• Äldre 6 Apr 11:28
    13139 visningar
    3 svar
    3
    13139

    Köpa förlovningsring och vigselring i Dubai

    Hej,

    Min kille och jag har planerat in en resa till Dubai i oktober där målet är att köpa/fynda förlovningsring och vigselring till mig. Jag har hört och läst att man kan köpa ringar till ett riktigt bra pris. På vissa forum har jag läst att folk har betalat 5000 kr för en ring som sedan har blivit värderad till 20 000 kr här i Sverige. Jag vill inte åka ner med alltför höga förväntningar utan försöker få en realitiskt prisbild.

    Nu undrar jag hur mycket man egentligen kan spara genom att köpa en ring i Dubai?

    Vad har ni för erfarenhet av att köpa ringar i Dubai? Hur mycket kostade din ring?

    Vår budget ligger på cirka 20 000- 25 000 kr för båda ringarna. 

    PS. Jag är ute efter en förlovningsring med lite mer bling. Jag har bifogat några bilder som visar vilken typ av ring jag är ute efter. Ni får hojta till om jag har för orealistiska mål
    .

  • Svar på tråden Köpa förlovningsring och vigselring i Dubai
  • Äldre 6 Apr 13:25
    #1

    Hej,
    Generellt bör du ha med dig att både Guld och Diamanter handlas på en internationell marknad och priserna inte skiljer så mycket världen över som många tror. Sen tenderar svenska butiker att ha högre marginaler än många utländska motsvarigheter vilket gör att priserna utomlands i regel är lägre.

    Fint val av ring. Du får nog räkna med att själva ringen kostar omkring 10 000kr beroende på kvalité på diamanterna. Vad centerdiamanten kommer kosta dig är svårt att svara på, väljer du en briljantslipad rund diamant så får du i regel betala mer än för en prinsessslipad som den är längst upp. Har du tur och inte är alltför kräsen med kvalitéen på diamanterna kan du nog säkert hitta något som liknar det du postat.

    Stort lycka till och trevlig resa! 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 9 Apr 15:28
    #2

    Jag har själv inte varit i Dubai men funderar själv på att åka dit och då passa på att att handla både guld och smycken. Men jag läste två artiklar nu på en sida om lite tips och tankar och nu vet jag inte om jag vågar längre... Många verkar bli lurade på äktheten.

    www.aurumforum.se/nyheter/aedelmetaller/22/planerar-du-en-guldresa-till-dubai

    och

    www.aurumforum.se/nyheter/smycken-juveler/166/var-forsiktig-med-dina-semesterkop

    Det är fina ringar du valt men personligen tror jag att du kommer att ha väldigt svårt att hitta en ring med den diamantstorleken för de pengarna.

  • Äldre 9 Apr 20:27
    #3
    Ellis83 skrev 2014-04-09 15:28:03 följande:

    Jag har själv inte varit i Dubai men funderar själv på att åka dit och då passa på att att handla både guld och smycken. Men jag läste två artiklar nu på en sida om lite tips och tankar och nu vet jag inte om jag vågar längre... Många verkar bli lurade på äktheten.

    www.aurumforum.se/nyheter/aedelmetaller/22/planerar-du-en-guldresa-till-dubai

    och

    www.aurumforum.se/nyheter/smycken-juveler/166/var-forsiktig-med-dina-semesterkop

    Det är fina ringar du valt men personligen tror jag att du kommer att ha väldigt svårt att hitta en ring med den diamantstorleken för de pengarna.


    Tack för länktipsen. Jag har läst både svenska och internationella forum där privatpersoner har handlat smycken i Dubai och det har gått jättebra. Jag kommer inte gå till "Gold Souken" där finns större chans att man blir lurad utan jag kommer gå till Gold & Diamond park där det finns seriösa handlare (läs omdömen på bland annat tripadvisor). www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g295424-d1924721-Reviews-Gold_And_Diamond_Park-Dubai_Emirate_of_Dubai.html

    Om jag köper diamantsmycken kommer jag se till att de har GIA certifikat/intyg och inte lokalhandlarens egna som många erbjuder. www.lamastone.se/guide/diamanter/certifikat.html

    Det finns även butiker i bland annat Dubai Mall som ska vara bra. Det är viktigt att man läser på vart man ska handla för att säkerställa att man får en bra vara.

    Bilderna är enbart inspirationsbilder, visar lite den designen jag är ute efter. Jag är medveten om att det är omöjligt att köpa 1 carat diamantring för 20 000 kr. Fördelen med att köpa smycken just i Dubai är att man kan förhandla priset och pruta ganska mycket. Sedan finns det ingen skatt eller moms på smycken vilket får ner priset ganska mycket. Många butiker här i Sverige tar ut en väldigt hög marginal på sina smycken. En vännina till mig fick sin ring till inköpspris av en kompis som äger en stor smyckesbutik. Hon betalade 20 000 kr för vigselringen där ordinarie priset låg på 40 000 kr. 

    Jag kommer gå runt till diverse butiker här i Sverige och kika på några ringar som jag vill ha sedan ska jag försöka hitta en likvärdig ring och i Dubai och försöka få den ett par tusenlappar billigare :)

     
Svar på tråden Köpa förlovningsring och vigselring i Dubai