• IdaRebecca

Kolmaden Göteborg - hur gjorde ni vid regn? Tar såklart gärna emot allmänna regnråd från er som gift er någon annanstans också!

Ja, ni borde ju vara några stycken som har gift er eller ska gifta er i Kolmaden vid delsjön i Göteborg.

Hur har ni planerat om det regnar?

Vi blir ca 35 pers och det blir trångt att vara inne eftersom det kommer vara dukat och så där....och verandan räcker ju bara till oss och vigselförrättaren...

Vid sol ska vi vara på gräsmattan men har ni någon bra idé för om det regnar? Vill gärna vara ute ändå (om det inte hällregnar sådär härligt från sidan då...)

ALLA idéer från hur ni har gjort är välkomna!!!

• Svar på tråden Kolmaden Göteborg - hur gjorde ni vid regn? Tar såklart gärna emot allmänna regnråd från er som gift er någon annanstans också!
  • Nyfiken gul , nu fru

*köp paraplyn i en och samma färg och dela ut till gästerna 
    *fixa ett partytält, finns billiga på JYSK tex att köpa och bara slå upp som skydd för regnet under vigseln 
    *inte så snyggt kanske men praktiskt, spänn upp presenning från verandataket och utåt så fler får plats under.

• IdaRebecca
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-03-31 16:58:36 följande:

*köp paraplyn i en och samma färg och dela ut till gästerna 
    *fixa ett partytält, finns billiga på JYSK tex att köpa och bara slå upp som skydd för regnet under vigseln 
    *inte så snyggt kanske men praktiskt, spänn upp presenning från verandataket och utåt så fler får plats under.

Paraplyn låter som en bra och kanske framförallt enkel idé, men skymmer inte de länst fram sikten jättemycket då?

Pappa dissade tältet då han var rädd att det skulle bli stressigt om vi plötsligt ska sätta upp ett tält när vi kommer ha massa annat att göra den dagen, men ska nog lobba för det igen, känns ju liksom logiskt.

Pressenningen finns ju i vitt så det kan bli riktigt fint...frågan är hur man fäster det utåt? Tror inte vi blir så poppis om vi slår ner pålar i marken?
  • Nyfiken gul , nu fru
    IdaRebecca skrev 2014-04-01 13:14:32 följande:
    Paraplyn låter som en bra och kanske framförallt enkel idé, men skymmer inte de länst fram sikten jättemycket då?

Pappa dissade tältet då han var rädd att det skulle bli stressigt om vi plötsligt ska sätta upp ett tält när vi kommer ha massa annat att göra den dagen, men ska nog lobba för det igen, känns ju liksom logiskt.

Pressenningen finns ju i vitt så det kan bli riktigt fint...frågan är hur man fäster det utåt? Tror inte vi blir så poppis om vi slår ner pålar i marken?
    folk får placera sig så alla ser helt enkelt, kanske en halvcirkel runt eller så, alla kanske inte heller behöver ha varsitt paraply, minst 2 får plats under ett i alla fall.. 

partytält sätts upp "om-utifall-att" och det sätts ju upp samtidigt som ni ändå ska duka och göra fint . ett sånt enkelt partytält tar ca 10 min att slå upp. Köp ett sånt redan nu och prova att sätta ihop det så vet ni hur det funkar och hur lång tid det tar.

Pressenning sätter ni upp med långa snören, bind fast på lämpligt ställe eller dra långa snören + fäst i tältpinnar. Allt beror på hur själva altanen ser ut och vad som finns att fästa i .  
  • an82

Hej, vi har hyrt Kolmaden i slutet av maj & funderar på att hyra tält.

Vi tänkte sätta upp det samma dag (på morgonen) om vädret ser svajigt ut. Tar en 1 timme på 2 pers, men det kommer vara flera på plats som har sagt att de gärna vill hjälpa till med att fixa det sista.

Är det klarblå himmel struntar vi i tältet

Eller om det är väldigt varmt den dagen så kanske vi har tältet, men inga väggar på det utan bara taket. Så slipper gästerna sitta & svettas i sina varma kostymer mitt i solen.

Men det är klart, har man en massa annat att fixa med så kan det såklart bli ett stressmoment.

Jag lär väl hinna tänka på detta flera ggr om innan jag bestämt mig. Bröllopsplaneringen verkar ha tagit fram en velig sida hos mig.. ;)

• IdaRebecca
    an82 skrev 2014-04-02 00:01:04 följande:

Hej, vi har hyrt Kolmaden i slutet av maj & funderar på att hyra tält.

Vi tänkte sätta upp det samma dag (på morgonen) om vädret ser svajigt ut. Tar en 1 timme på 2 pers, men det kommer vara flera på plats som har sagt att de gärna vill hjälpa till med att fixa det sista.

Är det klarblå himmel struntar vi i tältet

Eller om det är väldigt varmt den dagen så kanske vi har tältet, men inga väggar på det utan bara taket. Så slipper gästerna sitta & svettas i sina varma kostymer mitt i solen.

Men det är klart, har man en massa annat att fixa med så kan det såklart bli ett stressmoment.

Jag lär väl hinna tänka på detta flera ggr om innan jag bestämt mig. Bröllopsplaneringen verkar ha tagit fram en velig sida hos mig.. ;)

Det låter ju iofs smart. Blir ju för gästerna att stå oavsett för man fick ju ABSOLUT inte låta några stolar komma i närheten av gräsmattan sa de till oss...

Funderat på höbalar att sitta på under vigseln, men känns eventuellt overkill eftersom det inte tar så lång tid :P
  • an82

Var faktiskt också inne på att ha höbalar men min sambo stoppade mig i den funderingen. Han tyckte det skulle bli aningens för bökigt att fixa fram det & att sedan frakta bort det.

