Har era gäster möjlighet och viljan att även köpa något så är det väl bra om det blir något ni vill ha (dvs inte tio brödrostar). 

    Vi har släkt som kommer långväga (=resekostnad) till vårt bröllop men de flesta bor ändå nära. I inbjudan skrev vi ungefär att: vi ser det som er present att ni är med oss denna dag men vill ni ändå ge något så önskar vi oss bidrag till vår bröllopsresa eller eller present från den presentlista som kommer finnas registrerad..." på önskelistan har vi lagt in även billigare saker så att det ska finnas alternativ. 

    jag tycker inte önskelista är oartigt, snarare underlättar det ju. se till att det blir bra spridning på prisnivån bara. :)

  • Äldre 3 May 00:07
    #2

    Vi hade ju inte önskan om att dom skulle bo kvar eller något sånt, utan att dom skulle följa (medeltids)temat.

    Så vi skrev såhär:


    Om vi får välja så vill vi hellre att ni kommer i medeltidsdräkt än att ni tar med en present.
    Men om ni gärna ger en gåva ändå så tar vi tacksamt emot ett bidrag till bröllopsresan / festen

    Ni kanske kan formulera det lite liknande?
    Typ:


    En av våra önskningar är att så många som möjligt stannar kvar över natten på herrgården så att vi kan fira ordentligt.
    Om man vill ge en annan gåva...

    Jag tycker inte att det är något fel i er tilltänkta formulering, men eftersom ni var rädda för att det skulle låta girigt. 
    Och ja visst kan det göra det...
    De som vill övernatta och ge en gåva kommer att göra det hur ni än formulerar saken. Medan de som är priskänsliga kanske drar öronen åt sig och tycker att det är hemskt girigt att önska både ock (även om ni inte skriver ut det direkt).


    Så jag tycker nog att det är bra att dela upp det i två separata önskningar så att det inte ser ut som att ni absolut vill ha både present och övernattning för gästerna 

  • Äldre 3 May 00:27
    #3

    Vi kommer inte heller uttryckligen avsäga oss presenter av ungefär samma skäl, trots att de flesta kommer få resa i alla fall en liten bit och bekosta eget boende (dock var de vill i en stor stad där de flesta känner någon), men känner oss inte heller bekväma med att alls nämna önskemål i inbjudan. Så vi litar på att folk frågar föräldrar och toastmastrar som kan föra önskemål vidare. Det känns bekvämare för oss, men är förstås i en mening extra krångel för gästerna. Men vi tror att det fungerar, det är så det funkat på de flesta bröllop där vi varit gäster. 

  • Äldre 3 May 08:56
    #4

    Rackarns bra forum det här. Tack för era svar. Ska fundera lite till. Fler ideer välkomnas!

  • iso
    Äldre 3 May 10:24
    #5

    Jag vill ändå slå ett slag för att registrera en bröllopslista, hos en bra butik med blandat sortiment. Vi har själv gått på bröllop där brudparet haft detta och det känns skönt att veta att det man köper är vad brudparet faktiskt önskar sig. 

  • iso
    Äldre 3 May 10:27
    #6

    Just det! glömde nämna. Till inbjudan lade vi med ett meddelande (som såg ut ungefär som själva inbjudningskortet) från toastmasterna, där de presenterades, lämnade kontaktinformation m.m. det var där vi skrev detta om registrerad lista och alltså inte i själva inbjudan. Samtidigt fick alla gäster tidigt info om vilka som toastmaster m.m. Läste det här tipset på nån brudsajt och tyckte det lät trevligt. På den hemsidan skrev de att toastmasterna även kunde skicka detta själva i en separat försändelse, när det var klart vilka som skulle gå på bröllopet.

  • Äldre 3 May 12:38
    #7
    iso skrev 2014-05-03 10:27:52 följande:

    Just det! glömde nämna. Till inbjudan lade vi med ett meddelande (som såg ut ungefär som själva inbjudningskortet) från toastmasterna, där de presenterades, lämnade kontaktinformation m.m. det var där vi skrev detta om registrerad lista och alltså inte i själva inbjudan. Samtidigt fick alla gäster tidigt info om vilka som toastmaster m.m. Läste det här tipset på nån brudsajt och tyckte det lät trevligt. På den hemsidan skrev de att toastmasterna även kunde skicka detta själva i en separat försändelse, när det var klart vilka som skulle gå på bröllopet.


    Jobbar på hemsidan, den är snart färdig Tror jag skriver en önskelista, eller jag och jag, Vi
Svar på tråden Övernattning gäster, formulera önskelistan.