• Maddikken

    Kurdiskt/ svenskt bröllop

    Jag och min blivande man planerar att gifta oss nästa vår. Han är kurd och jag svensk och jag har typ ångest över hur vi ska få "svenskarna" att ta mer plats på bröllopet. Jag har ingenting emot att ha ett kurdiskt bröllop förutom att jag vill ha en "vigsel" på själva festen. En med mullah och även en vigselförättare från rådhuset. Men mitt lilla problem är hur jag ska få mina gäster att ta större plats. Jag har cirka 35 gäster och min kille har cirka 120. Vi kan inte ta bort den kurdiska musiken men har tänkt att ha en DJ som spelar även skandinavisk musik så han får blanda lite. Men de första timmarna kommer bli kurdiskt. Har ni några erfarenheter från mixade bröllop hur andra har gjort?

    Jag skulle gärna vilja få tips på allt ni kan tänkas komma på att tipsa om. Fin, stor billig lokal i Göteborg. Cateringfirma som även dekorerar till ett bra pris. Matförslag. Någon som gör billiga fina våningstårtor. Fotograf. Någon som filmar. Ja allt möjligt med bra priser då detta kommer bli ett himlans dyrt kalas

    Hjääälp :D 

  • Svar på tråden Kurdiskt/ svenskt bröllop
  • meandmylove

    Hjälp va knäppt!

    Jag och killen planerar svensk/kurdiskt bröllop som ska ske om 2,5 månad. Vi bor i Gbg men gifter oss i Helsingborg där vi är födda och har släkt o vänner. 150 gäster! Skriverier r strax. Lägger Lillan..

  • Kittwn

    Följer. Vi skall ha ett svenskt/grekiskt bröllop om två månader. Jag letar efter mer sätt att få in svenska grejer i de hela så vi får "synas" lite också !

  • meandmylove

    Vi är "gifta" sedan tidigare av en imam men alltså inget på svenska papper. Nu ska vi gifta oss och ha stor fest på riktigt liksom.

    Vigsel i kyrka med svensk tradition, slöja näbbar tärnor såpbubblor svensk musik och psalmer. Däremot vigs via En präst och En imam!! Nytt för både prästen och imamen och alla gästerna är spända över detta. Något speciellt för kurderna som inte har varit på en vigsel, de gifter ju sig utan folk och ofta inte samma dag som festen. Även nytt för svenskarna att det ska komma en imam dit och snacka annat språk. Kul!

    Fest har vi ett stenkast bort med svenskt traditionellt mingel, brud skål och svensk bröllops musik (där är det ingen skål eller mingel). Därefter lugn middag och tårta (vi skippar att skära tårtan med samurajsvärd dock).

    Efter tårtan röjer vi undan bord också har vi bröllops dansen till en lugn kurdisk kärlekslåt. Efte den har vi hyrt in dj och kurdisk sångare så sen drar dans igång och ljudvolymen stiger!

  • Maddikken

    Det låter som att ni får ihop det jättebra med lika del kurdiskt som svenskt! :D Vi kommer ju inte gifta oss i kyrkan och jag vill inte ta bort den kurdiska dansen som dominerar festen så det blir svårt att få in det svenska känner jag :S Men vi kommer iaf ha lugn middag och tårta och eventuellt min morbror som sjunger någon truddilutt

    Vad ska ni ha för mat?
     

  • meandmylove

    Vi ska ha buffé med västerländsk mat. Inget kurdiskt, det äter dom ju var dag (och jag själv ganska ofta).. dessutom inte någon festmat tycker jag..

    Kanske kommer någon från din sida hålla tal, det är ju väldigt otraditionella för kurder! Det är ju inget man planerar för men ofta blir det ju så hos oss svenskar.

    Annat riktigt svenskt kan ju vara att ni dansar en svensk vals som första dans. Kanske till en svensk kärlekslåt!

    Kanske kan ni föra in något annat västerländskt typ Puss klockor och bordsplacering! Det sistnämnda ska vi ha.

    Gästbok verkar inte heller vara något vanligt hos dom. Det ska vi ha,kanske kan man istället ha en annan variant, typ fingerprint-tree, inte typiskt svenskt men ändå kul.

