• Äldre 26 Mar 16:50
    1932 visningar
    7 svar
    7
    1932

    Hur har ni gjort....?? Hjälp :)

    Har funderat lite på hur man ska göra med brudfölje/
    Hade först bara tänkt att våra döttrar skulle vara näbbar.. Men sen så utsåg min blivande man sig en bestman..
    tänkte då att då får jag kanske också fixa en tärn.. Tänkte då på bestman:ens brud ( som ska hjälpa mig med lite grejer) Men jag har även en syster som står mig nära(även hon ska hjälpa till med lite allt möjligt) så nu funderar jag så jag blir nog snart hårlös.. Vem ska jag välja!!!!!! Eller ska man välja 2 tärnor, 1 bestman och även ha 2 näbbar??

    Ska vi som brudpar stå för klädsel/blommor till tärnor +bestman??

    Lika så så funderar jag på om man ska fråga min pappa om han vill gå med mig och "lämna över" mig till min blivande man..

    Hur har ni andra gjort?? Är väldigt nyfiken!!!!

  • Svar på tråden Hur har ni gjort....?? Hjälp :)
  • Äldre 26 Mar 16:56
    #1

    Vi har en marskalk och en toastmaster och två tärnor som alla går i brudföljet. Inga näbbar

    Du måste fråga prästen om din pappa ska lämna över dig. Det är ingen svensk tradition och många präster är starkt emot detta pga den kvinnoförnedrande symboliken. I svenska kyrkan så går man in tillsammans för att visa att man frivilligt gifter sig med varandra ;) så fråga prästen innan du pratar med din pappa.

  • Äldre 26 Mar 17:01
    #2

    Vi har fyra näbbar (Syskon och syskonbarn) samt en bestman. Ingen tärna alltså! Har aldrig sett mig att ha någon tärna men m2b ville gärna ha bestmen så ja. Då får det bli så :) Tycker inte det är så noga!
    Du kan lätt välja båda eller ingen, du/ni gör precis som ni vill!

    Vi har valt att stå för näbbarnas kläder men bestmen har i princip allt själv. Det vi fixar var en fluga samt om han ska ha corsage. Så det är också upp till er :) Kanske du kan fråga båda att vara tärnor, men med vilkoret att de får stå för kläder mm själv, eller kanske delvis själva? Så du också har något att säga till om ;)

    Vi har inte bestämt oss ännu ang. ifall jag ska gå in med pappa eller m2b. Det bestämmer vi längre fram! Men jag tycker det är fin del i vigsel att pappan lämnar över.

  • Alylly­ra
    Äldre 26 Mar 17:30
    #3

    Vi hade ingen brudfölje alls. Däremot hade både jag och min man våra närmsta vänner hos oss på förmiddagen och hjälptes åt att göra oss i ordning, det var supermysigt! Men på vigseln satt de med som vilka gäster som helst.

    Jag tycker inte att det är konstigt att ha ojämna par i brudföljet och du väljer själv precis hur många eller hur få du vill av både tärnor, marskalkar och näbbar.

    Ofta brukar man ju säga att ju fler "krav" ni har på brudföljets kläder (färg, längd, modell mm) destor mer ska ni stå för. Men så länge ni är överrens med följet om vem som står för vad så spelar ju inte det någon roll.

  • Äldre 26 Mar 17:55
    #4

    För oss blev det jämna par, men det var inte för att vi hade planerat det. Utan för att jag först ville ha min bästa vän + den äldsta svägerskan som tärnor och maken ville ha sina båda bröder som marskalker.
    Sen blev jag och vännen osams rejält. Bröllopet var liksom droppen som fick bägaren att rinna över och jag orkade inte med längre. Så jag kickade ut henne, men då valde jag att fråga makens yngsta brors flickvän om hon ville hoppa in istället.
    Det kändes rätt att göra det, liksom välkomna henne lite till familjen och se till att hon inte blev utanför när "alla andra" var inblandade. Men hade hon sagt nej så hade jag inte letat efter någon annan att fylla upp platsen med så att säga.

    Våra tärnor och marskalker betalade sina egna kläder och då hade vi ändå rätt stora krav (1300-tal, något grönt för tjejerna och i alla fall att killarna pratade ihop sig om färgen på tabarden, men dom behövde inte ha likadana kläder annars).
    Vi erbjöd 500:- i bidrag per person, men alla tackade nej till det.
    Eftersom dom sa nej till bidrag så la vi istället lite pengar på smycken till dom (något att behålla efter bröllopet - modern känsla men som kunde smälta in i temat ändå).
    Som andra har skrivit innan - ju högre krav man har på kläder, hår osv - destå mer bör man betala eller i alla fall erbjuda i bidrag. Har man i princip bara kravet att dom kommer hela och rena - i tid, och i kläder som passar in i klädkoden. Tja då får dom stå för sina egna kläder som alla andra gäster gör :) 

    När det gäller att gå in med pappa så måste man som Cattis85 skriver - fråga om det är ok för prästen.
    Dom kan säga nej, och dom har rätt att göra det också då man enligt svensk sed går in tillsammans för att symbolisera att båda frivilligt går in i äktenskapet och att det alltså inte är ett uppgjort bröllop där bruden säljs som ett stycke kött.
    (inte min åsikt om överlämning ;) utan det är därför kyrkan tar avstånd till brudöverlämningen).
    Jag gick in med min pappa, men det verkade som att prästen gick med på det mest för att det var mest passande till vårt medeltidstema ;) Jag vet inte om hon hade gått med på det annars.
    Å andra sidan kan jag säga att jag knappt var medveten om att vi gick in i kyrkan så att pappa hade lika gärna kunnat sitta i bänken än att gå med mig ;)  

  • Äldre 26 Mar 20:36
    #5

    Vi har o jämt antal!

    2 små näbbar, vår dotter och hennes kusin (2 åringar)

    2 tärnor (mina storasystrar)

    1 marskalk (killens bästa kompis)

    Hoppas detta blir bra och ert med!

  • Äldre 26 Mar 22:12
    #6

    Vi hade inget brudfölje , det var tänkt att våra respektive barn skulle vara näbbar men då det blev tjafs med gamla ex (svartsjuka och tykna kommentarer)  så valde vi att helt avstå all form av brudfölje. 

    vi hade dock tänkt stå för alla näbbarnas kläder eftersom dom ju ändå är våra barn så våra ex hade inte behövt tänka på något alls där , min älsta son var det enda barn som till sist var med på bröllopet och han hade redan befintliga finkläder på sig eftersom han då inte behövde gå med oss.

     

  • Äldre 27 Mar 01:27
    #7

    Jag tyckte att det var jättesvårt att välja tärna (alltså, riktig ångest och ont-i-magen-svårt)! Jag har flera vänner som står mig nära, men ingen "bästis." Mr. U har varit best man två gånger tidigare och hade också svårt att bestämma vem av dem han skulle välja, så vi kom fram till att hålla det inom familjen i stället.

    Vår son (11 år) ska vara best man och vår dotter (1 år) ska vara näbb/flower girl.

    Tanken är att de går in före oss i kyrkan, best man lämnar tärnan till mormor, och ställer sig sedan bredvid Mr. U vid altaret. Han kommer att vara ansvarig för ringarna. :)

    Vi har beställt en klänning som matchar min till dottern och sonen och mannen ska få likadana kostymer uppsydda.

    Hade vi inte haft barn skulle vi nog ha valt ett litet följe ändå för att slippa stå helt ensamma där framme, men nu känns det som att det här blir lagom stort och rätt för oss.

Svar på tråden Hur har ni gjort....?? Hjälp :)