ÖGONSKUGGA:
Jag gillar inte alls MUS. Tycker att deras skuggor "faller ned" för mkt på kinderna, även om jag använder ögonskuggsprimer (NARS smudgeproof eyeshadow base är bäst i denna kategori).
När det gäller skuggor så har ju MAC bra, men de flesta tenderar att ha skimmer i sig, vilket inte gör sig så bra vid blixtfotografering. Skulle satsa på matta eller halvmatta skuggor på bröllopsdagen. NARS är jättebra, liksom Bobbi Brown och YSL.
EYELINER:
För kraftigare liner tycker jag en gel-eyeliner ser finare ut på en brud. Flytande är för skarpt, tycker jag! Maybelline gör en bra och budgetvänlig. Annars gillar jag lite lätt sotad mörkbrun ögonpenna, vilket ger ett mysigare och naturligare intryck. Lancome och MAC gör bra kajalpennor!
LÄPPAR:
En smaksak om man vill ha glossiga läppar eller matta. Ett glans är lättare att bättra på men kan ibland bli lite "grusigt" eller kladdigt i vinden och då blir det osmickrande. Jag skulle föredra en "mattare" läpp (som dock inte får se torr ut!). Ett tips där är MAC läppsift eller Giorgi Armani Lip Maestro läppfärg.
FOUNDATION:
Beror på hudtyp, såklart. Oavsett skulle jag tipsa om att börja med en primer. Gillar Benefit Porefessional på en fetare hy. För normal-torr hy rekommenderar jag Laura Mercier foundation primer. När det gäller foundation - se till att välja en utan solskydd (sfp) om du vill undvika vitt ansikte mot hudfärgad kropp vid blixtfotografering!
Foundations som blir skitsnygga på foton är Armani luminous silk (the best of the best) och MAC Face & Body (mkt prisvärd!).
CONCEALER:
Min favoritkategori. Också här gäller så lite ljusreflektion som möjligt, så undvik de typiska "twist-up"-concealers som görs av de flest märken. Mina tips för mörka ringar och/eller röda partier: Maybelline Fit Me conceler. För finnar/små märken/ytliga blodkärl: Laura Mercier concealer.
KINDER:
Mitt tips är att undvika bronzer på bröllopsdagen och hellre välja ett rouge som passar din hudton. Fräscht och friskt är ledordet

Vill du ändå öka på konturerna i ansiktet och "smala till" under kindbenen - välj hellre en matt mullvadsfärgad ögonskugga eller liknande. Ser mycket mer naturligt ut! En superbra budgetvariant av detta är Nyx rouge i färgen Taupe.
Ps. Fyll i ögonbrynen som du alltid gör dem, möjligen lite mjukare om du ofta målar skarpt. Du vill kunna känna igen dig själv - och att andra ska göra detsamma