• Äldre 28 Mar 16:26
    1611 visningar
    5 svar
    5
    1611

    Spelar roll?

    Jag och min sambo funderar på vigselringar i ett rött guld. Vi har "gammalt" guld som vi tänkte lämna in i inbyte. Men spelar det någon roll om vi lämnar in "guld-guld" om vi vill ha rött guld i ringarna vi ska köpa?
    Vad väger mest, resp. minst i guldvärlden? :)

  • Svar på tråden Spelar roll?
  • Äldre 28 Mar 16:41
    #1
    Ring på fingret skrev 2014-03-28 16:26:46 följande:

    Jag och min sambo funderar på vigselringar i ett rött guld. Vi har "gammalt" guld som vi tänkte lämna in i inbyte. Men spelar det någon roll om vi lämnar in "guld-guld" om vi vill ha rött guld i ringarna vi ska köpa?
    Vad väger mest, resp. minst i guldvärlden? :)


    Nej det spelar ingen roll :) 
    Ni säljer guldet till guldsmeden och får då antingen pengar i handen som ni kan lägga på dom nya smyckena, eller ett kvitto på att den summan dras av på nya köpet.

    Vad som väger mest eller minst har jag ingen aning om tyvärr  
  • Himla
    Äldre 30 Mar 11:33
    #2

    Vitt guld är dyrare än rött så ni torde få mer ring för guldpengarna om ni skulle hållt er till rött guld om du förstår hur jag menar....

  • Äldre 30 Mar 14:44
    #3

    Ja tanken var att lämna in vanligt guld mot att köpa rött guld i ringarna som vi tittat på.

    Har två bismarckhalsband i guld och två armband, ett bismarck och ett annat. Någon som vet på ett ungefär vad det kan räcka till?

    Tänkte besöka en guldsmed eller guldaffär imorgon

  • Äldre 30 Mar 14:55
    #4

    Testa och väg guldet du tänker sälja. Jag har för mig att min guldsmed gav ca 200 kr/g (fast det var ett par år sedan, så jag kan inte svära på det) för det rödguld som mitt bismarckarmband var gjort av, så får du i alla fall en idé om ungefär hur mycket pengar ni har att röra er med.
    Jag vill dessutom minnas att gult guld är dyrare än rödguld, eftersom det innehåller mer silver och mindre koppar, men jag är ärligt talat inte helt säker på om det stämmer eller om jag bara hittar på.

  • Äldre 30 Mar 19:50
    #5

    Tack ändå Milos :)

    Jag kan meddela när jag varit där vad jag fick för info :)

Svar på tråden Spelar roll?