• Camill­aForsg­ren
    Äldre 28 Mar 09:27
    3558 visningar
    4 svar
    4
    3558

    Tårthjälp

    Ni som gjort staplade våningstårtor förut vad använde ni som stöd? Jag funderar på om man kan använda cake poppinnar? Eller ska det vara ännu stadigare? Vart kan jag köpa billigt isåfall? (Gärna ebay) Tack på förhand!


    9 augusti 2014 blir bästa dagen i mitt liv!
  • Svar på tråden Tårthjälp
  • Äldre 28 Mar 10:14
    #1

    Jag har inte handlat mina på ebay, utan på dom svenska sidorna (kakburken, tårtdecor osv)

    De här använder jag oftast, dom är stabila eftersom dom blir som små pelare.
    www.kakburken.se/product_info.php
    Om varje lager inte är mer än 10 cm högt så räcker det till 12 pinnar

    Det här är ett annat alternativ
    www.kakburken.se/product_info.php
    Du kapar dom på mitten och får alltså ut 24 pinnar av en förpackning under förutsättning att våningarna inte är mer än 10 cm höga. 

    Du behöver mellan 8 och 4 pinnar per våning.
    (8 pinnar i bottenlagret, 6 i näst understa, 4 i näst översta och eventuellt 1 eller 2 i översta - under caketoppern om den är tung = ca 20 pinnar) 

    Glöm inte att du behöver tårtfat till varje tårta också. Typ dessa:
    www.kakburken.se/product_info.php
    Dom finns i olika storlekar och du behöver alltså 1 till varje våning (förutom bottenvåningen som står på "det riktiga" tårtfatet.
    Ibland kan man få lov att klippa ner dom till rätt storlek, dom ska inte synas utanför varje tårtsektion
    Så här blir det när det är klart.
    Denna ser lite sned ut, men det är bara fotografen (jag) som hade lite bråttom och inte riktigt tänkte på hur jag vinklade kameran ;) 

  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 28 Mar 10:43
    #2

    Tack så mycket Chicita!  


    9 augusti 2014 blir bästa dagen i mitt liv!
  • CJ5
    Äldre 28 Mar 11:02
    #3

    *sparar*

  • Äldre 28 Mar 12:23
    #4

    Jag kan lägga till några till saker att tänka på. Helt allmänt angående staplade tårtor.
    1: Ha inte för blöt fyllning, använd mousser som är ordentligt skärfasta. Om du inte vet hur en skärfast mousse känns i konsistensen så köp en burk moussepulver i valfri smak från typ kakburken och testa innan du gör din egen. Eller "pimpa" tårtmousserna som finns att köpa med sylt, chokladbitar, essenser osv.

    2: Ska du ha flera olika tårtbottnar så ha den som är tyngst (oftast den "minst torra") i botten så pressar den inte ihop allt under den.

    3: Bygg ihop tårtorna upp och ner i samma form du bakade bottnarna i.
    Baka först bottnarna - klä formen med plastfolie (lägg långa remsor tvärs över formen och lägg sen den botten du ska ha överst så att du drar ner folien i botten men fortfarande har remsor som hänger utanför). Efter att du lagt i första tårtbotten så har du i det mousselager som ska vara överst och sen på med nästa botten, nu behöver du antagligen sätta i kartongremsor mellan tårtan och formen (rättare sagt mellan plastfolien och formen) så att du får kanten att bli högre och ge mer stöd).
    Fortsätt med nästa lager mousse och sist den understa tårtbotten.
    Packa in ordentligt i plastfolie och låt stå kallt i 3-4 timmar (gärna över natten).
    Vik undan plastfolien, lägg på tårtbrickan (tårtfatet) ovanpå tårtan och vänd sen allt ihop.
    Nu kan du ta bort formen och resten av gladpacken.

    4: Glöm inte smörkrämen (min favorit är 1 del vit choklad, 1 del osaltat smör och 1 del philadelphiaost. Smält chokladen - akta så du inte bränner den - vispa ihop med rumstempererat smör och philadelphiaost och bred på ett lager runt tårtan så jämt du kan.
    Kyl.
    Om du vill så kan du lägga ett till (tunnt) lager ovanpå det andra nu. Det här ger dig en bra och stabil kant på tårtan att jobba emot när du lägger på sockerpastan eller marsipanen :)  

Svar på tråden Tårthjälp