• TheBigS

    Visa era STORA tårtor

    Jag ska ha ett bröllop för 100 personer ca och undrar hur stor ungefär tårtan kommer att bli. Kan ni visa era tårtor och skriva hur många bitars den är. 

  • Svar på tråden Visa era STORA tårtor
  • Chicita

    Vår tårta var 4 våningar, varje våning ca 14 cm hög.
    Vi hade hela botten och halva nedre botten kvar (64 gäster) och då bad vi ändå de 4 som serverade + dom 4 gycklarna, dom 3 musikerna och dom 3 i cateringfirman att ta en bit också ;)

    Bilden är mörk,, men det är med flit. Jag blev grymt missnöjd (gjorde tårtan själv).
    Det skulle vara sockerpasta som täcke, inte grädde. men jag gjorde ena fyllningen lite för lös, så det gick inte att täcka på ett snyggt sätt, så det här är en nödlösning...
    Har ju gjort flera bröllopstårtor (och andra våningstårtor) som jag inte misslyckades med... men min egen.. tja... :P


     

  • Jossen

    Men chicita, jag måste säga att den såg riktig tjusig ut!! Grädde är dessutom väldigt gott. Och jag vill även säga att det är supermodigt att göra sin egna tårta (ja... Dessutom om man som du gör typ allt annat också ;) )

    Tårtans underbara värld - den var verkligen fin!

    Hur långt i förväg skulle ni våga göra tårtan, om man har någon som hjälper till att dekorera och bygga ihop den?

  • Chicita
    Jossen skrev 2014-06-26 16:42:23 följande:

    Men chicita, jag måste säga att den såg riktig tjusig ut!! Grädde är dessutom väldigt gott. Och jag vill även säga att det är supermodigt att göra sin egna tårta (ja... Dessutom om man som du gör typ allt annat också ;) )

    Tårtans underbara värld - den var verkligen fin!

    Hur långt i förväg skulle ni våga göra tårtan, om man har någon som hjälper till att dekorera och bygga ihop den?


    Tack :) 
    Men med tanke på att det var den 4:e bröllopstårtan jag gjorde så var jag ju lite besviken på mig själv att jag misslyckades med just min tårta (å andra sidan är jag ju glad att jag inte misslyckades med någon annans :P

    Jag brukar ju säga att så länge datumet på ingredienserna håller över serveringsdagen så kan man göra den hur långt i förväg som helst...
    Tårtans hållbarhet är ju samma som den ingrediens som har kortast hållbarhetstid liksom.
    Om någon kan dekorera och montera den åt dig så skulle jag ha försökt ha den täckt och klar på torsdag kväll (om ni gifter er en lördag) 
    Då har den tid på sig att safta till sig lite, smakerna utvecklas ju ett tag och blir starkare liksom :) 
    Men man har ändå 1 dags extra säkerhet på sig ifall något skulle skita sig. :) 


     

Svar på tråden Visa era STORA tårtor