• Äldre 22 Apr 10:44
    5380 visningar
    9 svar
    9
    5380

    Tema till fest

    Hej, ska fixa en 40 årsfest och behöver lite hjälp med lite idéer. Vi tänkte be alla manliga gäster ha hängslen men kan inte komma på något bra vad vi ska be de kvinnliga gästerna ha på sig. Någon som har någon idé?

  • Svar på tråden Tema till fest
  • Äldre 22 Apr 11:28
    #1

    Är det något speciellt tema? 

  • Alylly­ra
    Äldre 22 Apr 13:52
    #2

    Hatt?
    Skärp?
    Örhängen?
    Halsband?
    Scarf/sjal?

  • Äldre 22 Apr 14:18
    #3

    Jag måste säga hatt. Inte ofta man får chansen att ha en schysst huvudbonad :)

  • Äldre 22 Apr 16:04
    #4

    Nej, inget speciellt tema ville bara att gästerna skulle få något att fixa men som inte var så stor ansträgning.

  • Äldre 22 Apr 17:27
    #5
    KickiE2014 skrev 2014-04-22 16:04:27 följande:

    Nej, inget speciellt tema ville bara att gästerna skulle få något att fixa men som inte var så stor ansträgning.


    Då skulle jag sagt "något -valfri färg- " eller "valfri huvudbonad" :) 

    Jag hatar att ha något på huvudet. Så om det skulle vara något "krav" att ha hatt på sig så skulle jag nästan hellre stanna hemma. Men "huvudbonad" är ju lite lösare så man kan kanske komma undan med ett fint hårsmycke om man nu absolut inte vill ha hatt, sjal eller liknande ;) 
    Och jag tror inte att jag är den enda som ogillar att bli detaljstyrd ;) 

    Jag gillar temafester - men att det är ett val jag kan göra som gäst (vi hade ju medeltidsbröllop exempelvis men att det var valfritt att komma i medeltidskläder, men det kunde ge fördelar om man gjorde det).
    Så ett förslag kan ju vara att formulera det typ såhär.


    Killen med snyggast hängslen och tjejen med snyggaste huvudbonaden vinner ett hemligt pris.

    Priset kan ju vara ett paket kaffe eller något annat - inte så dyrt ;) 

  • Äldre 23 Apr 10:28
    #6

    Tack för förslagen.

    Gillar tanken på att det ska framgå att det är valfritt och att man kan vinna pris.

    Kom själv på att man skulle kunna be tjejorna ha något "blommigt" på sig, det kan ju vara allt från kläder, sjal, smycke, blomma i håret.


     

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Apr 14:25
    #7

    När vi har haft hattfester så har det automatiskt inkluderat alla typer av huvudbonader. Aldrig någonting jag ens reflekterat över, att någon skulle tolka det helt bokstavligt. Folk har kommit i allt från stor engelsk bröllopshatt till slöja till toppluva till hårsmycke till tidningshatt till... ja, you name it! Och en del har kommit utan för att de har glömt/inte orkat och en del har kommit i fantastiska kreationer som åkt av efter 15 minuter eftersom de var alldeles för otympliga. Men det har aldrig varit nått "krav" på hatt.

  • Äldre 23 Apr 14:42
    #8

    Det beror ju mycket på vilka kretsar man rör sig i och hur det är formulerat Alyllyra :)


    Om man ofta har temafester och det är samma gäng som är inbjudna så vet dom ju att det är ok att tolka rätt fritt och även att skippa det om man inte känner sig bekväm med temat.


    Men alla har inte sådana fester så ofta att folk liksom "bara ska förstå".
    Om jag får en inbjudan där det exempelvis står:


    Klädkod: Hängslen för herrar och hatt för damer

    Tja då tar jag det inte som frivilligt. Och jag tolkar inte hatt som att jag kan få komma undan med ett fint hårspänne eller en sjal knuten runt hästsvansens bas...
    Speciellt inte om det är en släkting som fyller jämt eller ett bröllop eller liknande. Utan då tolkar jag det som att det är viktigt för dom att gästerna följer deras önskemål och att jag inte kan göra som jag vill...

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Apr 15:44
    #9

    Jo, det är klart, det kanske är jag som har haft för mycket hattfester i mina dagar (eller är det ni som haft för få? ).
    Men angiven klädkod är ju alltid bara ett önskemål och inget krav. Och jag hade tolkat en inbjudan som att värdparet gärna vill ha mig där, oavsett hatt eller inte. Sen kanske man får svara på några frågor om "var har du hatten då?" under kvällen, men då är det ju bara att säga att man tolkade hatt som huvudbonad, eller att man glömde, eller hur det nu var.

Svar på tråden Tema till fest