Fick man inte ha några stolar alls på gräset? När vi var där & tittade i höstas sa han som visade oss runt, att man inte fick föra ut möbler från ladan utomhus. Hade tänkt hyra klappstolar att ha utomhus, men det kanske de inte tillåter?! & då lär de kanske inte godkänna att man slår upp ett stort tält, om det är så att de inte vill ha märken i gräsmattan. :-S jag får helt enkelt kolla upp detta med dem

• an82

Har en fundering kring hur man kan ha borden inne i ladan? När vi var där & tittade så hade de café så vi kunde ju inte direkt börja flytta runt på borden och be gästerna flytta på sig Hur hade ni tänkt göra med det?

Vi har haft lite på fundering på att ha ett långbord på varsin sida om trästolparna, men är osäker på om det får plats..

• IdaRebecca
    an82 skrev 2014-04-03 00:41:25 följande:

Var faktiskt också inne på att ha höbalar men min sambo stoppade mig i den funderingen. Han tyckte det skulle bli aningens för bökigt att fixa fram det & att sedan frakta bort det.

Fick man inte ha några stolar alls på gräset? När vi var där & tittade i höstas sa han som visade oss runt, att man inte fick föra ut möbler från ladan utomhus. Hade tänkt hyra klappstolar att ha utomhus, men det kanske de inte tillåter?! & då lär de kanske inte godkänna att man slår upp ett stort tält, om det är så att de inte vill ha märken i gräsmattan. :-S jag får helt enkelt kolla upp detta med dem

Det är ju sant i så fall...det var nog så han sa, att man inte fick ta ut stolarna. Men tror inte man fick ha stolar på gräset heller :S
    an82 skrev 2014-04-03 11:30:03 följande:

Har en fundering kring hur man kan ha borden inne i ladan? När vi var där & tittade så hade de café så vi kunde ju inte direkt börja flytta runt på borden och be gästerna flytta på sig Hur hade ni tänkt göra med det?

Vi har haft lite på fundering på att ha ett långbord på varsin sida om trästolparna, men är osäker på om det får plats..

Vi har inte riktigt kommit så långt än, har skrivit ut en mall med lokalens mått och satt stolparna tyyyyyyp där de är...vi ska dit igen och titta för det var café när vi var där med, och vi hann kolla in lokalen i kanske 5 minuter...

Men vi har funderat lite på om det kanske går med någon form av e- eller u-form. Eller kanske fyra olika bord eller något. Vi är bara 30 pers drygt så det borde gå med flera bord...men det ska ju få plats buffébord och helst dansgol också så man slipper möblera om mitt i allt...

Hur har ni löst musiken? För det fanns väl ingen anläggning där va?
  • an82

Vi fick till oss infon att de har högtalare där men att det är inget man får använda. Det får man isf fixa själv så jag har kollat lite ställen i Gbg där man kan hyra det. Hade varit roligt med liveband, men tror inte det får plats.. Vi har pratat på att bara koppla in datorn i högtalarna & köra spotify, men då gäller det ju att man får till en bra lista. Sen har min veliga sida funderat på dj, men det skulle vi nog ha bokat redan isf.. :) Hur tänkte ni göra med musiken?

• IdaRebecca
    an82 skrev 2014-04-03 20:26:55 följande:

Vi fick till oss infon att de har högtalare där men att det är inget man får använda. Det får man isf fixa själv så jag har kollat lite ställen i Gbg där man kan hyra det. Hade varit roligt med liveband, men tror inte det får plats.. Vi har pratat på att bara koppla in datorn i högtalarna & köra spotify, men då gäller det ju att man får till en bra lista. Sen har min veliga sida funderat på dj, men det skulle vi nog ha bokat redan isf.. :) Hur tänkte ni göra med musiken?

Älskar ställen där man hyr men inte får använda grejerna *sätt in valfritt fult ord här*. Vi betalar ju ändå för det liksom...men men.

Vi ska ev låna en anläggning av en vän, han skulle se om det var vettigt ljud i den...annars står vi på ruta noll igen. Det är liksom högtalare som är problemet, till dans och sånt blir det spotify (vi tänkte säga till alla våra vänner att det finns en lista där de kan lägga till sina favoritlåtar, så får alla höra lite grejer de vill under kvällen).

Till vigseln ska vi förhoppningsvis ha livemusik...annars får vi se hur det blir.

Vad har du hittat för uthyrningsställen? Min fästman letade och hittade bara snuskigt dyra alternativ.... 
  • an82

Haha visst är det underbart! Inge utlåning av högtalare eller projektor eller stolar på gräsmattan. Undra om vi ska sätta upp en skylt att gästerna får ta av sig sina klackskor, & lägga en korg med blåa tossor som de får ta på sig istället innan de beträder gräset. Kan ju ta med mig en bunt tossor från jobbet.. ;) Kanske plasta in besticken också så det inte blir tumavtryck på, hehe, nä nu får jag sluta svamla..

Har inte hittat så många ställen jag heller med vettiga priser. Det bästa jag hittade var för 1295:- på www.llb24.se Då får man låna från fredag och lämna tillbaka på måndagen. Stället ligger i Mölndal.

Har nog sparat lite länkar på datorn, kan kolla om jag hade fler när jag är hemma igen. Är på Norrlandssemester :)

Hoppas ni kan låna högtalare!

Hur går det annars med planeringen, mkt kvar?

Svar på tråden Kolmaden Göteborg - hur gjorde ni vid regn? Tar såklart gärna emot allmänna regnråd från er som gift er någon annanstans också!