• Äldre 11 Mar 20:50
    4114 visningar
    4 svar
    4
    4114

    Ordlista till gästhäfte

    Jag kommer gifta mig(festen är även för vår dotters dop) i Grekland i sommar, och nu håller jag på att pilla ihop ett litet häfte till våra svenska gäster. Där i kommer det bland annat finnas en grekisk ordlista. Mest för att de är lite kul och någon kanske vill kunna säga något ord och sådär. 

    Vill inte att listan skall bli för lång. De är ju mest en kul grej och ingen skolbok liksom :P Men är det något mer ni tycker jag borde lägga till

    Här är listan som den ser ut nu (sista raden kommer vara personlig tex "jag är brudens kusin" "jag är mamma till tärnan" osv)


    Hej/Hej då - Jaso(till en person) Jassas (till flera eller artigare) -  γειά σου/ γειά σας


    Skål - Jamas - γεια μασ 


    Godmorgon - Kalimera -καλημέρα


    Godkväll - Kalispera - καλησπέρα


    Godnatt - Kalinichta - καληνύχτα


    Tack  - Efcharistå - ευχαριστώ


    Varsågod - Parakalå - παρακαλω 


    Ursäkta/förlåt - Signomi -συγγνώμη


    Ja - Nä - ναί


    Nej - Ochi - όχι


     


     


    Bröllop - Gammos - γάμος


    Brud  - Niffi - νύφη


    Brudgum -  Gabros - γαμπρός


    Tärna - Koumbara - κουμπάρa 


    Marskalk - Koumbaros - κουμπάρος


    Brudnäbb -


    Dop - Vaftisi -βάπτιση 


    Gudfar - Nonos -νονόσ


     


     


    Öl - Bira -μπύρα


    Vin - Krasi - κρασί 


    Vatten - Nero - νερό 


    Bröd - Psomi - ψωμί


    Kaffe - Kafe - καφέ


    Te - Tsai - τσάι 


    Mjölk - Gala - γάλα


    Socker - Sachari - ζάχαρη 


    Glass - Pagoto - Παγωτό


     


    Jag heter… -  Me lene.. - με λενε.. 


    Vad heter du - Po sas lene - Πώς σας λένε;


    Jag är från Sverige - Ime apo ti swedea - Είμαι από τη Σουηδία


    Jag förstår inte Grekiska - Then katalavenå Elenika - Δεν καταλαβαίνω Ελληνικά


     


     


     


    Jag är vän till brudparet


     
  • Svar på tråden Ordlista till gästhäfte
  • Äldre 11 Mar 21:24
    #1

    Åh vad underbart med bröllop i Grekland! Jag fick bara en sådan bild av Mamma Mia-filmen i mitt huvud...! :) Hoppas att ert bröllop blir lika fint (fast utan 3 pappor och fullt så mycket drama Flört)

    Väldigt smart att ha en lista med ord, jag vet att jag själv hade tyckt att det varit trevligt att kunna hälsa artigt eller beställa i baren. Och även om kanske inte alla ord kommer att användas så kan det ju vara en bra "isbrytare" att be någon av de grekiska gästerna om hjälp med uttalet! Och oj vilken förvirring som kommer att uppstå när man menar "ja" men ska säga "nä" hihi.

    Lycka till med bröllopet! 

  • Äldre 11 Mar 21:43
    #2
    Allrakäraste skrev 2014-03-11 21:24:39 följande:
    Åh vad underbart med bröllop i Grekland! Jag fick bara en sådan bild av Mamma Mia-filmen i mitt huvud...! :) Hoppas att ert bröllop blir lika fint (fast utan 3 pappor och fullt så mycket drama Flört)

    Väldigt smart att ha en lista med ord, jag vet att jag själv hade tyckt att det varit trevligt att kunna hälsa artigt eller beställa i baren. Och även om kanske inte alla ord kommer att användas så kan det ju vara en bra "isbrytare" att be någon av de grekiska gästerna om hjälp med uttalet! Och oj vilken förvirring som kommer att uppstå när man menar "ja" men ska säga "nä" hihi.

    Lycka till med bröllopet! 
    haha ja de vore jobbigt om de började dyka upp extra pappor ;) Men annars blir de något mellan mamma mia och mitt stora feta grekiska bröllop :D

    Ja de är så jag har tänkt. Att dom skall kunna säga något litet om dom känner för de, och kunna förstå några ord som dom kmmer höra väldigt mycket (dom stannar en vecka)

    heheh ja vi pratar en blandning av engelska svenska och grekiska här hemma och de blir många
    "nä"
    "svenskt eller grekiskt nä?" ;) 
  • Äldre 31 Mar 22:15
    #3

    Åh, jag var på bröllop i grekland i augusti förra året! Det var så vackert när min syster gifte sig. Ett litet kapell i ett berg med skugga för träden och bara familjen! Sen så var det en otrolig känsla när vi gick igenom Rhodos stad och alla ställde sig upp, gick ut från butiker och började gratulera och applådera åt min syster!

    Tyvärr kan jag inga grekiska ord mer än jamas ;) men det är en jätte bra idé med ordlistan :D Annars tycker jag det nog räcker så

  • Äldre 2 Apr 22:12
    #4
    Förälskade skrev 2014-03-31 22:15:14 följande:

    Åh, jag var på bröllop i grekland i augusti förra året! Det var så vackert när min syster gifte sig. Ett litet kapell i ett berg med skugga för träden och bara familjen! Sen så var det en otrolig känsla när vi gick igenom Rhodos stad och alla ställde sig upp, gick ut från butiker och började gratulera och applådera åt min syster!

    Tyvärr kan jag inga grekiska ord mer än jamas ;) men det är en jätte bra idé med ordlistan :D Annars tycker jag det nog räcker så


    De låter jätte fint, riktigt härlig upplevelse! Vi kommer dock ha ett väldigt stort bröllop :)

    Tack :) Skönt med lite feedback. Tror de slutar med denna listan :) 
Svar på tråden Ordlista till gästhäfte