• Hanna86

    Hinderspröving/civilståndsbevis - boende i Irland

    Hej alla kloka!
    Varje gång jag har varit i kontakt med skatteverket har jag fått olika svar (därför vi har det lite tight om tid nu).

    Det är så att jag och min fästman ska gifta oss i Sverige (Västerås) i slutet av maj, vi båda bor på Irland, han är irländare och jag är svensk. Vi har stött på lite problem angående civilståndsbevis, vi kan inte få något utfärdat eftersom myndigheten här verkar inte göra sånt. Hur gör vi då?
    Vi har ett så kallat Certificate of Freedom to marry från department of foreign affairs, duger det?
    Sist jag kontakta skatteverket med dessa frågor fick jag till svar "det är inte vårt jobb att ta reda på vad du ska göra..." nej för det är ju bara ni på skatteverket som vill ha en massa dokument??

    Idag fick jag reda på att vi kan skicka in vår ansöka om hindersprövning i förväg med anmälan om efternamn, följebrev och civilståndsbevis, det här är kanske en dum fråga men vart skickar jag det?
    Adressen som står på blanketten eller till "mitt" service kontor i Västerås?
    För mig känns det fel att skicka till Inläsningscentralen när vi har alla extra papper.   
    Hoppas nån här kan hjälpa mig
    //Hanna  

            

  • Svar på tråden Hinderspröving/civilståndsbevis - boende i Irland
  • Maria466

    Vi bor i Västerås och ska gifta oss i badelunda kyrka. Vi skickade hindersprövningen och blankett om efternamnsbyte (jag byter) till adressen sm står på blanketten och fick tillbaks den efter en vecka ca. Vet ju dock inte hur det fungerar när man inte bor i sverige men  det borde ju va till adressen på blanketten ni ska skicka den till

  • Asinya

    Hej. Den här tråden håller jag nog lite koll på - sitter i nästan precis samma situation, lustigt nog (fast min är inte Irländare - men vi bor här båda två, och vi tänker gifta oss i Sverige) 

    Törs jag be att du uppdaterar med hur det går och vad ni kommer fram till? Ni verkar vara längre fram i planeringen än vi, så det skulle troligen hjälpa en hel del för oss när dagen kommer :) 

    Lycka till, oavsett :) 

Svar på tråden Hinderspröving/civilståndsbevis - boende i Irland