• Sofie02

    Tilltugg till champagne

    Hej,

    Jag gifter mig om 8 veckor och sitter nu och planerar tilltugget till champagnen.
    Vi tänkte skåla i champagne med tilltugg ca en timme innan middagen och jag skulle behöva tips på goda tilltugg som går att förbereda senast dagen innan. Vi har festen hemma och målet är att ha så mycket som möjligt förberett så att vi slipper jobba på bröllopsdagen. 

    Tips någon?   

  • Svar på tråden Tilltugg till champagne
  • Chicita

    Tunnbrödssnittar, gärna med lite salt fyllning brukar vara gott till champagne.

    Grundreceptet är vispad creme fraishe med kryddor (salt, peppar.... vad ni vill krydda med) och sen något extra som man blandar i för smaksättning.

    Bred på röran på tunnbröden, rulla ihop (rulla från långsidan annars blir dom så väldigt stora) och snurra in i plastfolie så att rullarna håller formen, låt ligga i kylen minst några timmar eller över natten innan ni skär upp dom. Skär gärna diagonalt över rullarna så att bitarna blir lite sådär "sneda och fina" 

    En god fyllning är varmrökt lax och pepparrot (plus den vispade creme fraishen och kryddor då).

    Kaviar (inte kalles :P) och räkor kan också vara gott...

    Det är mer er fantasi som sätter gränserna där :)  

  • Chicita

    Canapéer kanske? 
    Har du sett på affären att man kan köpa som tunna tunna skal (skålformade minisaker) bland bröd/kex?

    Du kan fylla sådana med röror också.
    Är man lite "lat" så köper man färdiga röror (ishavssallad, gubbröra osv) och fyller dom med och sen dekorerar med lite dill eller liknande Om man inte är så lat så gör man rörorna själv :)

     

  • kouki

    Något riktigt enkelt och underbart gott är Ingelsta kalkons minisnäckor. Fruktansvärt goda, går alltid hem. :) 

  • Sofie02

    Canapéer är supergott, men jag vill kunna förbereda dagen innan och de blir ju snabbt mjuka så det går inte.

    Osthjärtan måste jag prova, låter jättegott! 

    Är minisnäckor något färdigt? 

  • kouki

    Minisnäckorna är frysta som man skär upp i skivor och skjutsar in i ugnen för bakning. Kan absolut ätas kalla efter tillagning!

  • Blommorna

    Jag har bakat massa minimuffins och lagt i frysen sålänge. Hälften med räkor och dill och hälften med västerbottenost. Bara att ta upp jr frysen på morgonen så är det tinat och klart till champagnen...

  • Sofie02
    Blommorna skrev 2014-05-23 23:40:26 följande:

    Jag har bakat massa minimuffins och lagt i frysen sålänge. Hälften med räkor och dill och hälften med västerbottenost. Bara att ta upp jr frysen på morgonen så är det tinat och klart till champagnen...


    Åh, det låter supergott! Hur gör man dem?
Svar på tråden Tilltugg till champagne