• piffen
    Äldre 8 Apr 21:22
    4900 visningar
    5 svar
    5
    4900

    Fria med brev?

    Jag vill gärna ha hjälp att fundera ut hur jag ska göra! :)

    Jag har i smyg beställt ringar till mig och sambon.

    Vi har bott ihop i ett år och i sommar flyttar vi till en ny stad och till en "ordentlig" lägenhet. Jag vill jättegärna lova honom att jag vill vara med honom för alltid och att vi senare ska gifta oss.

    Saken är den att han gillar att få en chans att fundera på saker och jag tror inte att han har den ringaste aning om att jag faktiskt vill förlova mig med honom.
    Vi räknar båda med att det är vi två som gäller och planerar vår framtid utefter att det kommer att fortsätta vara vi två.

    För min del skulle jag gärna göra något mysigt och fråga honom rakt ut, men jag funderar på om jag istället ska lägga ringarna och ett brev där han hittar dem utan att jag är där.
    Poängen med det skulle i så fall vara att ge honom lite tid att känna efter vad han vill så att vi sen kan bestämma tillsammans om vi vill förlova oss nu eller spara ringarna till ett senare tillfälle.

    Vad tror ni om det? Låter det som en bra idé att ge sin fina sambo en chans att tänka efter sådär som han gillar att göra? Eller är det bättre att bara köra för att "man ska göra så"?

    Det vore jättesnällt om ni ville hjälpa mig! :)

  • Svar på tråden Fria med brev?
  • Äldre 8 Apr 21:39
    #1

    Jag tycker väl att det låter bra :)

    För något år sedan hjälpte jag en tjej att formulera en skattjakt där hon skulle fria till sin blivande i slutänden.


    Hon berättade vilka ställen som ledtrådarna skulle ta honom till (adress eller busslinje och hållplatser typ) och jag skrev rim åt henne.
    Han fick åka över halva stan och hamnade i slutänden på en restaurang han länge önskat gå till och där friade hon till honom.


    Du skulle ju kunna göra något liknande, men i varje del av "jakten" så får han en extra ledtråd som leder till frågan "vill du gifta dig med mig" (eller "vill du förlova dig med mig" om du inte tänkt så långt som själva giftemålet än :P )


    Så då har han dels en hel dag att tänka ut vad det är du har hittat på, samtidigt som han också får flera chanser att typ hoppa av skattjakten om han känner att det går för snabbt. Ringarna får han i så fall av dig när han kommer fram till slutdestinationen. Eller om sista anhalten är någonstans där du tryggt kan lämna ringarna utan att någon stjäl dom (hemma hos er kanske)

  • Äldre 8 Apr 21:42
    #2

    Det tycker jag låter som en bra idet, en rolig ide! 

  • piffen
    Äldre 9 Apr 21:52
    #3

    Kul att ni tycker det låter som en bra idé!
    Det där med skattjakt låter ju också roligt, jag ska ta mig en funderare och se om jag kan göra någon sådan variant :)
    Jag tror jag kör på någon form av brev hur om helst.

    En idé är så här:
    Jag tänkte mig att gömma undan hans ring så jag får ge honom den, och istället lämna min ring tillsammans med brevet.

    En morgon när jag ska iväg en stund och han fortfarande sover lämnar jag min ring på ett fint litet brev på hans nattduksbord.
    I brevet står det ungefär att jag länge har funderat på något jag vill fråga honom.
    Att det är en viktig fråga och jag vill ge honom chansen att känna efter vad han vill.

    Vad tror ni om det?
    Är det en tillräckligt tydlig hint för att det ska ge honom en chans? Det vore ju roligt att få möjligheten att själv fråga på riktigt :)

  • Äldre 9 Apr 22:07
    #4

    Det låter väl som en bra plan :) 

  • Ms T
    Äldre 21 Dec 22:05
    #5

    Låter bra lycka till

Svar på tråden Fria med brev?