  • Maddikken

    Ja en svensk vals får det absolut bli och västerländskt till middag. Jag vill absolut inte äta ris på min bröllopsdag

    Ja, bra idé med pussklocka! Det vill jag ha va kul. Jag har liksom ingen bröllopserfarenhet alls sen tidigare varken svensk eller kurdisk så alla idéer är absolut välkomna. Bordsplacering skippar vi, det finns bara till våra familjer. Gästbok vill vi ha men vad är ett fingerprint tree? :D 

  • MayDay

    Vi ska också ha kurdiskt/svenskt bröllop om två månader. Vi har kombinerat med en liten borglig vigsel, men stor bröllopsfest ca 2-300 personer. Tal vid middag, Både Dj & kurdiskt band. Vi kommer nog ha svärdet till tårtan men utan svärddansen.
    Vi kommer att ha bordsplacering för de närmsta vännerna och familjen medans resten kommer att bli utplacerade när de kommer dit. Alkoholen kommer finnas vid en bar vid sidan och inte utplacerat på borden för att folk inte ska ta illa vid sig. Brudskålen och välkomstdrinken kommer att vara alkoholfri. Vi kommer inte köra en traditionell brudvals då ingen av oss dansar vals, men en tryckare till engelsk musik och sedan en lite mer fartfylld kurdisk dans.

    Kul att se att det är fler som kombinerar !

  • Maddikken
    MayDay skrev 2014-04-04 16:51:11 följande:

    Vi ska också ha kurdiskt/svenskt bröllop om två månader. Vi har kombinerat med en liten borglig vigsel, men stor bröllopsfest ca 2-300 personer. Tal vid middag, Både Dj & kurdiskt band. Vi kommer nog ha svärdet till tårtan men utan svärddansen.
    Vi kommer att ha bordsplacering för de närmsta vännerna och familjen medans resten kommer att bli utplacerade när de kommer dit. Alkoholen kommer finnas vid en bar vid sidan och inte utplacerat på borden för att folk inte ska ta illa vid sig. Brudskålen och välkomstdrinken kommer att vara alkoholfri. Vi kommer inte köra en traditionell brudvals då ingen av oss dansar vals, men en tryckare till engelsk musik och sedan en lite mer fartfylld kurdisk dans.

    Kul att se att det är fler som kombinerar !


    Mayday precis så tror jag att det kommer bli för oss också. Bor ni i Göteborg? :) 
    Vad kommer ni ha för mat?  
  • meandmylove

    Jag ville gärna ha ett typ "fingerprint-tree tree" men min kille dissade idéen.. man har en stor trösta uppmanad på tex canvas sen får varje gäst stämpla sitt fingeravtryck i färg som ett löv och skriva sitt namn. Detta blir som en gästbok utan hälsningar och något för er att spara i framtiden. Jag funderade också på att ha en polaroidkamera där det tas ett kort på varje gäst/par också får de skriva en hälsning på baksidan och sätta upp på pin på en tavla. Tyvärr kan jag inte få tag på en polaroidkamera till vettigt pris,annars älskar ju mellanöstern att bli fotade!!

    Det finns massa olika varianter av gästbok men eftersom inget av det finns i kurdiska delen, att skriva hälsning menar jag, så kan det vara kul!

    Kanske kan ni som favour ge någon typisk svensk sak! Där ger man ju alltid 3 Choklad praliner i en organza påse typ men man kan j ge vad som helst! Jag har gjutit små bröllops tårtor i tvål och lagt i en liten cellofanpåse.

    Eftersom det är gäster från överallt så kanske ni kan komma på något riktigt svennigt?

  • Maddikken

    Jaha okej då fattar jag :D Vi satsar nog mer på en vanlig gästbok då så folk får skriva nåt skoj på vilket språk dem vill Jag skulle kunna tänka mig att ha engångskameror på borden för att få lite bilder från deras synvinkel. Haha rlig idé detdär med tvålar!

  • MayDay

    Vi ska nog också ha engångskameror på borden. Polaroidkamera tänkte vi först men svårt att få tag på till bra pris plus att de måste laddas om med ny film hela tiden. Mat tänkte vi ha meze till förrätt, sen kyckling, klyftpotatis och svampsås till varmrätt. Folk är ofta lite kinkiga med kött... Finns så många sätt att laga köttet och det är svårt att tillmötesgå allas önskemål. Nej vi bor intr i göteborg utan i uppsala.

Svar på tråden Kurdiskt/ svenskt bröllop